Gå til innhold

S-ATA og IDE i samme maskin, hvordan?


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert lettlettlett, men siden jeg ikke fikk det til første gang ber jeg om hjelp!

 

Min 74 GB Raptor kjører i dag OS.

 

Jeg vil legge til en IDE 120 GB til systemet.

 

Den er nå koblet til, men den kommer ikke frem under min datamaskin. Hvis jeg velger "legg til maskinvare" finner windows den der. Jeg legger den til, får melding at den fungerer som den skal, men likevel kommer den ikke frem på my computer.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken min er beskrevet som dynamisk, under Hard Disk Management.

 

Fant denne setningen på nettet:

 

The dynamic disk format can be accessed only by Windows 2000 and Windows XP Professional operating systems.

 

Disken ble formatert på XP Pro, jeg sitter nå med XP Home. Kan det være forklaringen?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det ha noe å si?

Fordi XP home ikke støtter dynamiske disker. Er usikker på om du kan gjøre en dynamisk disk om igjen, men jeg tror ikke det. Løsningen blir nok enten å formatere disken, eller å installere XP professional. Eventuelt dersom du kjenner andre som har XP pro så kan du jo koble disken til hos dem, ta backup av alle filene og deretter formatere som FAT eller NTFS.

Lenke til kommentar
Ok, takk for tilbakemeldinger. Om jeg ikke får brukt den her, er det alltid andre steder jeg kan få brukt den.

et annet spørsmål som dukket opp når jeg leste topic...

 

hvorfor i heste R.E.V.A byttet du til home ed ? :no:

Kan vel ha noe med lisens å gjøre kanskje .

Men hvorfor i h** benytte dynamic disk (hvis man ikke benytter xp's sw-raid)

 

...

Lenke til kommentar
set den i en annens pc som bruker det os som du hadde den i før.. flytt alt over på en ekstern hardisk(som du kan "leie" fra elkjøp's 30dagers retur rett) formater disken på din pc og flytt all data tilbake..

Hehe. Det er faktisk det jeg tenkte å gjøre, bare at jeg mest sansynlig beholder den eksterne HD'en. Trenger en mobil HD uansett.

 

Bytte til home hadde med lisens å gjøre ja. Hvorfor benytte dynamisk disk? Jeg vet da f**n jeg! Jeg visste ikke om dette tullet da jeg formaterte disken under XP pro for et år siden.

 

Alltid er det noe bøll. PC-investeringen som skulle bli på behagelige 10k, har nettopp passert 18k :thumbdown:

 

Men så er PC'en blitt bra rå :thumbup::w00t:

Endret av Arne And
Lenke til kommentar

mulig at det er home editionen din som er problemet, men du må vanligvis aktivere diskene som du installerer på winXP. Før de er aktivert så ligger de i systemet, men vil ikke vises under min datamaskin, uansett om de er formatert eller ei.

 

Hvorfor oppgraderer du ikke bare til winXP? =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvorfor oppgraderer du ikke bare til winXP? =)

 

-Stigma

Du mener XP Pro?

 

Kommer ikke til å oppgradere fra Home til Pro med det første. Sannsynligvis blir neste oppgradering til Longhorn.

 

Har uansett funnet en løsning på dette, ved å gå til innkjøp av en ekstern HD og overføre data.

 

Men problemstillingen i seg selv var bra LOL spør du meg. Latterlig Microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...