Gå til innhold

Halv terabyte fra Seagate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For mye diskplass?

 

Tja..av en eller annen grunn så får jeg dem samme følelsen hver gang jeg kjøper hardware......"Dette kommer til å holde lenge!"

.......og hver gang så tar jeg feil...

 

Har jeg råd til en 500GB-disk så kjøper jeg den. Hadde det eksistert 5TB-disker så hadde jeg kjøpt det også.

 

Det er det samme som når man kjøper hus....man kjøper det beste og største man har råd til. Plassen får man alltids bruk for ;)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Er det bare jeg som la merke til: 15000 RPM Cheetah med Serial ATA !?!?!

Oj :wow: Det la jeg ikke merke til før nå. Da snakker vi virkelig om Raptor-killer.

Jeg kommer nok til å sikle på en slik lenge.. for jeg har neppe råd til den. Prisen blir sikkert rundt 1500kr for 36GB. (noe som forsåvidt holder i lange baner for OS, kunne gjerne klart meg med 18GB, men tipper 36GB blir det minste). Kanskje Raptor'en synker noe i pris etter dette?

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som la merke til: 15000 RPM Cheetah med Serial ATA !?!?!

Oj :wow: Det la jeg ikke merke til før nå. Da snakker vi virkelig om Raptor-killer.

Jeg kommer nok til å sikle på en slik lenge.. for jeg har neppe råd til den. Prisen blir sikkert rundt 1500kr for 36GB. (noe som forsåvidt holder i lange baner for OS, kunne gjerne klart meg med 18GB, men tipper 36GB blir det minste). Kanskje Raptor'en synker noe i pris etter dette?

Hmm, bare jeg som tenker på 2stk av disse som O/S disk, og et par Raptor 74 som lagring? :D

Lenke til kommentar
skal vi se: 3600 omdreininger pr sekund, og en tommes disk. det blir vel 2*3,14*1,27*3600/100=287,12m/s dette må da være feil, da lydhastigheten er på ca. 340 m/s.

3600 rpm = 3600 Runder Per Minutt (og ikke sekund).

 

Dermed skulle vel regnestykket bli:

2,54cm*Pi * 3600/60s = 479cm/s = 4,79m/s

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Artikkelforfatteren har sannsynligvis forvekslet SCSI med SATA når det gjelder Cheetah 15K.4. Ifølge dette databladet vil harddisken komme med tre ulike grensesnitt; SAS, SCSI, Fiber. Det virker lite sannsynlig at harddisken bare vil komme med SATA, SAS og Fiber, noe artikkel påstår.

Lenke til kommentar
3600 rpm = 3600 Runder Per Minutt (og ikke sekund).

Dermed skulle vel regnestykket bli:

2,54cm*Pi * 3600/60s = 479cm/s = 4,79m/s

Aiaia matte geni....

Regn ut tyngde kraften på tippen av en harddisk plate for 15000rpm :thumbup:

 

On topic...

 

Kanskje det er noe å satse på som system disk med 2x147GB 15krpm i raid..

og 2x 300 10krpm i lagring...i raid og.. :wee:

Lenke til kommentar
3600 rpm = 3600 Runder Per Minutt (og ikke sekund).

Dermed skulle vel regnestykket bli:

2,54cm*Pi * 3600/60s = 479cm/s = 4,79m/s

Aiaia matte geni....

Regn ut tyngde kraften på tippen av en harddisk plate for 15000rpm :thumbup:

ca 1g. (g=9,81m/s^2) Det var da lett ;)

 

Men hvis det er sentripetalkraft du mener så blir saken en annen .. :p

Lenke til kommentar
skal vi se: 3600 omdreininger pr sekund, og en tommes disk. det blir vel 2*3,14*1,27*3600/100=287,12m/s dette må da være feil, da lydhastigheten er på ca. 340 m/s.

3600 rpm = 3600 Runder Per Minutt (og ikke sekund).

 

Dermed skulle vel regnestykket bli:

2,54cm*Pi * 3600/60s = 479cm/s = 4,79m/s

hhhmmm... er det ikke sekunder det står i artikkelen? joo.. det er det! og det var det jeg skule vise med regnestykket mitt, at det var en feil i artikkelen.

 

Dermed skulle vel regnestykket bli som sagt: 2*3,14*1,27*3600/100=287,12m/s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...