Gå til innhold

Hvor mye har latency på minnebrikker å si?


Anbefalte innlegg

Hei

 

går med planer om å kjøpe meg et AMD 64 system og i den forbindelse må jeg ha nytt minne. Står mellom to valg:

Corsair TWINX1024-3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200 DIMMs som har denne minne latency: 3-3-3-8

 

eller denne

 

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs som har minne latency: 2-2-2-5

 

Det er 800 kr i forskjell på disse to brikkene. Er det verdt det? Tror ikke jeg kommer til å styre så mye med overklokking av AMD64 systemet.

Vil jeg merke forskjell på de to brikkene?

 

Slik ser systemet mitt ut for øyeblikket:

 

MSI K8N NEO

AMD Athlon 64 3200+

 

 

edit: Fant et ny brikke fra Corsair nå som koster 2300 og har 2.5-3-3-6 latency.. tror jeg går for den. :yes:

 

PS: er det flere enn meg som sliter med å finne frem i jungelen av minne typer for øyeblikket??? eller er det bare jeg som begynner å bli gammel!!??? :D

Husker da vi hadde bare bare en type minne jeg... da var det kun et spørsmål om pris :)

Endret av stian999
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ihvertfall unødvendig å kjøpe Twinx-ram til athlon 64 da det ikke er noen hk som har dual channel til dette systemet. Kjøp heller en enkel brikke.

 

Kjøp den raskeste du synes du har råd til. Jeg har nettopp bestilt selv og jeg gikk for XMS Pro 3200 512 mb, som har cas 2-3-3-6.

Lenke til kommentar

Det som kjennetegnet BH-5 var ikke at den holdt 2-2-2-x ved std. minnefrekvens, men at den kunne klokkes langt med de samme lave timings.

 

Etter å ha lest denne testen,lurer jeg på om ikke de nye Enhanced Bandwitdt minne til OCZ er de som får A64 til å yte best, særlig hvis du skal overklokke.De tester PC3700, men de finnes jo i 200/400MHz også.

 

 

"Now that high speed memory is no longer a waste on AMD Athlon 64 platforms, we were amazed at how well OCZ 3700EB performs on a Chaintech VNF-250 motherboard with the nVidia nForce3-250 chipset. 3700EB reached an even higher DDR550 on the Athlon 64, and delivered some of the best memory performance that we have ever seen in our gaming and calculation benchmarks."

Lenke til kommentar
Ok.. Skal klokke min 3000+ til 2,4Ghz forhåpentligvis, men ikke noe annet..

det er jo litt det da... 20% overklokking. Dersom multiplikatoren er 10 (tror det er det for A64), så må du jo opp i 240 Mhz fsb.

Ja. Eller 267 * 9. Minne på 166mhz. 2403/11 = 218mhz MEM. :)

Ah, tenkte at du måtte kjøre minne synkront med systembussen, men det trenger du jo selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
Ok.. Skal klokke min 3000+ til 2,4Ghz forhåpentligvis, men ikke noe annet..

det er jo litt det da... 20% overklokking. Dersom multiplikatoren er 10 (tror det er det for A64), så må du jo opp i 240 Mhz fsb.

Ja. Eller 267 * 9. Minne på 166mhz. 2403/11 = 218mhz MEM. :)

Ah, tenkte at du måtte kjøre minne synkront med systembussen, men det trenger du jo selvsagt ikke.

Nei. Er ikke noe tap av ytelse med asynkront. Får bare mer ut av RAM og CPU på den måten. :)

Lenke til kommentar

Har nå nesten bestemt meg for følgende oppsett:

EPoX EP-8KDA3+

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz 1 MB cache

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 1024MB PC3200 64Meg x 8, CAS 3-4-4-8, 400MHz, 6ns

 

Hvis jeg skulle bestemme meg for å begynne å overklokke dette oppsettet vil minne være godt nok? Eller bør jeg da kjøpe en annen type minne med raskere latency? (kom gjerne med forslag til hvilket Corsair minne jeg da må ha ;) )

Lenke til kommentar
Har nå nesten bestemt meg for følgende oppsett:

EPoX EP-8KDA3+

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz 1 MB cache

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 1024MB PC3200 64Meg x 8, CAS 3-4-4-8, 400MHz, 6ns

 

Hvis jeg skulle bestemme meg for å begynne å overklokke dette oppsettet vil minne være godt nok? Eller bør jeg da kjøpe en annen type minne med raskere latency? (kom gjerne med forslag til hvilket Corsair minne jeg da må ha ;) )

Hvorfor kjøpe én treig 1024MB brikke når du kan få to kjappe 512MB til samme pris?? ;)

Lenke til kommentar
Har nå nesten bestemt meg for følgende oppsett:

EPoX EP-8KDA3+

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz 1 MB cache

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 1024MB PC3200 64Meg x 8, CAS 3-4-4-8, 400MHz, 6ns

 

Hvis jeg skulle bestemme meg for å begynne å overklokke dette oppsettet vil minne være godt nok? Eller bør jeg da kjøpe en annen type minne med raskere latency? (kom gjerne med forslag til hvilket Corsair minne jeg da må ha ;) )

Skal du overklokke trenger du ram som er spesifisert for høyere frekvens, dvs. pc3700 eller pc4000 ram istedet for pc3200.

 

PC3200 er nemlig spesifisert for 400Mhz DDR, dvs. effektivt 200Mhz, som er det Athlon 64 kjører som systembuss.

 

Skal du overklokke FSB som er det som gir høyest ytelse totalt sett, så må du ha ram som er høyere spesifisert. Ihvertfall dersom du skal kjøre ram synkront med systembussen.

 

Men dette er en hel vitenskap, anbefaler deg å lese på www.overklokking.no

 

Ulempen med å gå opp til ram med høyere Mhz er lavere timings. Derfor bør en egentlig bestemme seg på forhånd om en skal overklokke eller ikke. Skal man ikke overklokke er det lurere å kjøpe PC3200 ram med lave timings, skal man overklokke ville jeg gått for f.eks. PC4000 ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...