Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor jukser alle Bredbåndslevrandørene på linja


Anbefalte innlegg

Så lenge leverandørane brukar ord som "nedlastningshastighet" og ikkje opplyser

om overhead, så synast eg det berre er rett og rimeleg at leverandørane legg inn

ekstra linjerate for å kompensere for dette.

Spørs om du tenker på brutto eller netto nedlastinghastighet. Å klage over overhead blir som å syte til Tine over at det er en skvett igjen av melkekastongen som du aldri vil få ut.

mm.. men problemet er at vi får for lite selv om vi bruker UDP som ikke

har noe packet overhead, vi klager altså over at de struper kranen før vi har en liter i spannet.. :!: eller noe i den duren siden vi er inne på morsomme sammeligninger.

 

brutto og netto er forresten en terminologi som brukes i finansielle

sammenhenger, dvs penger.. (før etter skatt)

 

</mr.funnypants>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mm.. men problemet er at vi får for lite selv om vi bruker UDP som ikke

har noe packet overhead, vi klager altså over at de struper kranen før vi har en liter i spannet.. :!: eller noe i den duren siden vi er inne på morsomme sammeligninger.

 

brutto og netto er forresten en terminologi som brukes i finansielle

sammenhenger, dvs penger.. (før etter skatt)

 

</mr.funnypants>

Det går nok litt data til spille med UDP protokollen også.

 

husk at hver pakke har flere headere, UDP, IP og nettverk, og det tar noe båndbredde. Det som trekker ned hastigheten på TCP er forøvrig alle ACK'ene. Spesiellt for linjer med half duplex.

Lenke til kommentar
TCP/IP protokollen har 5% packet overhead, som brukes til å sjekke

at data blir mottat korrekt.

 

UDP har ingen packet overhead som sjekker slikt, derfor burde jeg da

få 256 kbit/s upstream men nope.

fredeles bare 210 kbit/s når jeg bruker UDP.

 

Jeg lurer på hvor dere får informasjon og ideene deres fra, det er seriøst skummelt at dere bare slenger det ut også tar andre det for god fisk.

 

Alle protokollene har overhead.

 

ATM Cell = 53 bytes hvorav 5 er header (overhead) og 48 er data.

 

Ethernet Frame = 64 til 1518 bytes i paylod om den er "normal" 14 bytes er header og 4 bytes er crc (overhead). Er det en 802.1Q tagget Ethernet Frame så legger vi til 4 bytes ekstra som overhead. Evt Jumboframes hopper glatt over :)

Muligens vi burde legge til 8 bytes til for preamble og start frame delimiter som overhead.

 

IP Packet = Kan i teorien maks være 65535 bytes stor, hvorav headeren er 20 bytes og da overhead.

 

TCP = Kan i teorien være maks 65535 bytes stor, hvorav headeren er 24 bytes og overhead.

 

UDP = Har en header på 8 bytes (overhead) og kan i teorien være 65535 bytes stor.

 

Sleng så på evt høyere ligende protokoller som http og ftp.osv.

 

Så når man setter sammen dette pusle spillet så varier faktisk % andelen i overhead med størrelsen på pakkene etc.

Pakke størrelsene varierer med MTU på link mellom sender og mottager og TCP/IP stack implementasjonen på OS som brukes ie Win NT har maks TCP størrelse på 8192 bytes, mens Windows 2000 har 65535 dog default konfigurert til 17250.

 

Og skal man ta høyde for pakketap eller skal det havne i dårlig throughput kategorien, mulig at pakketapet skjer utenfor din ISP's nettverk.

 

Så enkle og korrekte beregninger er vansklig, er for trøtt til å forsøke det nå, men noen kan gjerne prøve også kan diskutere resultatet.

Lenke til kommentar

Var da svært til syting da.

 

Når dere kjøper en bil med 100hk er dette på motoren, som regel har du 10-15% mindre på hjulene pga. drivverkstap osv. Dette er noe alle vet og / eller brurde vite. Du betaler for drivkraften, ikke effektivitetet til drivverket. Akkurat det samme gjelder DSL.

