Gå til innhold

Har jeg drept skjermkortet?


Ximo

Anbefalte innlegg

Jeg holdt på en stund å installere noe nytt hardware (DVD-brenner, TV-kort og HD), og når alt fungerte som det skulle tenkte jeg at jeg skulle rydde litt opp i kabinettet mens det var åpnet. For å flytte på en Audio-ledning måtte jeg løsne på skjermkortet og flytte ledninga under på andre siden.. Når jeg skrudde på maskina igjen var skjermen helt blank, mens alt annet dura og gikk :dontgetit:

 

Nå er jeg livredd for at jeg har drept skjermkortet mitt!! :scared: Jeg hadde selvsagt skrudd av maskina, men tok ikke ut strømledningen fordi jeg leste et sted at det ikke var nødvendig. Tabben jeg gjorde var kanskje det at jeg ikke tok ut skjermkabelen når jeg skulle lette på kortet, ellers var jeg forsvarlig..

 

Vil nødig ut med tusenlappen for et nytt kort, det er et Sapphire Radeon 9100 128MB.. Kan jeg få et nytt et på garantien om jeg sender det inn til Komplett? Vifta på skjermkortet har bråkt og gått uvanlig treigt rundt og genererte veldig mye varme (kunne kjenne "varm luft" over og under kortet), kan jo nevne det. Jeg fikk forøvrig dette kortet på garantien etter at jeg sendte inn mitt gamle kort som var dårlig, derfor har jeg ikke villet sende inn dette så lenge det virka..

 

Hva skal jeg gjøre..!? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sitter grundig nedi AGP-slot'en, så er ikke der problemet ligger. Må også nevne at jeg byttet om på plasseringen av noen andre kort, men det bør vel ikke ha noe å si? Mulig jeg bare sender inn kortet til Komplett og klager på vifta og at det i tillegg "døde" her om dagen. Burde vel gå. Og siden den modellen er utgått får jeg vel et bedre kort :D Kanskje hell i uhell dette her..

Lenke til kommentar

Alt var helt i orden før jeg flyttet om på noen PCI-kort og samlet sammen ledningene, som en siste touch før jeg lukket igjen kabinettet.. derfor veldig iriterende at det ikke kom noe bilde!

 

Kan flyttinga av PCI-kort ha gjort at skjermkortet ikke virker? Er vel ikke mulig det? Ellers er ikke audio-ledningen noe mer borti kortet etter jeg flyttet det enn før.

Lenke til kommentar

Vært borti dette noen ganger.

 

Mitt tips er at du starter litt fra scratch igjen. Ta ut kortene, alle sammen, ta ut ledinger og minnebrikke(ne). Sett så alt sammen igjen. Pleier å funke i de tilfellene

det ikke er kortet som har røket :p Å bytte plass på minnebrikkene kan også funke.

 

Verdt et forsøk, har hjulpet meg før.

Endret av snurreKanin
Lenke til kommentar

hei

 

Tror ikke det var lurt å mekke med powekabelene i. Da er de faktisk strøm på Hovedkortet. Noen hovedkort har en liten diode/lampe ved AGP porten som lyser opp hvis du kobler i et feil AGP kort f.eks 3 V i stedet for 1.5V - At denne lyser nå kan tyde på at kortet er brent.

 

Videre finnes det ofte også en annen diode som viser at power er tilkoblet og da er det ikke lurt å mekke i PC'n. Med dagens ATX teknologi er det en liten strøm på hovedkortet når kabelen er i og av/på knappen kortslutter en kontakt slik at strømforsyningen starter. Dermed er det mulig f.eks å få PC'n til å starte hvis det f.eks ankommer et modemsignal etc.

Lenke til kommentar

Tror jeg sender inn kortet, har ingen ting imot en 9600 i retur :love:

Men får jeg en 9600SE eller 9600XT?

Edit: etter prisen å dømme sender de meg vel 9600SE..

 

Tror ikke det var lurt å mekke med powekabelene i. Da er de faktisk strøm på Hovedkortet.

Hmm, mulig skjermkortet kortslutta fordi det fortsatt hadde strøm når jeg dro det ut.. Grunnen til at jeg lot strømkabelen stå i var fordi jeg leste et sted på nettet at å jobbe med strømkabelen i minsker faren for at statisk elektrisitet kan ødelegge komponentene, pga. jordingen i kabelen.

 

Uansett, jeg sender inn kortet til Komplett og får et bedre ett i retur, så man kan jo kalle dette hell i uhell.. Selv om det kom på et veldig kjedelig tidspunkt.

 

Takk for svarene :thumbup:

Endret av Ximo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...