Gå til innhold

Hva bør oppgraderes?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg har penger innkommende og vil oppgradere/kjøpe noe som trengs, men klarer ikke å bli enig med meg selv om hva jeg bør ha! Hva synes dere?

 

Mitt system:

 

Abit IC7-MAX3

Intel Pentium 4 3.0 GHz

Swiftech CPU-kjøler m/Papst vifte 92mm, 23 dB(A)

2 x TwinMOS PC3200 TwiSTER DDR 512MB

2 x Western Digital Caviar 120GB IDE Special Edition

1 x Western Digital USB/Firewire 250GB

Plextor CD-Brenner

Gammal Nec DVD-Brenner

Gainward GF4 Ti4600 Ultra "deluxe edition"

Thermaltake Xaser III V4000A

Thermaltake Silent Purepower 480W, Sort

17" CRT Tandberg

 

Jeg vet at mangen av dere vil peke på skjermkort, men jeg vil ikke pr.nå oppgradere dette før jeg opplever problemer i spill, noe jeg foreløpig ikke har...

 

Har bl.a tenkt på:

-2048MB minne (Kan jeg kjøre 4 minnebrikker på 400mhz hastighet på hovedkortet? Eller går hastigheten ned til 333mhz ved 4 brikker? )

- Creative SB Audigy 2 ZS Platinum PRO + Creative Gigaworks S750

- 2 x Western Digital Raptor 74GB i RAID 1 (evt. kun en)

- Vannkjøling

- Nytt kabinett (Lian Li PC70 Liker mange 5.25" brønner!)

 

Er åpen for det meste. PC'en brukes for det meste til spill, fildeling, film og litt musikk. Bekymrer meg ikke over lave benchmarking score sålenge spillene flyter, noe de egentlig gjør fra før! Overklokking?! Tja...

 

Har ca 10 000 å bruke.

 

 

mvh

Plukk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på tankegangen din her...

for det første:

Du prioriter (unyttige) 2048MB minne forran et nytt skjermkort?

 

Når du har 10000 du vil bruke, ville jeg heller lagt om til 64bits system, og kjøpt et nytt skjermkort, f.eks x800?

 

Kanskje ny skjerm?

Lenke til kommentar

Ikke 2048 RAM! (men det vil holde hastigheten på 400Mhz.)

 

Kabinett er nok fint her ja, vil anbefalle Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet .

 

Ellers så hadde raptor gjort susen, 36,7 eller 74GB, du får velge selv.

Og definitivt ny Skjerm, 17"...?

Har hatt 17" en god stund og gikk nylig over til 19" og det er STOR forskjell.

 

Ellers så kunne du jo spare litt...

 

Du har ihvertfall nok lagringsplass :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg vil anbefal et ny skjermkort

Der kom den ja!

Tok ikke lange tida heller! :p

 

Mira:

64-bits system er uaktuelt, er veldig fornøyd med mitt snart-utdaterte P4C system!

Eneste grunn jeg ser til å oppgradere skjermkortet er å få en bedre score i benchmark. Spillene jeg spiller flyter fint, på BFV har jeg videoquality på medium og er egentlig fornøyd med det. Synes pris/ytelses forholdet på skjermkort er for dårlig. Ville i så fall gått for et ATI 9800Pro.

Ny skjerm?! Ja, gjerne! Hadde tenkt på Eizo 20" LCD FlexScan L885K men dennetråden fikk meg på andre tanker... Hadde forsåvidt ikke vært noe problem å lagt ut 12 000 heller, ville bare blitt litt mindre cerveza i juli... :p

 

kennethdammyr:

Mente å lese på en test at 76GB versjonen presterte endel bedre enn 36BG versjonen av raptordiskene... Tenkte derfor på 76GB versjonen!

Har også tenkt på evt. 19" CRT, men den må være flat, og heller ikke så dyr siden dette ikke er det jeg synes er viktigst... (vil ha mye annet før en 19" crt)

Har tenkt på å spare også, å betale ned billån, men hvor kjekt er det da??! Lånet betaler seg jo ned tilslutt uansett...

