Gå til innhold

Batterilevetid på laptop


Anbefalte innlegg

for omtrent et år siden kjøpte jeg en fujitsu-siemens amilo d8820. dette er en såkalt desktoperstatter, og jeg har hatt den til "stuebruk", dvs alltid koblet til strømnettet og til nettverk via wlan. dette har fungert greit tross endel støy pga viften til desktopprosessoren - hvilket jeg kan leve med.

 

nå skulle jeg for en sjelden gangs skyld sette meg skikkelig godt til i sofaen med laptopen på fanget for å lese en lang og interessant artikkel - men kun etter 15 minutter så fikk jeg advarsel om at batteriet holdt på å gå tomt! og det var fullt oppladet da jeg koblet den fra strømnettet! og dette uten noen som helst form for "tungt bruk", kun scrolling gjennom en webside i txt-format...!

 

er det noen som har erfaring med noe slikt - altså at batteriet taper seg så voldsomt ved at laptopen er konstant koblet til strømnettet? det er altså snakk om at laptopen nå er ubrukelig som "bærbar pc" med originalbatteriet - kan dette være en grunn god nok for reklamasjon - selv om laptopen er ett år gammel? hva er *din* mening - og hva har jeg *rett til* som forbruker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skikkelig kjipt det der ja...

Tviler vel egentlig på om du kan forvente noe på garanti e.l når det gjelder batteriet.

Du kan prøve å lade batteriet helt ut og opp igjen noen ganger. Hender de tar seg opp igjen da.

 

Og husk, batterier skal BRUKES...!

 

 

Ehhh...bare nysgjerrig, hvorfor kjøper du bærbar når du ikke har brukt batteriet på et år!? :hmm:

Lenke til kommentar
Ehhh...bare nysgjerrig, hvorfor kjøper du bærbar når du ikke har brukt batteriet på et år!? :hmm:

som sagt så er det fordi laptopen er en *desktoperstatter* som jeg har i stuen - og som jeg fort kan flytte vekk.

 

hvorfor mener du at dette ikke kan gå på garanti?

 

jeg skal prøve å lade batteriet opp og ut noen ganger i håp om at det vil hjelpe...

Lenke til kommentar

 

hvorfor mener du at dette ikke kan gå på garanti?

 

Sier ikke bastant at det ikke går på garanti. Men jeg tviler sterkt. Et batteri krever en viss form for vedlikhold. Nemlig korrekt lading OG utladinger.

Regner med at det fulgte med et skriv om vedlikehold av batteriet når du kjøpte maskinen....les den. ;)

Lenke til kommentar
som sagt så er det fordi laptopen er en *desktoperstatter* som jeg har i stuen - og som jeg fort kan flytte vekk.

 

hvorfor mener du at dette ikke kan gå på garanti?

 

jeg skal prøve å lade batteriet opp og ut noen ganger i håp om at det vil hjelpe...

Det du burde gjort var å ta ut batteriet siden du bare brukte den på strøm. Du kunne også brukt den et par ganger til batteriet ble tomt, for så å lade den opp igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har også amilo 8820. Når mitt batteri er fulladet kan jeg bruke maskinen til internet, word og slikt i 2 timer og 20 minutter. Så det er nok noe rart med batteriet ditt.

 

Når du har maskinen stående på strømnettet skal IKKE batteriet stå i maskinen over lengre tid, men tas ut og lagres med en strømmengde på mellom 50% og 75%. (Sånn rundt det i hvertfall. Husker ikke helt nøyaktig)

 

(Dette står i instruksjonsboken)

 

Jeg har foressten en Nokia 6210 som er 3,5 år gammel. Har hatt den på nesten hele tiden siden jeg kjøpte den og batteriet fungerer fortsatt nesten like bra som da den var ny. Så riktig bruk av batterier er veldig viktig med tanke på holdbarhet.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...