Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forklar hvorfor ikke vi har 10Mbit\24Mbit i Norge!


Anbefalte innlegg

Skjønner at mange der ute kunne tenkt seg både 10 og 100 mbit linjer og det er vanvittig mykje jamring om dette.

 

Faktum er vel at Sverige meir eller mindre er verdens beste land når det gjeldt breiband og Noreg ligger vel generellt godt til på verdensbasis.

 

Eg studere for tida i Australia og det er skikkeleg baklengs i forhold til Norge, raskaste linja er 1500/256 kbit... tenkt litt på det, og det er begrensning på nedlastinga!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om noen var over 18 var kun ett spørsmål. Er det galt å spørre om ting nå?

 

Ok, la oss ta dette på ett seriøst plan som du sier. Jeg spør, syntes noen her at vi som en av verdens rikeste land burde sikte litt mot framtiden og legge FIBER (se, jeg skrev kun fiber), enten ved midler ifra staten, i form av hele pakka, eller evnt. sponsing av deler av den. Eksempelvis at ISP'ene betaler resten.

 

Eller skal vi lappe på det gamle nettet, helt til vi blir nødt til å bytte om til fiber?

 

Sitter ikke her og sier at vi skal bygge ut\oppgradere nettet fordi jeg har fått en "forretningside" eller lignende, men jeg sier at det hadde vært bra om den norske stat hadde vært med på og bygge ut nettet, eller sponse. (eller noe annet, fordi som må pirke på alt som jeg skriver)

 

BEKLAGER AT JEG SER MOT FRAMTIDEN, det skal ikke gjenta seg. :roll:

Lenge leve ponyekspressen.

For det første, det "uskyldig spørsmålet" ditt insinuerte umodenhet og korttenkthet blant de andre brukerene, det vet du (og hvis ikke bør du tenke litt mer på hva du skriver). Hvorfor ellers vil du vite det? Har du ett ønske om å vite brukerenes alder, start en poll.

 

Jeg vil kommentere ett par ting, for det første, så sponser staten, direkte eller indirete allerede endel utbygging, blandt annet av fiber (uninett feks). I tillegg så framstiller du det som man bare legger akkurat det man trenger når man legger kabel, det er ikke mitt inntrykk, det virker som folk legger Cat5e ihvertfall når de legger tp-kabler om dagen, dvs Gigabit, slettes ikke nødevendig i dag, men kjekt i framtiden.

 

Ett annet poeng er at, slik jeg har forstått det, så er 2.5 Gbit mye dyrere å legge enn 1 Gbit, og alt over 2.5 Gbit blir veldig dyrt. Er det så sikkert at det lønner seg å legge over 2.5 Gbit i dag? Selv om man tenker på framtida?

 

AtW

Lenke til kommentar
For det første, det "uskyldig spørsmålet" ditt insinuerte umodenhet og korttenkthet blant de andre brukerene, det vet du (og hvis ikke bør du tenke litt mer på hva du skriver). Hvorfor ellers vil du vite det? Har du ett ønske om å vite brukerenes alder, start en poll.

.

Jo, jeg skal fortelle deg hvorfor jeg ville vite det. Det å sitte og diskutere om staten skal helfinansiere eller sponse/subsidiere utbyggingen med folk som ikke engang er gamle nok til å betale skatt, virker for meg litt fjernt. Hva jeg mener mine skattepenger burde gå til er min sak som skattebetaler, ikke sant? Så når jeg ser innlegg som sier at hvem skal betale/hvorfor staten, da hadde det vært fint å vite at det kommer ifra folk som faktisk bidrar med penger til staten. Gidder ikke diskutere bilavgiftene med folk som ikke engang eier en bil, blir litt bak mål. Det var derfor jeg spurte, men det er hyggelig å se at du finner noe negativt i alt, om det så er ett spørsmål eller en kommentar med ett smilefjes bak. :thumbup:

 

Om 2.5 eller 1 Gbit er best, aner jeg ikke. Om det lønner seg å vente 1 år eller så, på grunn av synkende priser, kanskje det er best. Ikke mitt felt.

Det er hyggelig og høre at staten allerede er litt igang med sponsing, om det så være direkte eller indirekte. :w00t:

Det med at jeg framstiller det som om de bare legger kabel med akkurat det de trenger, sikter du til TV kabel eksempelet eller utbyggingen nå? Hvis det er den generelle utbygingen du mener, så trengte jeg ikke gå lengere enn ut av døra, for å se at fortauet ble gravd opp og så igjen, og opp enda en gang. Lappe, fixe og lappe. And so on.

