Gå til innhold

4 rambrikker på pentium 4


Orgalp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hæ? Jeg har alltid forstått det sånn at dual channel er dual channel. Dvs. at det bare finnes to RAM-banker på hovedkortet og det kjøres dual mot disse. Da er det ingen forskjell (teoretisk) på en 512 MB-brikke i hver av bankene mot 2x256MB i hver av bankene.

Endret av Lothorian
Lenke til kommentar

hmm. Sikkert riktig nok det, men jeg synes å lest en eller annen plass att Pentium4 brikkesettene kunne ha problemer med fire rambrikker, og at ytelsen ville bli bedre med to. Selv i dualchannel. Skulle gjerne hatt linker som kunne avkrefte eller bekrefte dette.

Lenke til kommentar
ja selvfølgelig, hvis du kjører alle brikkene  i dual altså. ytelsen blir det dobbelte av hva en 512x2 er.. så 256x4 er bra. hadde du hatt 512x4 så. hadde det vært noe. skjønner tegninga?

En gang til.

 

4X256MB i dual mode yter dobbelt så mye som 2X512MB i dual mode?

 

Det der skjønner jeg ikke et pip av :no: Trodde ikke at dual mode har så stor effekt kontra none dual, men ....

Lenke til kommentar
hmm. Sikkert riktig nok det, men jeg synes å lest en eller annen plass att Pentium4 brikkesettene kunne ha problemer med fire rambrikker, og at ytelsen ville bli bedre med to. Selv i dualchannel. Skulle gjerne hatt linker som kunne avkrefte eller bekrefte dette.

Før : 2 x 256 i dual channel

Etter: 2x 256 pluss 2 x 512, fremdeles i dual channel :)

 

Erfaring: Tester med Everest (minnebåndbredde) gir ca 10% dårligere resultat med 'Etter konfigurasjonen' en med bare 2 x 256 brikkene. Dette gjaldt både lese og skrive-testen.

 

Kan selvfølgelig ha vært uheldig med de to siste brikkene (512), men jeg har nå et langsommere minne enn før de to siste kom på plass. Dette må selfølgelig veies opp mot fordelen av å ha 1,5 GB RAM :thumbup:

 

Edit: P4C 800Mhz, TwinMos , 'by SPD'

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
En gang til.

 

4X256MB i dual mode yter dobbelt så mye som 2X512MB i dual mode?

 

Det der skjønner jeg ikke et pip av :no: Trodde ikke at dual mode har så stor effekt kontra none dual, men ....

Nei det har det ikke heller. Jeg tror Valent mener at båndbredden blir dobblet, ihverftall i teorien blir den det. Ytelsen deriomot øker skjelden med mer en noen få % (5-10) og enda mindre for AMD systemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...