Gå til innhold

Trenger html/css tips


Anbefalte innlegg

Har sittet i lengre tid og puslet med html og css. Kan vel si at jeg forstår litt.

 

Jeg forsøker å bruke css, og ikke bruke table eller frames til å designe. Uansett så blir det litt vanskeligt å få til noe.

 

Min testside

 

1.

Som dere ser så har jeg lagt "gule" rammer, en rundt menyen, en midt på der jeg kommer til å "publisere" ting, og en på høyre for fjas. Det er også planlagt å lage en "boks" som ligger nederst med generell info.

 

Slik det er nå så har jeg lagt en FAST størrelse på rammene mine, som jeg har brukt position for å få til.

Hvordan kan rammmene bli flytende etter hvor mye stoff som er inni "ramma"??

- altså flytende nedover.

 

2.

Jeg syns det er vanskeligt å bestemme avstanden mellom tekst som lages av <br>, <p>, <h3> etc etc. Altså avstanden mellom en <h3> og <p>. Nå har jeg juksa det til med å bruke et par <br>, og det ser greit ut... men hvordan gjør jeg det med css?

 

 

hmm ... det var mer jeg lurte på... men nå er det sent.

Håper på svar. (ja jeg vet at sia ser litt amøbe ut, men jeg er ny i faget)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik det er nå så har jeg lagt en FAST størrelse på rammene mine, som jeg har brukt position for å få til.

Hvordan kan rammmene bli flytende etter hvor mye stoff som er inni "ramma"??

- altså flytende nedover.

Fjern height-attributten, så skal de bli så store som de trenger.

 

Jeg syns det er vanskeligt å bestemme avstanden mellom tekst som lages av <br>, <p>, <h3> etc etc. Altså avstanden mellom en <h3> og <p>. Nå har jeg juksa det til med å bruke et par <br>, og det ser greit ut... men hvordan gjør jeg det med css?

Margin. F.eks:

p {

margin: 5px 2px 10px 0px; /* top right bottom left */

}

Lenke til kommentar

Prøvde å fjerne height attriben i css, men jeg får det ikke til helt.

 

Når jeg fjerner height attriben på #newsbody og #pageborder, så blir ramma bare liggende rundt den første overskriften. Så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få det til.

 

men ellers takk for tips ... skal prøve den margin greia.

 

PS: jeg er litt lei av notepad for å lage innhold til greia mi. Finnes det et lite program jeg kan skrive tekst i, så vil den selv legge inn <br> og <p> og <h3> og slikt av seg selv?

Gjerne noe for å css'ere med åsså ... men jeg vet ikke helt hva jeg vil ha selv så det er litt vanskeligt å forklare.

Lenke til kommentar

Sett en min-height på boksene dine, det skal løse problemet ditt med boksene.

 

Det finnes nok ikke noen programmer som setter inn de tingene for deg, for hvordan kan vel programmet vite når og hvor du vil ha det ;) Men prøv gjerne ut HTML-Kit.. Det støtter syntax highlighting, noe som gjør de forskjellige delene i koden enklere å skille fra hverandre.

Endret av Jibril2k
Lenke til kommentar

1. Jeg er newb så jeg kan ikke alt.

2. 95% bruker ie så jeg forholder meg til det.

 

...men for all del, hvis jeg gjør ting som ikke fungerer mot forskjellige browsere så tar jeg imot tips med takk. Er jo faktisk greit å få ting til å se ok ut hvis det lett lar seg gjøre. Men jeg får ikke dårlig nattesøvn om kun ie funker på sia mi. Men ie er jo dårlig da, skal være enig der.

 

 

...men, er det noen som ser på koden min? den er ikke så stor.

Lenke til kommentar
Ikke hvis teksten blir lenger enn høyden på div-en

 

emm... jeg bruker #main {height: 200px;}, og da utvider felte seg jomer tekst det kommer..

 

 

EDIT: For IE bruker jeg

* html body #main {height:200px;}

og for andre (opera, mozilla ect.)

#main {min-height:200px;}

 

Setter du det sammen så virker det slik det skal i IE og Opera.

* html body #main {height:200px;}
#main {min-height:200px;}

Endret av aog
Lenke til kommentar

grrrr får det ikke til.

 

Så jeg forsøker å begynne på nytt. Jada, jeg har borders på div'en min, men hvor ellers skal jeg putte det hen?

 

uansett ... footeren ligger ikke der jeg vil ha den ... eller omvendt.

Sjekk høyre side. - kan få makk av web, glad jeg ikke skal drive med dette proffesjonelt.

 

Den nye stygge siden min - ta en titt

 

planen er da å putte en meny i høyre del, fjas i den venstre, og innhold i den midterste. Er bare ikke noe stæsj der enda.

Lenke til kommentar

se på venstre side ... nøye ... er det ikke avstandsforskjell mellom den nederste og den boksen som ligger over?

 

hvordan fikser jeg det?

 

ps: har dere linker til enkle sider slik som jeg forsøker å lage? eller tutorials? er jo bare et kaos av info på nett ...

 

må være css bassert ... er ut med noe annet

Endret av CreapingDeath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...