Gå til innhold

Ekte Linux skrivebordsbrukere?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke annet enn Linux på maskinen min, og har ikke hatt det på mange år. Fastholder ved at dette er et alternativ for alle som mener de er «interessert i data» og ikke er avhengige av Windows-spill (noe som er en tåpelig ting å være). Mener at alle søndagslinuxerne bør ta en runde med seg selv.

 

1000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, har en desktop pc som kjører trippelboot :p

Windows 2000 Pro

Windows 2003 Enterprise

Slackware 10.0 :D

 

Slackware er bare kongen over alle Linux versjoner jeg har prøvd.

(har faktisk prøvd endel)

 

disse har jeg da prøvd:

 

var vel Sot Linux 2002 i år 2002 tror jeg (test pc)

så kom Red Hat 7.2 en eller annen gang (test pc)

så ble det Red Hat 8.0, Red hat 9.0 prøvde jeg en gang men kjernen ble fucka så jeg gikk tilbake til Red Hat 8.0 igjen. (test pc/laptopp)

Mandrake 9.0 og 9.1 (laptopp)

tok en liten pause fra linux verdenen en stund, var innom, Windows 2000, og sånne ting. så fikk jeg en ny pc. den nye pc`en hadde Windows XP Home som standard, men denne ble bytta ut etter en uke eller noe. var noen programmer som hang seg og slike ting (ikke morsomt)

installerte så Windows XP pro på denne, joda, dette gikk jo fint. helt til jeg fikk tak i Windows 2000 PRO norsk. da ble den også installert og har siden det alltid likt Windows 2000. så fikk jeg endelig tak i Windows XP på Engelsk. installerte ikke denne før jeg fikk også Windows 2000 på engelsk. når jeg fikk det så ble det dualboot Windows 2000 PRO ENG og Windows XP PRO ENG. jeg som sikkert mange andre ble ganske så lei av Windows XP etterhvert og tenkte: her må noe gjøres. fikk Windows 2003 tilfeldigvis i fjor en gang, og denne var jo grei, installerte denne også. da ble XP hivd ut for godt. etter en lang stund med Windows 2000 PRO Eng og Windows 2003 Enterprise Server, så måtte jeg prøve meg på Linux igjen. tilfeldigvis husket jeg at jeg fikk med Mandrake 9.2 en gang på bootbar dvd. og installerte denne så klart. denne gikk knirkefritt og fint. så begynte jeg å prøve Slackware 9.0 var det vel. denne var ikke installasjonen så enkel på, så jeg gikk igjen tilbake til Mandrake 9.2. flytta pc`en min fra rommet mitt til stua. siden at vi har ADSL og ganske bra linje satte jeg meg ned å lasta ned noen linux versjoner, noe jeg ikke hadde gjort på lenge faktisk. lasta ned. Gentoo, Mandrake 10.0, Slackware 9.1 og 10.0, Skolelinux Release 1.0, og Fedora Core 2. prøvde først Fedora Core 2, denne gikk installasjonen fint på og alt, men bytta den ut ganske fort, så ble det Mandrake 10.0 sin tur. denne gikk også fint og nesten alt var opp å gikk med en gang. men så for ikke så alt for lenge siden, (ca 1 uke?) satt jeg å tenkte, Slackware 10.0 hadde jo vært noe å sette opp. men så kom jeg til å tenke på installasjonen til Slackware 9.0 hadde jo gått på ræva først, men prøvde allikevel. dette gikk overaskende bra. var enkelt å sette opp og alt. der sitter jeg da altså i dag.

 

altså trippelboot:

Windows 2000 PRO Eng

Windows 2003 Enterprise Eng

Slackware 10.0

 

lang post dette faktisk. jaja.

Lenke til kommentar
Vennligst, ikke "strekk litt grenser". Jeg vil gjerne vite hvem som er i samme båt - ikke hvem som kanskje kunne tenke seg å entre båten.

Så, la oss se hvem som bruker Linux skikkelig da

 

Jeg tror kanskje jeg hadde windows installert en gang i 1998.

 

Hvilken distro? Debian, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Shuttle - hovedmaskin/server. Kjører Mandrake 10 som hoved OS, og bruker den også som Samba-server for de bærbare (har trådløst nett hjemme). Denne har XP i Dual boot, men bruker kun XP når jeg vil brenne DVD-videoer (har nylig funnet noen Linux-DVD editorer, så vi får se... XP blir nok skrotet helt og holdent innen året er omme).

 

Gammel bærbar. Kjører Fedora Core 1 på den, brukes til surfing, mail og chatting i sofa-kroken.

 

Enda eldre bærbar med Win98 på som min samboer eier.

 

Så har jeg stort sett med meg jobb-laptopen hjem, den er det XP på, ergo derfor jeg kjører Samba-server på hovedmaskinen.

 

 

Så alt i alt, vil jeg si at 50% av maskinene i heimen kjører Linux.

Lenke til kommentar
ja, har en desktop pc som kjører trippelboot :p

Windows 2000 Pro

Windows 2003 Enterprise

Jøss, du må jo drukne i penger.

