Gå til innhold

PlasmaTV vs. LCD Skjerm


Anbefalte innlegg

Ser om dagen at det begynner å bli noenlunde respektable priser på plasmaTV'er og LCD Skjermer.

Nå har det seg slik at når jeg går rundt i min lokale expert butikk og elkjøp butikk så klarer _ingen_ å gi meg et korrekt svar på hva den egentlige forskjellen mellom LCD og Plasma er. Det svaret jeg har fått er:

Det er to forskjellige teknologier, og LCD går bare opp til 30".

Jeg føler ikke at dette akkurat er noen dyptgående forklaring som gjør at jeg sier "aha, da svir jeg av 20k på denne LCD TV'en i stedet for 20k på PlasmaTV'en!" eller vice versa.

 

Det jeg lurer på kan i grunn oppsummeres i et par følgende spørsmål:

 

1. Hva er forskjellen på LCD og Plasma?

 

2. Hva bør man se etter når man skal kjøpe en TV av disse typene?

 

3. Er disse 20000,- skjermene noe tess eller må man opp i en 40-50k for å få noe som duger?

 

4. Hvem produserer de beste skjermene på dette markedet?

 

 

I tillegg vil jeg si at pr. dags dato har jeg 20000 liggende til en sånn TV. Hvis noen har en anbefaling på hva jeg burde velge så si mer enn gjerne i fra :)

Det er litt viktig at det følger med høytalere i skjermen pga. at jeg har ikke penger til surround system enda. (men det kommer).

 

Jeg har funnet et par skjermer som jeg føler er aktuelle:

 

Medion 30" LCD

 

Medion 42" Plasma(Ikke høyttalere)

 

Hugoson 3011 LCD TV

 

Philips 30PF9946

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på oppløsningen på skjermen. De fleste rimelige plasma skjermer har f. eks. ikke bedre enn 852 x 480. Det er greit for TV, men blir for dårlig som PC-skjerm og jeg regner med at de fleste ønsker å benytte en PC sammen med en slik skjerm. Jeg ville også ha forsikret meg at den har en standard DVI-inngang.

 

Løp og kjøp! Så får jeg kjøpt rimeligere til høsten...

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert, men etter å ha sett på noen plasma skjermer så føler jeg ikke at den er spesielt god dersom man kommer mer enn 45 grader til siden for senderetningen. Da skifter farger og belysning temmelig mye. Noen som kan forklare dette da det i en post ovenfor er henvist til en link som tvertimot berømmer plasma skjermen for nettopp slike egenskaper?

Lenke til kommentar
Anbefalte tv-er:

Loewe Aventos 3981 ZW

Finlux 82X300

Philips 32PW8608

Grundig Cinaro MFW 82-5210

Sony KV32FX68E

JVC AV32T35

Panasonic TX32PS1F

LG Flatron MW30LC10 (LCD)

Samsung LW32A33W (LCD)

Sony KLV-30MR1 (LCD)

Philps 30PF9975/12 (LCD)

Klippet fra lyd og bilde

Lenke til kommentar
Nå er jeg ingen ekspert, men etter å ha sett på noen plasma skjermer så føler jeg ikke at den er spesielt god dersom man kommer mer enn 45 grader til siden for senderetningen. Da skifter farger og belysning temmelig mye. Noen som kan forklare dette da det i en post ovenfor er henvist til en link som tvertimot berømmer plasma skjermen for nettopp slike egenskaper?

Har du prøvd det på en lcd skjerm??

Lenke til kommentar

Når man skal bruke så mye penger på en TV, så mener jeg at man må se det selv før man handler. Sjekk bildekvaliteten; Er det svarte svart? Er det hvite hvitt? Ser fargene naturlige ut? Det er stor forskjell på forskjellige skjermer uavhengig av teknologi. Har hørt snakk om at de billigste skjemene som dukker opp, er forrige generasjon teknikk med blassere / dårligere bilde...

 

Det beste flate TV-bilde (i en anstendig prisklasse) jeg har sett, er nok en fra JVC. Dette er en 26" LCD som koster ca 28.000,-.

Lenke til kommentar

Riktig. Takk for hjelpen. Slik jeg ser det så er LCD bedre enn Plasma i det store og hele. Jeg nevnte jo en 32" LCD som HIFI butikken fører. Denne var av typen Hugoson. (aldri hørt om men er vel bra siden HIFI sjappen fører den).

Denne kostet 20000 kroner og er midt i blinken for lommeboken min.

 

Jeg tror jeg kommer til å gå for denne men takk for alle replies :D

*kosepå*

Lenke til kommentar

Er det stor TV du vil ha, kva med å vurdere bakprosjeksjonstv (CRT, ikkje LCD)?

Sjølv om ein del kanskje tar litt plass, får du likevel masse TV for pengane. Ein 52 tommer for rundt 20k for eksempel. Blant anna Thompson er veldig bra. Av det eg har sett i alle fall. Sony og er veldig bra, men dei har ein tendens til å ha for lav for, så dei må nesten byggast opp litt.

 

Angåande Plasma vs. LCD så stod det ein slik artikkel i DVD magasinet nr. 2 i år. Får det vel gratis i dei fleste DVD butikkar. Mulig dei har det i butikkane endå. Har det i alle fall her i Bergen.

Lenke til kommentar

Vi har mange plasmaer på jobben (Panasonic), og selv om jeg ikke har studert store LCD-tv'er på en stund så vil jeg nesten påstå at plasma er totalt overlegent som tv. LCD blir for meg... blasst. Men, plasma har jo sine bakdeler med burn-in eksempelvis. Permantent TV2-logo kan være litt ukuult.....

 

Andre merker kjenner jeg ikke til, vi har dog hatt en 32" Sony som ikke kunne måle seg med Panasonic'ene i fargekvalitet osv. Hvordan LG og resten er i forhold aner jeg ikke. Det største vi har hatt inne av LCD var en 30" Nec for ca et år siden, og den var rett og slett grusom..... blass, treg oppdatering, døde pixler.... :thumbdown:

 

Et annet problem med billige plasmaer er som nevnt tidligere at de somregel kjører 852x480, slik at når du bruker den som pc-skjerm så blir bildet konvertert fra eksempelvis 1024x768. Og det blir sjelden veldig pent.... men, det går jo. Fristende å bruke til games, men husk at health-indikatoren i FarCry etterhvert blir sittende permanent på plasmaen! ;) Men for video?? Helt konge, ikke sett noe på Elkjøp av LCD eller bakprojeksjon som kommer i nærheten.

 

Men, gjør som de andre sier, stikk innom hver eneste Elkjøp og Lefdal og sammenlign så langt det lar seg gjøre...... :yes:

Lenke til kommentar

Har tenkt masse på en 42" eller 50" plasma med oppløsning på 1334x798 med DVI inngang. Respostiden på plasma rengnes vel i mikrosek isteden for millisek på TFT/LCD. Tenk og ha en 50" på veggen rett bak shuttelen med kule bilspill :)

 

PS: De beste Plasma skjermene har 170graders innsynsvinkel de og, men du må opp i 50 - 60 000,- for en meget bra en.

 

Vill forresten opplyse om et spill som kommer i Agust JUICED!!! Det virker bare kanonbra...

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...