 

Jeg anbefaler også deg ATWindsor til å slutte å hakke.

 

Mitt siste poeng: Topicen ER, forklar hvorfor vi ikke har 10Mbit\24Mbit i norge?

Hvor jeg personlig mener at mye av det bunner ut i at staten er lite eller ikke noe interesert i og bygge ut landet. Og tre skatter og avgifter, lage nye regler hver gang noen ser en sjanse til å få hodet over vannet, så smutthullet blir tettet, det tror jeg de helst vil holde seg til.

Helst så jeg en stat som brukte pengene på folket nå, i en større grad enn de gjør, enn og ruge på utenlands pengebingen sin. :thumbdown:

Vi lever i ett anderledes land, på mange områder. Desverre. Får håpe noe løser seg over tid.

Lenke til kommentar
Jo, jeg skal fortelle deg hvorfor jeg ville vite det. Det å sitte og diskutere om staten skal helfinansiere eller sponse/subsidiere utbyggingen med folk som ikke engang er gamle nok til å betale skatt, virker for meg litt fjernt. Hva jeg mener mine skattepenger burde gå til er min sak som skattebetaler, ikke sant? Så når jeg ser innlegg som sier at hvem skal betale/hvorfor staten, da hadde det vært fint å vite at det kommer ifra folk som faktisk bidrar med penger til staten. Gidder ikke diskutere bilavgiftene med folk som ikke engang eier en bil, blir litt bak mål. Det var derfor jeg spurte, men det er hyggelig å se at du finner noe negativt i alt, om det så er ett spørsmål eller en kommentar med ett smilefjes bak.  :thumbup:

 

Jeg anbefaler også deg ATWindsor til å slutte å hakke.

Ok, da skal jeg komme med en anbefaling til deg også, se på folks argumenter, ikke hva de jobber med, eller hvor gamle de er, såfremt det ikke er direkte relatert til deres kompetanse om saken. Personer uten bil kan fint diskutere bilavgiften, og personer som ikke betaler skatt bør ihvertfall ikke utelukkes fra diskusjon om hva de skal brukes til.

 

Mener du feks at jeg burde ignorere alt du sier fordi du ikke jobber ned noe nettverksrelatert? Eller at du ikke bør få uttale deg om byråkrati, siden du aldri har vært en byråkrat?

 

Mulig du ser på det som hakking, men jeg setter ikke noe pris på små stikk mot dine motdebatanter, smileyface bak eller ikke.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Mener du feks at jeg burde ignorere alt du sier fordi du ikke jobber ned noe nettverksrelatert? Eller at du ikke bør få uttale deg om byråkrati, siden du aldri har vært en byråkrat?

Hehe, hadde jeg sittet her og uttalt meg om hvordan man f.eks skal legge opp ett nettverk, og siden jeg heller aldri har gjort det enda, ville jeg nok tatt det jeg sa med en klype salt. Hadde du følt med i timen nå, så hadde du sett at jeg kan uttale meg om byråkratiet, siden det rammer meg som arbeisgiver. Tror ikke du kan ha vært mye borti det, men hva vet jeg. Ville vel tro at det ikke er tilfellet, da det sikkert er en byråkratisk mølle også for studenter.

 

Tilbake til topic IGJEN da.

Hva er så din forklaring på hvorfor vi ikke bygger ut nettet her i landet, i den grad sånn som vårt naboland gjør, enda de har gjeld??

 

Jeg har prøvd og si min mening utifra det jeg har lest og hatt og gjøre med staten. Fint om noen andre kunne komme med noe konstruktivt enn bare og vri og kverrulere. Håper ved gud og annet gudommelige ting, at noen kan legge frem noe konstruktivt i neste innlegg. krysse fingre

 

OFFTOPIC: Grunnet tidligere andre poster, har deres undertegnede mistet mye av (skal jeg kalle det respekten) til andre brukere, noen mer ann andre. Føler at det er liten vits i å diskutere dette med dem. Men jeg håper det skal rette seg.

Lenke til kommentar

det er som det er når det gjelder alt. sjefene bestemmer. og det er som det er når det gjelder alt, sjefene er alltid rasshøl.

 

EDIT: (etter dark's konstruktivitet bønn)

 

jeg klarer ikke å se for meg noen som helst respektabel grunn til å ikke bygge ut kraftigere internet her i Norge. langt over 90% av de som sitter på internet her i Norge, sitter med en slik lusen hastighet at internet bare såvidt kan kalles en informasjons-kilde, for ikke snakke om et medium.

