Gå til innhold

Ødelagte kondensatorer på Abit kort. Ett lite tips


Xizor

Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenkte jeg skulle komme med ett tips angående ødelagte kondensatorer

på Abit hovedkort.

 

Nylig ble to av mine Abit kort ødelagt (VP6 og BE6-II v2.0).

Det viste seg at det var noen kondensatorer som var ødelagt (bulende topp).

 

Kortene er kjøpt i begynnelsen av 2001 så de er over 3 år gamle og derfor

vil ikke butikkene man har kjøpt de i hjelpe deg (i hvertfall ikke Multicom).

 

Jeg leste litt rundt omkring på utenlandske forum og fikk inntrykk av at dette

er et ganske vanlig fenomen.

 

Jeg sendte en mail til Abit i Nederland og skrev at det er dårlig at kortene deres ikke holder i mer enn 3 år p.g.a kondensatorer med dårlig kvalitet. Spurte videre

om de kunne hjelpe meg med dette problemet.

 

Fikk svar på mailen dagen etter der det sto at jeg bare skulle oppgi dataene på kondensatorene så skulle de sende meg nye helt gratis :D

 

Litt lodding klarer jeg alltids selv :)

 

Så nå går jeg å venter på en liten pakke fra Abit. Dette kaller jeg service!!!

 

En ting til slutt. Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet angående reklamasjon på hovedkort. De mener at det skal være 5 år på dette og ikke 2 år som butikkene

holder seg til. Jeg har ikke orket å lage en sak av dette. men kanskje noen andre gidder med sitt. Se svar fra Forbrukerrådet under.

 

Det vises til henvendelse.

 

For ting som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, vil det være en 5 års

reklamasjonsfrist. Et hovedkort til en datamaskin vil etter vårt oppfatning

falle inn under fem års regelen. Dersom det hevdes at således ikke er

tilfellet må dette begrunnes. Momenter som her vil komme inn er om dette

anses å være en slitedel, eller at det er laget av et materiale som av

forskjellige grunner ikke varer særlig lenge.

 

Ytterligere spørsmål i saken må rettes til Forbrukerrådet telefonisk.

 

- Xizor

Endret av Xizor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Gidder ikkje kikke i kabinettet mitt, men er det små loddepunkt det er snakk om? Kor stor klaring har du i alle retningar?

Du trenger en loddebolt (ca. 20-30W) med tynn spiss så går det helt fint.

 

PS! Litt stødig hånd er også fint. På hovedkortet jeg loddet på var det god klaring siden kondisene er så store i forhold til SMD komponentene som brukes ellers (Surface Mounted Device).

Lenke til kommentar

Det er seff 5 år på et hovedkort! Jeg hadde (truet med å) klaget selskapene inn for forbrukerrådet, det hjelper som regel. Jeg var i min tid en lang runde med med multicom og forbrukerrådet angående en cd brenner... stå på! Klaging hjelper.. du har loven på din side...

Lenke til kommentar
En ting til slutt. Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet angående reklamasjon på hovedkort. De mener at det skal være 5 år på dette og ikke 2 år som butikkene

holder seg til. Jeg har ikke orket å lage en sak av dette. men kanskje noen andre gidder med sitt.

Norske regler sier at en ting som er ment til å holde i (over) 2 år, har 5 års garanti. Så det er bare å presse webshopen litt. Hvis garantien er under 2 år så gjelder det som står. Slik er det. Burde kunne få et nytt kort du.! :thumbup:

Lenke til kommentar
En ting til slutt. Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet angående reklamasjon på hovedkort. De mener at det skal være 5 år på dette og ikke 2 år som butikkene

holder seg til. Jeg har ikke orket å lage en sak av dette. men kanskje noen andre gidder med sitt.

Norske regler sier at en ting som er ment til å holde i (over) 2 år, har 5 års garanti. Så det er bare å presse webshopen litt. Hvis garantien er under 2 år så gjelder det som står. Slik er det. Burde kunne få et nytt kort du.! :thumbup:

Norsk lov sier ingenting om garanti ;)

 

Den snakker kun om reklamasjon.

 

Garanti er noe fabrikken som produserer varen garanterer at den skal holde, og reparerer skaden for deg for det meste uten spørsmål.

 

Reklamasjon må du kunne bevise at det er en fabrikkfeil ved varen.

 

Til trådstarter.

Takk for tipset. Har nå sent 1 mail til Abit pga mit gamle KT7a-raid kort, samt 1 mail til MSI pga 2 døde K7T-Pro kort.

Lenke til kommentar

Strengt tatt er vel bevisbyrden på produsent. Hvis de ikke kan bevise at det er feil bruk eller slitasjeskade så har de lite å komme med. Produktet skal i så fall repareres uten utlegg for kunden, og etter hva jeg husker skal det også skje innen 10 dager fra produktet ble levert inn til reparasjon.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...