Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SHDSL/ADSL hva er forskjellen


Anbefalte innlegg

Hei

Nok et spørsmål fra amatøren (lærer mye hver gang jeg er her da)!

 

Men om jeg bytter fra ADSL til SHDSL så må jeg ikke endre pån oe utstyr Router osv.

 

Har jeg forstått rett når SHDSL bare er et navn i alle fall hos telenor som indikerer at det er lik hastighet på opp og nedlasing?

 

MVH

Tvv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men om jeg bytter fra ADSL til SHDSL så må jeg ikke endre pån oe utstyr Router osv.

Har jeg forstått rett når SHDSL bare er et navn i alle fall hos telenor som indikerer at det er lik hastighet på opp og nedlasing?

Det bruker andre modemer og krever hele linjen, SHDSL kan ikke leveres på samme par som telefon.

ADSL og SHDSL er forskjellige løsninger i den samme xDSL-teknologien.

Lenke til kommentar

jo , men det står for synkron for det.. noe som jeg syns er teit.. for i den samme teknologien så snakker man om "Synkronisering mot dslam" som tyder på at man har en aktiv linje mot sentralen.

Og det er uavhengig om det er ADSL eller SDSL eller VDSL.. fremdeles snakk om synkronisering.. blir fort forvirring rindt terminologi når det er snakk om sånn ting

Lenke til kommentar

Pirk:

 

ADSL= Asymmetric Digital Subscriber Line

 

SDSL= Symmetric Digital Subscriber Line

 

SHDSL= Single-pair High-speed Digital Subscriber Line

 

Veldig stor forskjell mellom SDSL og SHDSL.

 

SHDSL er en videreføring av ADSL, men krever eget trådpar og eget utstyr i sentralen, mens SDSL kan leveres der det kan leveres ADSL.

 

SHDSL leveres i høyeste hastighet 2mbit/ 2mbit, helt opptil 4mbit /4mbit men da trenger man 2 ledige trådpar.

Kjenner en som ikke kunne få ADSL fordi sentral var ikke utbygd, men SHDSL kunne ha få siden sentralen hadde "SHDSL kort" installert. :roll:

Endret av Grimbo
Lenke til kommentar
I følge tabellen på Denne siden så har ikke adsl full duplex.

 

Eller har jeg misforstått?

Duplex har med hvor vidt det er mulig å sende i begge retninger samtidig. Full duplex vil si at man kan sende og motta samtidig. Half duplex vil si at den kan sende data i begge rettninger, men bare i en rettning om gangen.

 

Edit: et godt eksempel er telefon og walkie-taklie. En telefon er full duplex siden begge kan snakke samtidig i motsettning til en walkie-talkie hvor bare en kan snakke om gangen.

Endret av Atpn
Lenke til kommentar
Har lurt på dette fordi at når man laster ned samtidig som man laster ut så har nedlastings hastigheten en tendens til og falle virker det som.

Det har noe med overføringen å gjøre. Som oftest sender man pakker tilbake for å bekrefte at overføringen går bra. Litt enkelt sagt, men....

 

Edit: for å fullføre det litt. Hvis du sender en mail med et gedigent vedlegg så vil du merke det på nedlastingen fordi vedlegget tar tilnærmet all kapasitet ut. Pakkene som sendes ut for å bekrefte at nedlastingen går bra trenger også båndbredde og siden det går tregt ut for disse pakkene så tror serveren du laster ned fra at du har dårlig båndbredde inn til deg også. Som sagt, ganske enkelt sagt, men jeg tror det skal være sånn cirka riktig.

Endret av Atpn
Lenke til kommentar
Pirk:

 

ADSL= Asymmetric Digital Subscriber Line

 

SDSL= Symmetric Digital Subscriber Line

 

SHDSL= Single-pair High-speed Digital Subscriber Line

 

Veldig stor forskjell mellom SDSL og SHDSL.

 

SHDSL er en videreføring av ADSL, men krever eget trådpar og eget utstyr i sentralen, mens SDSL kan leveres der det kan leveres ADSL.

 

SHDSL leveres i høyeste hastighet 2mbit/ 2mbit, helt opptil 4mbit /4mbit men da trenger man 2 ledige trådpar.

Kjenner en som ikke kunne få ADSL fordi sentral var ikke utbygd, men SHDSL kunne ha få siden sentralen hadde "SHDSL kort" installert. :roll:

Hei

Jeg hadde SHDls fra ngt . Jeg kunne ikke få ADSL og NGT ga meg SH via utjevningskabel. Nå etter et år har jeg konvertert linja til ADls (også via utjevningskabel). Sansynlig er det den løsningen som nevnes der det ikke kan få ADls men kan få SHdls.....

Jeg er eneste på min telefonsentral med bredbånd!!!

 

Hadde 1160/1160 og det var tregt! det er ikke tatt hensyn "overhead" på SHdls så det var aldrig mer enn 980kbs

Nå har jeg 2400/640 og det er saker.!!! mer enn 2400 altid , men selvfølgelig ikke kompensert for "overhead" på ut fart og dermed er den aldrig over 565.. Billere er det også.!!

 

Jeg ville valgt ADSL pga fart og pris. NGT er sett med mine øyne et naturlig valg. Telenor( som jeg har hatt i flere år der jeg bodde før ville være andrevalg. har også hatt et år med Bluecom , men det blir tredjevalget.

 

lykke til med din datalinje.

Roger

Lenke til kommentar
Har lurt på dette fordi at når man laster ned samtidig som man laster ut så har nedlastings hastigheten en tendens til og falle virker det som.

Teorien stemmer nok at adsl også er full duplex, men erfaringen min er lik din.. når jeg hadde adsl merket jeg kraftig at opp og ned påvirket hverandre, men etter jeg fikk sdsl kan jeg kjøre max på den ene veien uten å merke det på den andre.

Lenke til kommentar
Får se om det er verdt og invistere i SDSL, men det blir vel ikke dette året.

Etter som jeg vet så er det bare catch og directconnect som leverer til private så langt nord.

Canal digital(tidligere avidi) leverer synkoron kabel linje nå i tromsø. For 97 kr ekstra i mnd så fikk jeg lik hastighet ut og inn. Har nå 2mbit/2mbit begge veier og betaler 647 i mnd for den linja. Absollut verdt det. At adsl er half duplex er ingen selvfølge. Den kan både være half og full. Kommer egentlig bare ann på hvilken utstyr bredbåndsleverandøren din har. Kabel linja mi før var half duplex, sendte jeg ut med ca 80% av full hastighet(ca 25kb/s) så mista jeg tilsvarende innspeed.(dvs 80% av 1024 pluss ekstra minus for overhead på pakkene). Dette var jævla irriterende, dc++ og lignende filesharings programmer var et mareritt. Måtte begrense upload for å få litt decent speed inn. Men så bytta cd utstyr i sentralene og fikk nye modemer. Nå kom forbindelsen opp som 100mbit full duplex i ruteren, mot 10mbit half d. før. Så selv med 1mbit som jeg hadde før og 256 ut så kunne jeg plutselig sende ut med tilnærmet full speed uten å miste inn hastighet. Dessverre er det få(ingen?) norske bredbåndsleverandører som kompanserer for overheaden ut. Så laster man maks ut og inn så detter speeden, setter bare 20-40kb/s mindre inn og ut og får plutselig 240 begge veier, ellers så får jeg 280 inn og 100 ut. Liker å dele ut med god speed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...