 

slike kommentarer om "hva skal man med det" er totalt bortkastet tastetrykk.

det er på tide at man forstår at det er så mange ting på internet som man trenger kraftig linje til, både gratis og ikke gratis. ja, det er faktisk mennesker her i verden som laster ned filmer og programmer og musikk etter å ha betalt for det først. det er faktisk mange ting man har lov til å laste ned fra andre. det er faktisk mange ting man har lov til å la andre laste ned fra seg.

ved å bygge ut større hastigheter mot internet, kan man faktisk utnytte det mere. nå i dag er det uaktuelt å handle noe over internet for så å laste det ned, nettopp grunnet hastigheten. om vi bare kunne hatt stor hastighet, og ikke så ufattelig lav som vi har nå, åpner det seg et større marked bare innenfor salg.

 

når det gjelder Norges økonomi kan jeg bare referere til toppen av innlegget mitt.

jeg mener, det er for galt at så mange idioter skal samles på en plass.

bare se på P4. hvor mye styr og faenskap lagde ikke denne kjente dama fordi hu ville ha mere kristendom eller whatever med der??

hvorfor i all verden trenger man bedre lønnsordninger for stortingsrepresentanter, når dem allerede har veldig gode fra før? hvorfor må man fokusere på slike ting som kunst, når det ligger en stor ting man kan gjøre for å gjøre sammfunnet en tjeneste.

 

om regjeringen hadde gjort noe for et såppass økende flertall når det gjelder å støtte større internet hastigheter, hadde det vært lite tvil om hvem som kom til å bli favoritter blandt data-norge.

 

data-norge er enormt. vi har verdens største LAN, The Gathering. nesten samtlige ungdommer idag har en egen PC. så hvorfor bremse alt med så dårlige internet linjer?

sverige har mye bedre tilbud enn oss. dette mener jeg er totalt feil. jeg mener Norge burde være det fremste landet når det gjaldt slike ting.

Norge var faktisk det andre landet i verden som fikk internet, hvorfor skal vi være de siste som kan tilby 10Mb/s på andre steder enn x antall meter fra en sentral?

og 10Mb/s burde være det aller laveste tilbudet.

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar
og personer som ikke betaler skatt bør ihvertfall ikke utelukkes fra diskusjon om hva de skal brukes til.

Unnskyld, men jeg bare må spørre. Mener du at folk som ikke bidrar med en krone, skal så være med å bestemme hva mine kroner( og de andre) skal brukes til?

 

Vet dette er litt offtopic. Beklager.

Lenke til kommentar
og personer som ikke betaler skatt bør ihvertfall ikke utelukkes fra diskusjon om hva de skal brukes til.

Unnskyld, men jeg bare må spørre. Mener du at folk som ikke bidrar med en krone, skal så være med å bestemme hva mine kroner( og de andre) skal brukes til?

 

Vet dette er litt offtopic. Beklager.

Ja det mener jeg, mener du at arbeidløse bør miste retten til å bestemme hvordan samfunnet skal drives? Eller uføretrygdete? Eller pensjonister?

 

Forøvrig har vi vel vært god på vei utenfor topic en stund nå, så det gjør ingenting...

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
og personer som ikke betaler skatt bør ihvertfall ikke utelukkes fra diskusjon om hva de skal brukes til.

Unnskyld, men jeg bare må spørre. Mener du at folk som ikke bidrar med en krone, skal så være med å bestemme hva mine kroner( og de andre) skal brukes til?

 

Vet dette er litt offtopic. Beklager.

Ja faktisk det synes jeg ihvertfall. Vi blir jo alle skattebetalere og lever i et samfunn der man skal ta hensyn. Så der lurt å høre hva alle mener før man bestemmer noe.

 

F.eks Skal du og alle andre skattebetalere bestemme hvordan den nye husken på lekeplassen skal se ut ? Eller skal de som kommer til å bruke den bestemme hvordan den skal se ut.

 

Beklager offtopic men dette måtte bare ut

Lenke til kommentar

Kongen skulle hatt all makt i norge... Da hadde vi blitt kvitt byrokrati og overflødig arbeid!

Eliminer de som ikke mener det samme som Kongen!