Microsoft kan egentlig prise seg lykkelige for piratkopiering. Hvis ikke hadde nok flere kjørt linux...

Sant nok. Microsoft sier at piratkpiering er en større trussel enn frie unix-kloner! Tenk bare hvor mange millioner trofaste brukere de hadde mistet hvis det ikke var mulig å kopiere Windows ulovlig :no:

 

Begynner lisensieringen til Microsoft-produkter å slå sprekker? Lisensieringen er veldig "aggressiv" på en defensiv måte... PÅ samme måte som GPL vil sikre at programmene er fri :yes:

Lenke til kommentar
Sant nok. Microsoft sier at piratkpiering er en større trussel enn frie unix-kloner! Tenk bare hvor mange millioner trofaste brukere de hadde mistet hvis det ikke var mulig å kopiere Windows ulovlig :no:

Hva har det med saken å gjøre?

Microsoft tjener jo like lite på piratkopiering som på Linuxbrukere.

Hvis jeg hadde lagt tid i å utvikle programvare for salg så hadde det jo selvfølgelig irritert meg mer at noen hadde brukt det ulovlig, enn at de hadde brukt annen tilsvarende software.

Btw, nå sporer tråden av, hvis noen vil fortsette denne diskusjonen så kanskje opprett en egen tråd. ;)

Lenke til kommentar
Microsoft tjener jo like lite på piratkopiering som på Linuxbrukere.

Hvis jeg hadde lagt tid i å utvikle programvare for salg så hadde det jo selvfølgelig irritert meg mer at noen hadde brukt det ulovlig, enn at de hadde brukt annen tilsvarende software.

Dette er et slitent argument. De som piratkopierer dyr programvare er de som ikke har råd til det, eller ikke vil ta seg råd til det. Disse menneskene lærer seg opp i din programvare, og vil bli et talsrør for deg (anbefaler programvaren til andre osv) uten at det koster deg noe. Jo flere som kan programvaren din, dess flere foretrekker den. Jo flere som foretrekker den, jo mer selger du.

Lenke til kommentar

Og hvis piratkopiering fører til mer salg, foreslår jeg at alle slutter å piratkopiere Microsoft-produkter og heller tar i bruk de muligheter som Linux/BSD/Solaris tilbyr. De fleste linux-distroer, xBSD og Solaris (Unix) er gratis for oss forbrukere å ta i bruk, i motsetning til M$ sine...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Er en grunn til at Microsoft sjeldent kjører sjekk av lisenser hjemme hos folk (mest sannsynlig sitter de med en lisens på en gammel windowsversjon som fulgte med maskina, og kjører en nyere), de vil at privatpersonene/brukerne hos bedriften skal legge press på jobben sin.

 

 

Akkurat den jeg sliter med på jobben for tiden i hvertfall: "de kjører windows og MS Office hjemme [de fleste tror de kjører MSOffice i hvertfall, for de aner ikke noe annet navn på et program for å skrive tekster i enn "Word"], og da er det idiotisk at de skal ha et annet system på jobben, og det vil koste bedriften alt for mange penger å kjøre et annet system enn brukerne har hjemme, fordi de får "gratis" opplæring ved at de kjører det hjemme"

 

 

Men det ble i hvertfall et greit design vi fikk til slutt; ikke linux på desktop, men 2003-terminalserver, suse/novell på servere, linuxbaserte tynne klienter og openoffice! *wheeeee*

Lenke til kommentar

har det skrevet i siggen min. ingen som trenger å vite hvor jeg har fått tak i div ting hen. dessutten er det ingen som har snakket om piratkopiering her. hvorfor i all verden skal alle legge seg oppi siggen min da? hjelpe meg. ingen som sier noe på at jeg har de operativsytemene. uff nå får dere gi dere.

f. eks skal jeg si at alle som har XP og som snakker om XP har piratkopiert jeg da eller? bare fordi at jeg leser ordet XP?

 

noen er kanskje litt for kjapp i tankegangen og ikke så kjapp i hodet før de skriver?

Lenke til kommentar
f. eks skal jeg si at alle som har XP og som snakker om XP har piratkopiert jeg da eller? bare fordi at jeg leser ordet XP?

 

noen er kanskje litt for kjapp i tankegangen og ikke så kjapp i hodet før de skriver?

Jeg sier ikke at du har piratkopiert, men du sier selv følgende :

 

fikk Windows 2003 tilfeldigvis i fjor en gang, og denne var jo grei, installerte denne også.

 

Tilfeldigvis? Og at den var grei så da installerte du den også? Tenk litt på hva overivrige politimenn gjør om de leser akkurat dette? Spør de oss på hw.no nettverket om IP adressen din, så er vi pliktet til å gi den ut.

 

Bare ett tips... ingen beskyldninger. Sa bare at du burde tenke på hvordan du ordlegger deg, for det høres litt "cheesy" ut at du "tilfeldigvis" fikk tak i programmet, og at det "virket greit" så du installerte den også.

 

Så tenk litt selv før du skriver... ting kan misforstås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...