 

Maks teoretisk hastighet på en 128kbps strupa linje er 108kbps. Mer enn det vil dere ikke få såfremt noe er justert. Alle leverandører som benytter jaras produkter vil ha dette "problemet".

 

Og ja, dere med 704 linjer har egentlig en 864 linje (igjen; gjelder jara produktene) så dere får mer enn hva dere betaler for :roll: .

 

Sjekk betingelsene til ISP'en deres og sjekk om det ikke står noe om "hastigheter oppgis etter bransjespesifikasjoner blahblahblah".

 

edit:

 

og du som mener man ikke skal skylde på overhead og at det er isp'en som er gjerrig på upstream bandwith... hallo? noen hjemme?

 

ps. www.tptest.se er så utrolig mye bedre enn dinside osv's speedometer.

Endret av Vannpistol
Lenke til kommentar

Jeg har 1300/384 linje fra Catch. Jeg sendte dem en mail før jeg bestilte linja, og spurte hvordan de takler overhead på upload linjen. Svaret som jeg fikk, var at de ikke gir overhead på upload i utgangspunktet. Men ved hjelp av en liten mail, ville de selvsagt sette opp den virkelige hastigheten som man skulle få.

 

Fikk noe rundt 40KB/s som er default ved denne hastighetsklassen.

 

Jeg sendte dem kun en mail, og sa at jeg ikke var fornøyd med uploaden hastigheten, og de satte den opp løpet av par minutter. Dermed sitter jeg per idag på ca. 54KB/s opp. Noe som er meget bra forhold til det jeg egentlig skal ha.

 

Egentlig litt synd at utstyret til Catch ikke takler mer enn maks 64KB/s opp på ADSL linjene. Så jeg får vel vente til at de oppgraderer sentralen med adsl2 og dermed tilbyr raskere uthastighet. Ellers har jeg alltid mulighet til å bytte til sdsl.

 

Meget god support og service fra Catch. De vet hvordan å verdsette sine kunder på!

 

Hilsen

En fornøyd catch kunde

Lenke til kommentar

Snakk om syt, Rimi hadde en god forklaring og hvorfor kan folk ikke bare godta det tapet.

 

Personlig så driter jeg i om jeg får 110 eller 128 ut, sålenge jeg har LAV ping og en linje som er stabil så er jeg lykkelig.

 

enten er dere små barn som syter om alt ,gjerrige knarker som forlanger det dere "betaler" for, eller at dere faktisk ikke fatter hva som skjer på kobbertrådene mellom dere og resten av nettet. Bare litt forståelse så hadde ikke slike tette tråder som dette oppstått !!

Gud å jeg hater dette her.

Lenke til kommentar
Bare litt forståelse så hadde ikke slike tette tråder som dette oppstått !!

Ganske enig. Berre så synd at ikkje internettleverandørane gidd å opplyse om dette. Ei lita stjerne bak hastigheita og ei forklaring med lita skrift hadde vore nok.

 

Forbrukerrådet prøvde også å få Telenor til å opplyse om dette, men møtte sterk

motstand. Eg tolkar det som at Telenor ikkje ville opplyse om dette ekstra tapet.

 

Litt tap hadde eg rekna med men 10% ekstra mellom modem og sentral var eg

ikkje forberedt på.

 

Eksempel på snodig marknadsføring: Telenor

ADSL Basis 11x raskere enn vanlig hastighet

 

Meir detaljert info og priser:

11x raskere enn vanlig hastighet, 704/128 Kb/s

Kr 349,- per måned

 

Mange vil kanskje stoppe her men då har ein visst berre seg sjølv å takke dersom

ein ikkje får det ein forventar.

 

OK så får vi lese vilkåra for abonnementet då:

 

Noe av kapasiteten vil benyttes til nødvendig kontrollinformasjon. Dette vil medføre at effektiv hastighet vil kunne være noe lavere enn angitt i ordrebekreftelsen.

 

Då skal vi altså berre bestille, vente til vi får det, finne ut kva vi får, og godta det

same kor treigt det skulle vere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...