 

Ximo:

Jeg har satt sammen et vannkjølings sett jeg kunne tenke meg.. Og som du sier så plukkes det fra øverste hylle, og jeg endte opp med et sett på ca 7000,- :laugh: , med CPU og GPU(eller var det NB?) sølvblokker, flowmålere, trykkmålere, temperaturmålere og litt sånn snacks. Jobber med kjøleanlegg, så jeg liker sånne dippedutter og sånt for å ha kontroll... :p

Men jeg syntes ikke formålet rettferdiggjorde prisen, særlig ettersom jeg ikke i utgangspunktet hadde overklokking i tankene!

 

Men takk for mange og kjappe inspill! Er åpen for stortsett alt, men spar skjermkortet mitt! ;)

 

Edit: Hvorfor ikke 2048MB RAM?! Hater ventetid når minnet skal laste inn mye drit! Dessuten bruker jo store spill i underkant av 1GB minne nå for tiden!? Vil det ikke da hjelpe å ha "litt" i reserve?

Vel, sånn sett så vil jeg bare at feriepengene ikke bare "forsvant" uten å sitte igjen med noe, så hvis noe har noe off-topic som man bare absolutt må ha så skyt laus! :p

Endret av Plukk
Lenke til kommentar

Hadde aldri verden giddi å kjøpe mer ram..

 

10.000 sier du..

 

Audigy 2 Lydkort og et bra høytaler-sett (Giga eller Megaworks) kunne da vært noe..

et par raptor disker kunne nok vært fett...

 

 

men jeg ville ikke sløst disse pengene bare å for å sløse liksom..

 

 

Hadde jeg hadt 10.000 kr. og PCen din så ville jeg kjøpt følgende:

 

- 1 stk 74 GB Raptor harddisk (1900 kr.)

- Creative Audigy 2 Lydkort (700 kr.)

- Creative T7700 Høytalersett (1100 kr.)

- LG 19" LCD L1910B (5500 kr.)

 

8200 kr....

 

 

spar resten til skjermkort ved en senere annledning...

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hvorfor du skal oppgradere når du ikke oppgraderer Skjermkortet ;) Denne PC må jo være ganske ny også..?

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt en skjerm om du har lyst på det, evnt vannkjøling om du har lyst på det, men er det ikke litt drøyt å betale 7000(!!) når du ikke engang har tenkt å overklokke no særlig?? Jeg hadde i vertfall kjøpt litt billigere vannkjøling da...

 

Videre hadde jeg ventet litt til og kjøpt x800PRO skjermkort når det faller litt i pris... Eller så hadde jeg gått for et Radeon 9800PRO som du snakker om, det skal jeg kjøpe meg... :thumbup: Dette er det kortet som gir absolutt mest for pengene i disse dager...

 

Jeg vil heller ikke anbefale mer minne enda, du trenger ikke mer foreløpig!

Lenke til kommentar
Hadde aldri verden giddi å kjøpe mer ram..

 

10.000 sier du..

 

Audigy 2 Lydkort og et bra høytaler-sett (Giga eller Megaworks) kunne da vært noe..

et par raptor disker kunne nok vært fett...

 

 

men jeg ville ikke sløst disse pengene bare å for å sløse liksom..

 

 

Hadde jeg hadt 10.000 kr. og PCen din så ville jeg kjøpt følgende:

 

- 1 stk 74 GB Raptor harddisk (1900 kr.)

- Creative Audigy 2 Lydkort (700 kr.)

- Creative T7700 Høytalersett (1100 kr.)

- LG 19" LCD L1910B (5500 kr.)

 

8200 kr....

 

 

spar resten til skjermkort ved en senere annledning...

