Gå til innhold

Packard Bell med fildeling i strømkontakten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pb kommer med mange spennende nyheter!

 

Bla. er det fildeling mellom tv,pc m.m i strømnettet!

Det er jo en smart vri :thumbup:

 

Se her

det er jo en nyhet med en rekke produkter som ved å plugge i strømkontakten snakker sammen! nettverk i strøm er jo ingen nyhet, det er jeg jo klar over :thumbup:

 

edit: feil quote

Endret av Crazy_Viking
Lenke til kommentar
jeg syns netverk i strøm nettet er en HÅPLØS idè...

 

Motorer og slikt lager STØY på strømnettet.. når en STOR motor slår inn vil dette skape spenningsfall... VIPS, inget netverk i noen hundredeler... hmm... Tåplig 

Der tar du dessverre feil (etter det jeg har lest, si meg imot hvis jeg har feil)

De forskjellige motorene og apparatene som bruker nettet gir nettet en egen forstyrrelse. Da det er flere steder på den kjente sinusbølgen man kan sende og hente signaler, vil det ikke bli et problem. Denne nettverksmaskinen som brukes til å sende og til å motta skanner strømnettet det skal motta til for å finne de rette fasene til å hente info fra. Sendingene fra "huben" vil sende ut signaler flere steder på bølgen og mottakeren bruker rett og slett det som gir mening!

Dette var nok veldig dårlig forklart, men sånn CA slik skjer det, beklager hvis jeg bruker feil fagspråk for det er flere år siden jeg leste artikkelen i illustrert vitenskap! :)

Genial teknikk, men den er litt gammel nå og den vil ikke lønne seg i norge generelt f.eks, men derimot i u land som ikke har råd til å legge bade nettverk og strømnett! Smart hva?

Lenke til kommentar

Når data sendes gjennom strømnettet, omdannes de til små variasjoner i den elektriske spenningen. Den største tekniske utfordringen ved å kombinere strømforsyning og dataoverføring har derfor vært å unngå støy på linjen.

Det er en mengde støykilder i et hus. Hårtørkere, støvsugere og andre apparater sender ut en sann symfoni av elektrisk støy gjennom ledningene, og det kan forstyrre dataoverføringen. Dessuten virker husets ledningsnett som en stor antenne som fanger opp forstyrrende radiosignaler fra sendemaster i nærheten.

Men nå har man endelig greid å finne metoder som gjør dataoverføringen så robust at det er mulig å sette en støvsuger i samme stikkontakt som datamaskinen.

Et av triksene går ut på å overføre datasignalet som høyfrekvente signaler med frekvenser på 2 30 megahertz. Da er nemlig støyen fra husholdningsapparatene langt mindre enn på lavere frekvenser. Samtidig benytter systemet en teknikk som deler opp datasignalet i små pakker, som i sin tur splittes opp i enda mindre biter små nok til å kunne seile gjennom ledningen mellom brakene av støy. Som prikken over i-en sendes signalet dessuten via et stort antall kanaler med forskellige frekvenser. Ved sendingen sjekker systemet samtlige kanaler for støy og blokkerer de kanalene der larmen er for voldsom eller overføringen blir for svak. Deretter sendes de små signalene via alle de øvrige, brukbare kanalene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...