Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor jukser alle Bredbåndslevrandørene på linja


Anbefalte innlegg

Ja, dette gjelder altså upload hastigheten. Før så var det kjent at man ikke fikk den nedlastings hastigheten man betalte for gjennom speedometere osv. Da satt plutselig alle levrandører opp linje littgrann så den ikke lå under det som betaler for. Men når det gjelder upload derimot har det ikke skjedd en endring. Der er det som før, man mangler mellom 20-80 Kbits på upload linja. Er dette fordi at folk ikke bryr seg eller ikke finner det ut eller er det en annen forklaring på dette? :no:

 

Er det noen som deler samma mening?

Jeg føler meg ihvertfall lurt.

Jeg har Telenor 1024/256 og uploaden min er 220 kan de ikke kalle det for 1024/220 istedet da! :mad:

 

Btw: Testen kan taes på DINSIDE.NO

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får 13 Kbps og betaler for 12. Gjør litt mer research før du buser ut med slikt tullprat.

Her er det snakk om KiloBitsPerSecond og ikke KiloBytesPerSecond. Detter er ikke tullprat. Jeg bor 5-700 M unna sentralen og jeg har prøvd dettte flere steder hos venner og familie.

Hos morra mi har jeg 1200/384 NGT og får 1206/314 :tease:

Lenke til kommentar
Her er det snakk om KiloBitsPerSecond og ikke KiloBytesPerSecond. Detter er ikke tullprat. Jeg bor 5-700 M unna sentralen og jeg har prøvd dettte flere steder hos venner og familie.

Hos morra mi har jeg 1200/384 NGT og får 1206/314  :tease:

Jeg bare regna om. :roll: poenget var at jeg fikk mer enn jeg betaler for

Endret av Lautsprecher
Lenke til kommentar

Dere får den hastigheten dere betaler for men dere er ikke klar over at Windows ikke teller med overheaden som utgjør 10-20% av trafikken. Dette er IP og ATM headere om dere har noe ønske om undersøke dette nærmere.

 

I layman terms er forklaring som følger. Når data skal sendes fra A til B, f.eks. IT-Avisen til dere, blir først trafikken delt opp i segmenter. Denne dataen pakkes da inn i en pakke. På denne pakken trenger man hvor den skal, hvor den kommer ifra, samt noe annen informasjon. Denne ekstra informasjonen kalles overhead. Dvs at skal du sende over 1000 bytes (i en smell) blir disse 1000 byte med data puttet i en pakke med denne ekstra informasjonen og selve datapakken er da ca. 1150 bytes og denne sendes da til deg. Du mottar da 1150 bytes. Dataen (payloaden) fra pakken "pakkes" ut og ekstrainformasjonen (IP header) fjernes og leveres til programmet/applikasjonen som skal ha denne. Denne applikasjonen (f.eks. IE) mottar da 1000 bytes, mens det over linken din har gått 1150 bytes.

 

Siden ISPene er leie av å forklare dette hele tiden har de kompensert for dette for å slippe alt maset rundt dette, men det gjør de ikke på uploaden av grunner jeg ikke gidder forklare. Du får altså mer enn det du betaler for da ISPene kompenserer for overhead på nedstrøm. Så når du betaler for en f.eks. 1000/300 linje får du en 1150/300 linje altså 15% mer enn det du skulle hatt.

 

Dersom du ikke godtar dette les om IP-protokollen og google etter IP vs ATM overhead.

Lenke til kommentar
Dere får også huske på at de ofte gir det du taper på uploaden, ekstra i downstream. Så du får faktisk det du betaler for ;) Bare at det ikke er helt korrekte tall :)

Hva om man trenger den uploaden sårt?

I dag så er på en måte Downstream sølv og Upload gull. Man har lavere upload enn downstream derfor vil man gjerne ihvertfall få så mye man kan ut av sin linje

Lenke til kommentar
Hva om man trenger den uploaden sårt?

I dag så er på en måte Downstream sølv og Upload gull. Man har lavere upload enn downstream derfor vil man gjerne ihvertfall få så mye man kan ut av sin linje

Hva er så gull med den uploaden egentlig? Om du spiller online spill eller slikt så vil du ikke merke forskjellen.

 

Husk at jo mer upload de gir kundene jo mer ustabilt blir nettet. (ja faktisk)

 

Dette er faktisk en av grunnene til at telenor er best på ping i forhold til sin størrelse

Lenke til kommentar
Nedlastingshastighet:

2 086 kbit/s

(2 000 000 bytes på 7,672 sek)

 

Opplastingshastighet:

215 kbit/s

(500 000 bytes på 18,641 sek)

Litt dårlige Upload enn det jeg betaler for, men bryr meg ikke.

Er bare folk som uploader fra meg på dc++ det går utover...

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...