Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvilke komponenter trengs for å bygge en 4P E5 rigg (hovedkort / kjølere / RAM)? Leker med tanken på å bygge noe slikt, men har ikke lyst til å kjøpe disse dyre Supermicro kabinettene som bråker så fælt. Finnes det kabinetter som kan holde på det, eller er alternativet å bygge den "naken".

 

Og: hva skal til for å kunne overklokke en slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Supermicro motherboard X9QRI-F+ får akkurat plass samme kabinett som du har til G34 riggene, men det blir veldig trangt så om jeg skulle gjort det i dag ville jeg bygget den på en plate av tre. Kortet, minne og kjølere til CPUer ville jeg bestillt hos Nextron. Minnet kan du få kjøpt på ebay, noe jeg har gjort. Imidlertid ble det feil på 8 av minnebrikkene sånn helt plutselig så jeg kjører nå på minne fra Nextron.

 

Regn med flg. priser hos Nextron:

Supermicro motherboard X9QRI-F+: 8100, 16 x 4G DDR3 reg/ecc: 6250, 4 x aktive CPU kjølere: 1350

 

E5-4650 ES CPUer finner du på ebay til ned mot $700 pr stk. Og som PSU kan Corsair AX 1200W brukes. Riggen vil bruke omkring 650W på 3.1GHz kjørt naken på en plate, og da vil den kjøre rimelig lydløst. Du trenger også et adapter fra PCIe til 8p EPS12V for den tredje strømtilkoblingen.

 

Foreløpig kan denne kombinasjonen ikke overklokkes ut over turbofunksjonen som tar den fra 2700 til 3100MHz på alle kjerner. Tear jobber imidlertid med en tilpasset utgave av TPC som vi alle går og venter i spenning på.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Lurer på noen av disse etterhvert kan prestere i folding: http://www.digi.no/9...igste-prosessor

 

Imponerende, og den ville sikkert foldet de tyngste WUene på en brøkdel av tiden vi bruker på dem. Nå ville nok Stanford vært nødt til å lage egen tilpasset software (tror jeg), samt at man nok må selge bilen eller huset for å få råd til en eller flere av dem.

 

Det er de 650W som frister meg. Det er vel ikke noen konfigurasjoner som gir tilsvarende PPD i dag som generer så lite varme? De kjølerne, er det de du har skiftet til i din rigg nå?

 

Ja det er de samme kjølerne! Såvidt jeg er kjent med så er denne konfigurasjonen den som yter best i folding av standard servere med hensyn til PPD/Watt. Da ser vi bort fra supercomputere som settes opp i cluster.

 

En slik server så er du helt i toppen av ekstremfolding av enkeltpersoner i verden. :green:

 

BTW: Hvis du skulle gå til innkjøp av CPUer fra ebay så sjekk at steppingen ikke er dårligere enn C1, som mine, og selv de var ganske kranglete før jeg fikk liv i dem.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Ved å kjøre nakent er det mye annet på hovedkortet som får hot-spots VS vindtunell som de er designet for.

Det kan være lurt å ha kjøpt inn noe termisk lim og noen heat-sinks til minneregulatorene ol.

 

For eks 4x vannkjøling gir 0 luftflyt på selve hovedkortet, og når man kjører åpen kasse i tillegg.

 

Jeg mener at alias har en slik kasse pga problemer med PSU og boot osv og at det bare var en slags siste løsning-test og ikke noe man nødvendigvis må gå for.

 

Jeg vil ha dette i et rackskap og kjøper disse kabinettene med vilje, men jeg river ut alt som støyer fra fabrikk.

 

Når jeg bytter fra leilighet til hus får jeg sikkert kjellere, boder og andre rom som trenger oppvarming.

Da bytter jeg ut panelovn med en foldeserver i hvert rom, da vil jeg bruke store kabinetter med plass til store kjølere ol.

 

 

----------------------

Hvilken veg går steppingen?

Er C3 bra og A og B ræva?

Endret av War
Lenke til kommentar

Ved å kjøre nakens et det mye annet på hovedkortet som får hot-spots VS vindtunell som de er designet for.

Det kan være lurt å ha kjøpt inn noe termisk lim og noen heat-sinks til minneregulatorene ol.

