Gå til innhold

Mitt lille Linux eksperiment


Anbefalte innlegg

Hei igjen. Ble litt inspirert av en artikkel jeg leste i PC World her om dagen. Den handlet om en av journalistene (tror jeg) som jobbet i PC World, som hadde byttet om fra Windows til Linux i en uke. Tenkte jeg kanskje kunne gjøre det sammen, hadde jo vært greit med litt forandringer på PCen. Har tidligere prøvd Linux, og har ClarkConnect installert på en PC jeg bruker som ruter. Men, jeg er ingen erfaren Linux bruker.

 

Lastet i går ned Fedora Core 2, og holder på å brenne det på CD nå. Planen er å formatere harddisken og installere Fedora som eneste operativsystem. Denne tråden kommer jeg til å bruke til å stille spørsmål :), og litt info om hvordan det går. Om alt går bra til slutt, bedre enn med Windows, kan jeg jo kanskje inspirere noen andre Windows brukere over til å bruke Linux :p

 

Okey, da var CDene ferdige. Sier hadetbra til Windows, MSN, og Winamp, og rekker etter restart knappen :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er egentlig ganske synd. Hemmer innovasjon liksom. Men jeg skal ikke snakke, som bruker KDE...

Nei, det skal du ikke :p

Men det finnes en god del svært så innovative miljøer til linux nå for tiden.

 

Holder meg selv til fluxbox, liker det minimalistiske preget, samt den fancy menyen.

 

Tror nok de fleste som driver på litt mer avansert med linux holder seg en god del i terminal.

 

hva er knotet med ext3 etc?

 

Et annet filsystem, ganske anderledes fra fat og ntfs, kjent fra windows.

Har bla ikke "systembokstaver" for å identifisere partisjonene osv..

Lenke til kommentar
fil-hiarkiet er genialt! når du lærer deg det, er det MYE greiere og langt mer fleksibelt.

Det er jeg fullstendig enig i, men det jeg mente er at folk som har brukt windows og filsystemene der skjønner ikke bæret av ext.

De klarer stort sett ikke å finne noenting før de lærer seg det, noe som også tar en god stund.

 

Har selv prøvd å sette en del folk inn i dette, skjønner ikke at det skal være vanskelig... :roll:

Lenke til kommentar

Sitter nå i Linux og skriver dette. Føltes ganske stabilt med en gang faktisk :p Dvs selve måten maskinen reagerer til hva jeg gjør føles mer "glatt" enn i Windows. Installasjonen tok 20 min, det var jo greit :) Prøver nå å installere en MSN client..hvilken er best av aMSN og GAIM?

 

og, btw: filsystemene er jeg kjent med, så det går greit

Endret av iver89
Lenke til kommentar
Si hei til ny MSN-klient og XMMS :p

 

Linux er ikke så vanskelig bare man først kommer inn i det.

Er vel egentlig kun filsysyemene som kan være litt knotet.

Man får jo desktopmiljøer som er tilnærmet lik identisk med windows sitt. :roll:

jeg brukte ca 3-4 dager på å lære meg grunnleggende om å installere programmer, starte programmer og bruke terminal. da har du faktisk så du klarer deg. ellers så spør man jo bare her på dette supre forumet med mange linux-"nerder" som alltid gir gode og forståelsesfulle svar. :D :D

Lenke til kommentar

For meg er det aMSN og Kopete som er aktuelle msn programmer.

Jeg bruker Kopete fordi jeg ikke har bruk for filetransfer og slikt, og heller setter pris på multi-networks, meta-contacts og ikke minst kde integrasjonen.

 

Før brukte jeg JuK til å spille av mp3's og holde oversikten, så ble jeg oppmerksom på amarok, det er et genialt program.

Flere features enn JuK, xmms plugin støtte, og et mye bedre library.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...