 

Heldigvis er det ikke slik i Norge, og alle personer over 18 år har heldigvis rett til å stemme på det partiet de føler passer sine meninger. Er det EN ting som iriterer meg så er det bedrevitere, og rikssynsere! Med dette mener jeg folk som går rundt og mener store tanker, men ikke gjør noe for å sette dem til livs!

 

Har du store meninger, engasjer deg politisk! Gjør noe for å få ditt standpunkt frem! Er det mange som mener som deg, vil du få politisk oppslutning for dine forslag. Er det få som mener som deg, får du ikke forslagene dine gjennom. Slik er det.. Politikken skal gjenspeile meningen i folkemassen og folkemassen skal bestemme hva som blir vedtatt i Norge. Ikke sitt på rumpa å klag i allefall!

 

I et demokratisk system MÅ det eksistere byrokrati! Noen må holde orden på hva alle individer mener..

Lenke til kommentar
Ja det mener jeg, mener du at arbeidløse bør miste retten til å bestemme hvordan samfunnet skal drives? Eller uføretrygdete? Eller pensjonister?

 

Takk, bare lurte, og nå lurer jeg ikke mer.

Forøvrig regner jeg med at de fleste av de i overnevnte klasser har jobbet. Ergo skattebetalere på ett tidspunkt. Jeg har ikke bidratt med noe til din hjemmeside, syntes du jeg skal bestemme hva som skal være der? Jeg kan sikkert diskutere det med deg, men din side, dine penger og din tid = du bestemmer. Hvis ikke vil jeg at du tar ned alt og setter opp ett bilde av en skiløper. Litt på kanten, men det får gå. Hvis du ser saken litt fra min side.

Sier ikke at vi skal overkjøre de som har jobbet, men når jeg spør om du syntes andre skal få bestemme over mine penger uten og bidratt med noe, og du svarer ja, da blir jeg litt undrende. Forøvrig er dette satt litt på spissen.

 

Og en STOR takk til Dimensjonx sitt innlegg. Endelig noe konstruktivt. Takk igjen.

 

F.eks Skal du og alle andre skattebetalere bestemme hvordan den nye husken på lekeplassen skal se ut ? Eller skal de som kommer til å bruke den bestemme hvordan den skal se ut.

Noe sier meg at barna har null de skal ha sagt, noe som er sant. Med dagens regler og bestemmelser har DE SKITT OG IKKENOE de skulle ha sagt, hvis noen har bestemt at høyden på husken er for høy, bilringen man sitter på er for stor eller liten. Har man sett på TV2 hjelper deg og lignende, skjønner man hva jeg sikter til. Synd, men før i tiden kunne barna leke uten at alt var "farlig". Ja, vi skal passes på. Den 3 meter brede brua over bekken hvor jeg bor, har stått der i 30 år, nå bestemte kommunen seg for å bygge rekkverk på den. Prislapp; ett sted mellom 20 og 30 tusen hvis jeg ikke husker feil. Broen er forøvrig 30 cm over vannet, ingen har noengang falt uti. Vannet er også 50 cm dypt. Jaja, noe skal jo penga mine gå til.

 

Så, er det noen flere konstruktive innlegg ang. utbyggingen, eller skal vi si oss ferdig.

Endret av DARK VIKING
Lenke til kommentar

Nå har jo de fleste interesse-organisasjoner lobbyister som taler deres sak for seg, om det er barnehageplasser, alkohol- eller røykepolitikk da. Hvem snakker vår sak på Stortinget? Telenor har direkte adgang, lovlig og ulovlig til de respektive departementene. Tror dere virkelig de taler forbrukerenes sak og er med på å ta internett og bredbånd videre? Vi vet jo alle at de prøvde seg med ISDN så lenge de kunne. Hadde det ikke vært for at det kom andre aktører på markedet hadde vi vel fremdeles sittet med ISDN alle mann!

 

Telenor har alt å tjene på at de er eneste linje-leverandør og i realiteten bestitter et monopol på linjene. Derfor, ingen subsidiering. Det hjelper ikke hvor mye fiber f. eks. BaneTele har lagt så lenge de må forholde seg til Telenor fra skinnegangen og hjem til kundenes boliger.

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Hvorfor har vi ikke 10/100mbit?

-Fordi folk ikke har behov for det.

 

Hvorfor har ikke folk behov for det?

-Fordi folk ikke vet om mulighetene med det.

 

Hvorfor vet ikke folk om mulighetene?

-Fordi ingen informerer om at det eksisterer!

