Gå til innhold

Bør jeg kjøpe ny pc?


Anbefalte innlegg

Jeg er i den heldige situasjon av å ha en del penger, og vurderer derfor ny pc. Sitter for tiden med xp 2500+ , nf7-s v.20 og 512 ddr og et lusent gf3 ti 500 skjermkort. Jeg skal i militæret fra oktober, og deretter til trondheim, og lurer på om det kanskje ikke er lurt å vente til neste år med å kjøpe pc... Er det lurt å kjøpe nå, eller bør jeg vente til neste år? Og noen forslag til en skjermkort som ville gjort seg i maskinen min, men tanke på at jeg kommer til å kjøpe nytt om et års tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke ha brukt noen penger på PC nå rett før militæret, iallefall ikke om du har planer om å gå tiden ut. Da blåser du bort mye penger på ganske lite, all hardware vil være gammel og relativt utdatert innen du dimmer. Jeg kjøpte PC for dimmepengene + litt oppspart lønning i militæret, holdt bra det :)

Lenke til kommentar

Du sier at skjermkortet har fungert greit for deg, og gjør det egentlig ennå? Da ser jeg på en måte ikke vitsen med å kjøpe nytt ennå, men på den annen side så er det jo morro å prøve noe nytt også. :)

Resten av systemet tror jeg nok også henger godt med i et år til, og dersom du føler at du ikke egentlig har behov for noe mer, vil det å kjøpe nytt nå være bortkastet. Du får jo ikke brukt det noe særlig likevel det neste året, og verdien vil være mye mindre.

 

Jeg byttet nylig til A64 fra nesten samme oppsett som det du har nå, og merker ingen særlig forskjell annet en at det nye er mer trøbbel med, så når alt kommer til alt angrer jeg litt. :roll:

Lenke til kommentar

Vet ikke om du innser det, men ved midnre du har planer om å dimme ut fort, så eier militæret deg det neste året (og vel så det). Du vil ha fint få sjanser til å bruke datamaskinen din, så å bruke penger på den er bare dumt. Spesielt når den du allerede har ihvertfall er ok nok til å spille _noe_ når du er hjemme på perm.

 

Ved mindre du får tjeneste i hjembyen din, så ikke vurder ny hardware en gang. Det blir penger ut av vinduet, trust me.

 

Så glad jeg er ferdig med militæret... største waste of time jeg noengang har vært med på. Eneste positive var at jeg fikk trent mer enn vanlig. Mest pga. å trene var omtrent det eneste som gikk ann å finne på...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg byttet nylig til A64 fra nesten samme oppsett som det du har nå, og merker ingen særlig forskjell annet en at det nye er mer trøbbel med, så når alt kommer til alt angrer jeg litt. :roll:

Hey, jeg har omtrent samme oppsett hehe. Bare si ifra du, så bytter jeg gjerne mot A64'en din :!:

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for alle inspill. Jeg bor i asker og skal i garden, så jeg jeg får fri hver helg, + nesten fri hver dag etter de 3 første månedene. Derfor lurer jeg. Var det slik at jeg skulle et annet sted ville jeg ikke vurdert det engang. Og dimmepengene har jo økt til 17000, noe som gir ganskje brutal maskin ikke sant?

 

Jeg tror nok jeg kjøper meg et radeon 9800 pro kort. Hvilket er det beste jeg kan kjøpe i forhold til spill og kanskje overklokking? Maks! 2000kr. Noe mer er vel ikke vits å legge i det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg tror nok jeg kjøper meg et radeon 9800 pro kort. Hvilket er det beste jeg kan kjøpe i forhold til spill og kanskje overklokking? Maks! 2000kr. Noe mer er vel ikke vits å legge i det!

9800pro er det beste til under 2000,-, men skal du svi av 17k, ville jeg definitivt kjøpt X800pro til 3500,-.

Lenke til kommentar
Nytt skjermkort vil gi nye krefter i spill.Som f.eks et Radon 9800 pro til ca. 1800kr eller et Radeon 9600Xt til rundt 1300kr.Så når du kommer tilbake fra militæret selger du maskina di og kjøper en ny :thumbup: Det ville ivertfall jeg ha gjort.

Altså, hva jeg ville ha gjort: er det din maskin, selger du den rett før du drar, og kjøper ny når du dimmer. Da får du mest mulig penger for den gamle, og mest mulig pc for penga, når du trenger den. Ikke kjøp noe ennå ihvertfall...

 

Du kan kanskje kjøpe ny harddisk før du selger den, og ta ut den gamle, i tilfelle du har filer/musikk etc som du ikke vil kaste bort, og så legger du disken på hylla til du kommer hjem....

 

EDIT: Ja, forresten - du kan jo faktisk godt kjøpe et nytt grafikkort (radeon 9600XT f.eks.), for dette vil jo øke verdien på maskina når du selger den. Ikke så mye at du får mer enn hva du betaler for kortet, men da har du jo et bra skjermkort i noen mnd, før du reiser... ;)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Ja, på sett og vis. "Dimme"-pengene får du når du demiterer (avslutter din militærtjeneste) Det er ment som en kompensasjon for å få fart på det normale livet ditt igjen etter at du ble innkallt. For dem som ikke bor hjemme osv. så er det mye ekstra stress med å skaffe nytt sted å bo osv. etter å ha vært vekke et helt år (eller mer).

 

Du får i tillegg 100Kr dagen (om det ikke er forandret siden jeg var inne) mens du er i selve tjenesten. Du har jo tross alt noen helt nødvendige utgifter som ikke blir dekket direkte, slik som hygieneprodukter og slikt. Dessuten er det vel meningen at soldatene skal ha noe lommepenger.

 

Det er jo likevel passelig laffen lønn da =) Du tjener like mye på en god dag som en vanlig soldat tjener hele uken.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Dimme vil si at du "går ut", så ja, det er en lønn du får når du slutter der ja. Selvfølgelig kommer de 110 kr per dag i tillegg til dette, men de utbetales så vidt jeg vet ukentlig...

 

Men er sapphire 9800 pro best?

Nei, det er ikke best. Men det er det som gir mest ytelse per krone.

 

EDIT: Altså, det er bedre enn 9600XT, men det finnes kort som er bedre, men da må du gjerne opp i 3000kr minst...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...