Gå til innhold

Halv terabyte fra Seagate


Anbefalte innlegg

3600 omdreininger pr. sekund.

 

Damn, er ikke d sinnsykt fort?

 

trodde man målte hastighet i minutter, ikke sekunder?

Det er jo det rpm står for som det er oppgitt på disker.

 

3600 i sekundet det blir 216 000 rpm. Jeg tror det er raskere enn selv SCSI vil klare det neste 10 året eller to. Skulle vel ikke forundre meg om det spinne raskt nok til å bryte lydmuren, hvis det gjør det da vil det bråke noe utrolig mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3600 rpm = 3600 Runder Per Minutt (og ikke sekund).

Dermed skulle vel regnestykket bli:

2,54cm*Pi * 3600/60s = 479cm/s = 4,79m/s

Aiaia matte geni....

Regn ut tyngde kraften på tippen av en harddisk plate for 15000rpm :thumbup:

ca 1g. (g=9,81m/s^2) Det var da lett ;)

 

Men hvis det er sentripetalkraft du mener så blir saken en annen .. :p

Siden jeg ikke klarer å la være, så regner jeg det ut(dvs tar ett overslag) (kan ikke la slikt henge i lufta vet du Simen1 ;)).

 

15 000 rpm, dvs 15000/60= 250 runder i sekundet.

 

En 3.5-tommers plate har 3.5*2.54=8.89 cm i diameter (det er diameteren på plata som er 3.5 tommer ikke sant? eller er det noe annet?)

 

dvs at farten til platas ytterste punkt er 0,0889*3.14*250= 69,8 m/s (fort!)

 

la oss nå finne akselerasjonen, den er v^2/r (hvor r =0,04445 m)

 

dvs 69,8*69,8/0,0445= 109500 m/s^2 (dette ble da latterlig høyt)

 

dvs rundt 11000 G på punktet helt ytterst, høres litt mye ut, fint om noen sjekker at det er riktig (men husk at platen er veldig lett, så det blir ikke så mange newton kanskje?, og ytterst er det i prinsippet ingen vekt så der gjør det ikke noe om akselerasjonen er høy)

 

AtW

Lenke til kommentar
3600 omdreininger pr. sekund.

 

Damn, er ikke d sinnsykt fort?

 

trodde man målte hastighet i minutter, ikke sekunder?

Fort? Har du noen gang hørt om utra sentranfuge til uran? :scared:

Nei, ikke egentlig... :p

 

Men det har sikkert noe med atomkraftverk å gjøre... Hvor rask er den da? :roll:

aiai så mange skrivefeil..

 

jeg mener Ultra sentrifuge :blush:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jaja.. nå har det gått over to og en halv måned siden lanseringen/annonseringen ... men diskene har som sunket i jorden siden den tid. Noen som vet noe mer om når diskene kommer i butikkene?

 

Jeg venter på Seagate Barracuda 7200.8 250GB (2x125MB plater) SATAII med 16MB hurtigminne og NCQ. Jeg vil gjerne ha den før jul...

Lenke til kommentar
Stod vel ganske klart -til høsten- i artikkelen. Her er fortsatt bladene grønne..

Også jeg som så det første gule bladet allerede i forrige uke.. :p

 

*smøre seg med tolmodighet*

 

Edit: Jeg mente bokstavelig at jeg kunne tenke meg å kjøpe en sånn før jul. Kanskje i Oktober eller november om prisen har stabilisert seg etter lanseringa og tilgjengeligheten er ok.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Lurer på hvilken pris 250GB disken vil få når den har vært på det norske marked en måned.

Prisene blir sikkert edruelige etter 1-2 måneder i markedet. Dvs. sikkert ikke mer enn en hundrelapp dyrere enn de billigeste 250GB-diskene.

 

De burde kanskje jobbe litt med omdreinings hastigheten? :p

Jeg tror ikke det har så mye å si. Foreløbig er det bare en konkurrent (WD) som har 10.000 rpm-disker til forbrukermarkedet. Seagate var forsåvidt tidlig ute med 7200rpm til forbrukermarkedet i sin tid med Medalist Pro serien så jeg tipper de kommer med en Barracuda 10k.1 i løpet av 2005.

 

Kult, nå venter vi bare på Seagate Barracuda NL35 500 GB.

Jepp, det blir en liten milepæl det der :) En fin kuriositet, men neppe en disk som blir mye utbredt blandt oss i forumet. Den er jo siktet inn på helt andre markeder.

Lenke til kommentar
De burde kanskje jobbe litt med omdreinings hastigheten? :p

Jeg tror ikke det har så mye å si. Foreløbig er det bare en konkurrent (WD) som har 10.000 rpm-disker til forbrukermarkedet. Seagate var forsåvidt tidlig ute med 7200rpm til forbrukermarkedet i sin tid med Medalist Pro serien så jeg tipper de kommer med en Barracuda 10k.1 i løpet av 2005.

Tenkte på prisguide linken til 400GB saken..

Der står det 1000 rpm nemlig :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...