 

Som med adsl, ingen hadde behov før det var store avisoppslag om at internett kunne bli mye raskere, med fast oppkobling. Hvorfor hadde dem ikke behov for det før? Fordi det var ingen som visste at det eksisterte. Dermed måtte vi leve med de isdn/modem linjene noen ennå har.

 

"Ingen" føler dem MÅ ha 10/100mbit før dem faktisk ser en reklame om at dette er tøfft. Dem tror jo alt at dem har det nyeste og beste når dem har adsl.

 

Som småjenter når dem ser ei veninne har feks et fint armbånd/genser/bukse... Da vil jo halve vennegjengen også ha det, og dem går til foreldrene å maser.

 

Undertøy`s reklamer: Ingen vil ha dette før dem faktisk ser at ei kjent modellberte har det på en stor plakat eller en tv reklame....

 

Så.. Hadde Ola nordmann fått vite om mulighetene med 10/100mbit og at det eksisterte, så ville nok flere fått øynene opp og plutselig hatt behov for det.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Har jeg personlig behov for 100 Mbit?

Ja.

 

Mener leverandørene at jeg har behov for det?

Nei.

 

Leverer noen leverandører det her?

Nei.

 

Vil noen leverandører ha mer penger?

Nei tydeligvis ikke.

 

Da så........ your loss får jeg bare si til leverandørene, jeg kunne betalt for det men ingen tilbyr det..

Lenke til kommentar
Kan du komme med noen gode eksempler? Gjerne med regnskap/budsjett.

Bare for å svare på ditt spørsmål her.

 

Jeg kjenner ganske mange mennesker, som går på uføretrygd og sykepenger, istedenfor å få medisinsk behandling med en gang, og komme seg ut i arbeidslivet og betale penger TIL staten istedenfor å få penger FRA dem.

 

I tillegg har jeg en kompis som jobber i staten.

Der han jobber har de fastlønn, uansett om mnd er 150 arbeidstimer eller 165.

Det gir visse insparingsmuligheter.

Og en annen ting er at de har betalt lunsj. Dvs at de er på jobb i 7.5 timer, men jobber bare 7.

De får betalt for 7.5 timer, og det vil si at de 180 ansatte får betalt 0.5 timer mere hver dag enn det de egentlig skal ha.

Det er 90 timer dagen, eller rundt regnet 12 årsverk.

 

Ergo kunne de, hvis de ble lønnet som resten av det private Norge, sørget for at det ville vært penger nok til å lønne 12-15 lærere, sykepleiere osv osv....

 

Heia Norge!!!!!!

Lenke til kommentar
I tillegg har jeg en kompis som jobber i staten.

Der han jobber har de fastlønn, uansett om mnd er 150 arbeidstimer eller 165.

Det gir visse insparingsmuligheter.

Og en annen ting er at de har betalt lunsj. Dvs at de er på jobb i 7.5 timer, men jobber bare 7.

De får betalt for 7.5 timer, og det vil si at de 180 ansatte får betalt 0.5 timer mere hver dag enn det de egentlig skal ha.

Det er 90 timer dagen, eller rundt regnet 12 årsverk.

 

Ergo kunne de, hvis de ble lønnet som resten av det private Norge, sørget for at det ville vært penger nok til å lønne 12-15 lærere, sykepleiere osv osv....

 

Heia Norge!!!!!!

Hadde folk i staten blitt lønnet som resten av det private norge hadde det nok blitt dyrere, all statistikk viser at årsinntekten er lavere i staaten enn i det private, for samme stilling. Om amn får betalt lunsj, eller høyere timelønn er jo ett fett (ps statlig ansatte jobber bare 7 timer om sommeren tror jeg, de hobber mer om vinteren, for å "ta igjen det tapte")

 

AtW

Lenke til kommentar
Har jeg personlig behov for 100 Mbit?

Ja.

Hvis man faktisk HAR behov for 100 Mbit, så er det selvsagt fullt mulig å skaffe. Problemet er bare at alle ikke har råd til å betale for det.. men de som virkelig HAR behov for det, har råd til å betale for det også..

Lenke til kommentar
Hvorfor har vi ikke 10/100mbit?

-Fordi folk ikke har behov for det.

 

Hvorfor har ikke folk behov for det?

-Fordi folk ikke vet om mulighetene med det.

 

Hvorfor vet ikke folk om mulighetene?

-Fordi ingen informerer om at det eksisterer!

Ok, jeg biter på: hvilke fantastiske muligheter er det som åpner seg bare jeg får 100 mbit inn i stua?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...