Det var forsåvidt et godt forslag. :thumbup::yes:

Lenke til kommentar

Det jeg ville brukt pengene på er lydkort og et godt høytalersett. Stod ingeting om du hadde det. Lyd blir bare mer og mer viktig i spill. Merker at spille opplevelsen går opp med en gang man har skikkelig lyd.

 

Med lydkortet og høytalersettet du tenker på så tror jeg ikke du vil angre. Du har jo det meste av andre ting.

 

Nytt kabinett er jo ikke en dum ting. Alltid kos å ha en fin innpakning på ting.

Lenke til kommentar

Andreasfe:

Takker for et nøkternt inspill!

Hadde bare jeg hatt evne til å spare så....

 

Er litt usikker på LCD skjermer i det hele tatt, sett mye dårligt. Riktignok er det eldre 17" LCD, men er ikke helt "trygg" på LCD. Synes dessuten det er dårlig pris/ytelse forhold på LCD skjerm og... Da kunne jeg heller tenkt meg en flat 19" eller 21" CRT...

 

Du vil lempe litt på kravene på lydkort/høytalersystem, det rådet kommer jeg nok til å følge. Lurer bare på om du får en sånn "sak" (:blush:) til å putte inn i 5,25" brønn? Har du prøvd disse høytalerene/lydkortet selv, hver for seg eller i kombinasjon?

 

Én raptor disk blir det vel uansett...

 

Edit: Nye inlegg etter jeg hadde begynt mitt

 

DanielS:

men er det ikke litt drøyt å betale 7000(!!) når du ikke engang har tenkt å overklokke no særlig??

Jo, klart! :laugh: Det var derfor jeg "la det litt på is". Dessuten er jeg ikke sånn kjempeglad i å mekke på ting sålenge jeg ikke blir betalt! :p

Skjønner egentlig ikke hvorfor du skal oppgradere når du ikke oppgraderer Skjermkortet  Denne PC må jo være ganske ny også..?

Grunnen til at jeg ikke vil oppgradere skjermkortet er som sagt at det takler de spill jeg spiller godt, det flyter godt og jeg er fornøyd... PC'en har vært under oppgradering det siste 1 1/2 åra. Begynte med AMD system, men det er mye som er fjernet/byttet!

 

 

Edru:

Stemmer at jeg ikke har noe høytalersett, har kun brukt headsett frem til nå...

Grunnen til at jeg vil ha et høytalersett er surroundopplevelsen når jeg ser film på PC'en... Nytt kabinett er kos, men jeg vil jo helst ha mest "bang for the bucks"!

Endret av Plukk
Lenke til kommentar
Eneste grunn jeg ser til å oppgradere skjermkortet er å få en bedre score i benchmark. Spillene jeg spiller flyter fint, på BFV har jeg videoquality på medium og er egentlig fornøyd med det. Synes pris/ytelses forholdet på skjermkort er for dårlig. Ville i så fall gått for et ATI 9800Pro.

 

Men 10000 kroner skal/kan du bruke...Siden du laget denne tråden så sier jeg deg også hva jeg mener. Du synes det er bortkastet å bruke mye penger på skjermkort når det du har funker til ditt behov. Samtidig vurderer du 2GB RAM!? Hvor er logikken din? Med et nytt skjermkort som f.eks ATI's nye X800, så vil du kunne kjøre dine spill :

 

- i høyere oppløsning

- 4X AA og 8X AF (eller mer) Som du burde vite ser da grafikken GANSKE mye bedre ut!

- Grafikk detaljer i spill på max

- og ja, bedre flyt enn du har nå med bedre grafikk

 

Men det er jo ditt valg uansett da... :roll:

Lenke til kommentar

Men da ser jeg jo ikke noe problem (hvis du ikke har kjipe foreldre eller naboer), jeg ville gått for et lydkort og høytalersett. Greit nokk med headsett, men et skikkelig høytalersett er utrolig fett. Jeg har kun 2.1 selv men jeg synes det er mye tøffere, og ikke minst skumlere å spille med de. Bare skru skikkelig opp i spill. Feks. Manhunter, S.... så jeg skavtt tidligere i dag ;)

Lenke til kommentar

Tror nok en rask disk hjelper deg mer enn 2 GB ram. Gå for en raptor eller to til OS/spill.

