Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor finner vi ikke hverandre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men jeg tviler på at det er XP firewallen!

 

Men som sagt er jeg satt opp med router, og da har jeg ikke internett tilkobling der!

 

Da kan jeg ikke det!

 

 

Den firewallen har alltid stått på og det har virket før med LAN! (router)

Endret av FuZzY^
Lenke til kommentar

Viss du klarer på pinge IP adressen til den andre maskinen, så fungerer nettverket...

 

Da er det en policy feil....

 

Tipper det er at Gjest / Guest ikke har tilatelse til å gå inn på maskinen fra nettverket.

 

Viss det er windows XP pro du har så fikses det slik:

start Policy Editoren:

 

Start -> Control Panel -> Administrative Tools -> Local Security Policy

 

I Policy editoren:

Local Policies -> User-right assignment -> "Deny Access to this computer from the network"

 

Der skal du fjerne Guest/Gjest om den er lagt til... (som den er standard i winXP pro b2600)

 

Nå skal alle kunne gå inn på pc'n din via nettverket uten å ha en egen bruker...

 

Dersom du har Windows XP home, så tror jeg det var via User Manager du kunne gjøre det samme, for policy editoren er ikke med i home edition.

Lenke til kommentar

Er begge maskinene på samme workgroup?

Du kan også sjekke kontrollpanel->administrative tools->Local security policy->User Right Assignment og sjekk at rette brukergrupper har tilgang til å koble til maskina via nettverk.

Men må si d virker veldig som et firewall problem, så hvis WinXP firewall'n står på så kan du jo prøve å slå av, forde om du har hatt den på før på LAN. (Er under advance setting i nettverkstilkobling egenskapene. Er File and printer sharing aktivert? (kan se den også i egenskapene for nettverkstilkoblingen)

Lenke til kommentar

Hva om vi begynner på nytt da kara...

 

Først trykker vi på start -> controlpanel -> network connections -> local area connection -> properties [bilde 1]

legg merke til at jeg bruker administrator konto,

det er faktisk den eneste kontoen jeg har på maskina, slik at jeg slepper alt det tullet med brukernavn, passord og slikt skit.

En enkel måte å fike det på, er når du installerer winxp, og når du kommer til skjermen der du blir bedt om å skrive inn brukere, så bare trykker du på reset knappen og restarter hele maskina ;)

Når win starter opp igjen da, går den rett inn med admin konto.

 

Bilde 1

 

Ja, nå skal det nevnes at jeg har satt opp control panel i start menyen, sånn at når jeg har muspila over den, så viser den en meny, i stedet for at man må trykke på den slik at man får det controlpanel vinduet. En rask gjennomgang på hvordan man fikser det, hvis man har lyst:

 

Høyreklikk på oppgavelinja -> properties -> start menu -> start menu -> customize -> advanced -> start menu items: Control panel -> display as a menu

 

Ok, slenger med et bildet av det [bilde 6]

 

Bilde 6

 

Så ser vi etter om "client for Microsoft Networks" er installert og aktivert (haken)

Og "file and printer sharing for Microsoft Networks". [bilde 2]

 

Bilde 2

 

Hvis du vil sjekke om WinXP firewall er aktivert, klikker du på "advanced" tab som du ser på [bilde 3]

 

Bilde 3

 

For sikkerhets skyld, sett på "obtain ip adress automatically" og "opbtain DNS server ip adress automatically) i properties for

"Internet protocol (TCP/IP) vist i [bilde 4]

 

Bilde 4

 

Da skulle the grunnleggende være i orden.

 

Da går vi over til å sette opp et hjemmenettverk.

 

Da trykker vi oss inn på control panel -> network connections igjen, og da får vi opp [bilde 5]

 

Bilde 5

 

Så trykker vi oss videre inn på "set up a home or small office network" på network task delen som vist på bildet over, hvis dere ikke ser den delen, så trykk på folders øverst i vinduet, og da går "utforsker" looken bort.

 

Da bare går dere igjennom den setup veiviseren der, siden jeg ikke vet hvordan hardware systemet deres er satt opp, så kan ikke jeg hjelpe gjennom den delen.

 

Når dere har fiks ferdig den delen, så må dere dele noen mapper. etter det, restarter dere begge maskinene (vet ikke hvorfor, men jeg må alltid gjøre det etter å ha satt opp nettverket). Da skal det funke meget bra :)

 

Jeg kan forøvrig nevne at jeg har to maskiner i nettverk med en switch, og begge deler en ADSL linje som er koblet på den samme switchen. Jeg har software personal firewalls på begge maskinene.

 

Men, som dere har nevnt, så brukere dere av en eller merkelig grunn routere ? ;)

 

Og der har ikke jeg noe særlig peil.

 

Dette er mitt standard "checklist" oppsett for å sette opp nettverket mitt når jeg har formattert e.l

Lenke til kommentar
Viss du klarer på pinge IP adressen til den andre maskinen, så fungerer nettverket...

 

Da er det en policy feil....

 

Tipper det er at Gjest / Guest ikke har tilatelse til å gå inn på maskinen fra nettverket.

 

Viss det er windows XP pro du har så fikses det slik:

start Policy Editoren:

 

Start -> Control Panel -> Administrative Tools -> Local Security Policy

 

I Policy editoren:

Local Policies -> User-right assignment -> "Deny Access to this computer from the network"

 

Der skal du fjerne Guest/Gjest om den er lagt til... (som den er standard i winXP pro b2600)

 

Nå skal alle kunne gå inn på pc'n din via nettverket uten å ha en egen bruker...

 

Dersom du har Windows XP home, så tror jeg det var via User Manager du kunne gjøre det samme, for policy editoren er ikke med i home edition.

Det lå ikke no gjest der, men denne:

SUPPORT_388xxxxxxx

 

:no: Skal jeg fjerne den?

Lenke til kommentar

tror ikke du skal fjerne den, hvis jeg ikke tar helt feil, så er det support koblingen som man bruker når man spør noen om remote assistance ting.. husker ikke hva det er i farten.

 

Tar sikkert helt feil :)

 

Hvis du vil deaktivere gjeste kontoen, kan du bare trykke på bildet som er ved siden av kontonavnet ditt i start menyen, da får du opp "user acounts"

(helt øverst på start menyen)

 

videre trykker du på "home" helt øverst og der står alle kontoene, da bare klikker man på guest/gjeste kontoen og deaktiverer den.

"turn off the guest account"

Endret av Erad
Lenke til kommentar

hm.. du har en firewire port (1394) .. prøv å deaktiver den i "networks connection"

 

men hust at da kan du ikke bruke firewire som nettverk, noe du mest sannsynlig ikke gjør likevel

 

Edit: huff skreiv feil

Endret av Erad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...