 

 

Rask disk. Raptor.

Bra lydkort. Audigy 2.

RÅTT høytaler sett. Noe med THX støtte (Bør ikke bo i leilighet med ett sånt monster :D)

RÅ crt skjerm til spilling. En 21 tommers ville jeg gått for selv.

Lenke til kommentar

Edru:

Ei stund siden jeg flytta hjemmenfra, men folka som jeg leier kjeller av har småunger og da begrenser det seg hvor mye jeg f.eks kan bruke mine CV AL-1000, og alt annet som lager mye lyd for den del... Tror nok jeg går for høytaler/lydkort forslaget til Andreasfe!

 

Hva med dere som har 2GB minne!? Hva sier dere, hva er deres erfaringer? (Jeg vet at det er noen der ute med 2GB minne!)

 

Betroz:

Klart spillene vil gå bedre i 1600*1200 og med 8/4 x AF og AA! Men nå spiller jeg på 800*600 på medium grafikk, AF og AA innstillinger husker jeg ikke i farten (sitter på jobb)og er fornøyd! Ikke har jeg problemer med få kills heller vil jeg nå påstå...

Men uansett kan ikke prisen på ca 5000,- for X800XT forsvares med dette! Ikke for å provosere alle ihuga skjermkort fanatikere, men skjermkort har blitt en "penisforlenger" hvor de med nyest skjermkort oppnår mest score på benchmarking og alle tror at når de får bare 3/4 eller 1/2 av scoren til noen med det nyeste så må de ha nytt skjermkort!

Mitt GF4 Ti4600 kostet vel en 1500-2000 da det ble kjøpt for 1 1/2 - 2 år siden og har vært verd hver krone! Makan til pris/ytelsesforhold skal du lete lenge etter, ikke selges de lengre heller!

Så lenge spillene går greit så er jeg som sagt fornøyd! Da irriterer jeg meg heller på ventetid på allslags ting! Det er bare én ting som ikke bruker lang tid på å laste inn og det er popups! Merk dere at dette er mine personlige meninger, ikke ment personlig mot noen og jeg er heller ingen ekspert, kun en gjennomsnittelig bruker med høye krav til lav "ventetid".

 

Edit: Leifer og svar til inlegg som kom etter jeg hadde begynt dette innlegget

 

SilverCRX:

Se her!

Avskrekkende nok for meg... Iallefall når en skal betale 12 000,-

 

 

Veritas:

Tenkte på to raptorer i RAID 1.. Hvis jeg går for to disker så risikerer jeg ikke å miste alt... Raid 0 er kjekt helt frem til det går til helve*e... :p

Ang. høyt: Ser ikke vitsen å kjøpe THX-sertifiserte høytalere så lenge lydkortet ikke er det, og skal det være det går nok prisen godt opp...

Kan du anbefale meg en 21" CRT som "sitte som ei kula"? Helst noe du har prøvd selv!

 

For de som mener at X800 har er en god investering eller har god pris/ytelsesforhold se denne tråden. Der ligger det screens med X800

Og jeg quoter: psilocybe

Så ikke den helt store forskjellen mellom de bildene der, og det jeg får med 9800Pro-kortet mitt. Kanskje litt bedre hvis du myser og ser på bildene i riktig vinkel, men ellers.. nah.
Endret av Plukk
Lenke til kommentar

Til tross for hva du sier (og har gjentatt) må jeg bare si det... Det eneste denne PC'n trenger er jo nytt skjermkort og ny (større) skjerm! ;)

 

Har selv like mye RAM som deg, og kan ikke huske å ha sett at jeg har gått tom for RAM...

 

En Raptor sys-disk kan selvsagt være en god investering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...