 

For eks 4x vannkjøling gir 0 luftflyt på selve hovedkortet, og når man kjører åpen kasse i tillegg.

 

Jeg mener at alias har en slik kasse pga problemer med PSU og boot osv og at det bare var en slags siste løsning-test og ikke noe man nødvendigvis må gå for.

 

Hvilken veg går steppingen?

Er C3 bra og A og B ræva?

Jeg har montert heatsinker på de varmeste VRM komponentene, men de jeg kunne holde fingeren på i 30 sekunder lot jeg være. Kan evt. legge ut bilder av hvor jeg måtte til med ekstra kjøling.

 

Jeg endte opp med å kjøpe barebone toweret på grunn av at Nextron mente det var min Corsair AX 1200W som gjorde at kortet ikke ville boote (som du helt korrekt husker) , men det viste seg å være relatert til feil minne. I dag ville jeg heller valgt å bygge serveren på en plate av tre, som er det absolutt rimeligste. Da kan den stå på en hylle på veggen eller under et bord e.l.

 

Dess lenger ut i alfabetet dess bedre er steppingen har jeg oppfattet det til når det gjelder ES. Av reatail versjoner finnes det vel steppinger som er bedre enn andre uavhengig av når de kom.

 

Mine E4650 ES er C1 og jeg oppfattet tear dit at foreks C0 ville gitt større problemer, men ville også kunne fungere.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hvis Xigmatek kabinettene er store nok tror jeg kanskje jeg velger det. Litt lettere å flytte rundt, og mindre sjanse for at gjester med barn stikker fingrene der de ikke burde... Eventuelt plasserer jeg denne også i boden på en treplate som Alias foreslår med heatsinks.

 

Glemte å spørre elektrikeren som la inn strøm og stikkontakter i boden hvor mye jeg kan ha der. Han strakte en ledning fra der på verandaen hvor det er en stikkontakt for grill/etc.

 

I dag har jeg en 3p6282 som trekker 720W og en 4p6276 som trekker 600W i boden. Det burde vel være greit med 2000W 24/7 uten at jeg risikerer varmgang noen steder, eller?

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Se i skapet det kabelen slutter /

Er det 16A kan du ha 16A x 230v = 3680W

 

en grill er vel fort 2000W osv, så skal du grille eller bruke varmelampe må du da trekke ifra serverwatt og annet på linjen for å se om du må flytte de / slå av mens du griller.

Endret av War
Lenke til kommentar

Min nye rigg har ikke kommet med enda, ser liksom ikke resultater i grafene.

Hvor lenge etter vi leverer kommer det med?

 

Leverte for eks en 8103 , 30 min før stats oppdaterte seg og siste update er for meg 17,361PPD delt på 4 WU.

 

Må kanskje ha litt tolmodighet , den har kun levert 2-3 jobber

 

Har iallefall regnet ut at med bare lav-PPD-prosjekter på alle riggene vil min PPM ligge på 40 millioner eller 53millioner om jeg får bare P8103.

Tipper et sted mellom 45-50mill pr mnd.

 

Har hatt 6-9millioner PPM siste halvåret

Lenke til kommentar

Jada... Skulle bare sette inn en ny harddisk, så kom jeg borti harddisk nr 2. og da skrudde den seg av. Så klarte jeg jo selvsagt å komme borti ledningen til hovedharddisk, og da kræsja hele sulamitten og min lange uptime er borte. Er vel like greit, skal jo snart demontere alt og bygge den opp igjen (fikse ledningskluss og bøyde USB 3.0 pins, samt innstallere viftestyring).

 

Skal også prøve for n'te gang å få satt opp en ekstra folde-pc...

 

Noen som har et MSI N560GTX Ti Twin Frozr II skjermkort de selger for 1k, brukt eller ubrukt? :p

Endret av CasterAnd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Min nye rigg har ikke kommet med enda, ser liksom ikke resultater i grafene.Hvor lenge etter vi leverer kommer det med?

 

Stat hos http://fah-web2.stan...e&teamnum=37651 oppdateres hver hele time, men det tar gjerne 15 minutter før man kan se resultatene. Stat hos http://folding.extre...?s=&t=37651&p=1 oppdateres hver tredje time, som starter ved midnatt akkurat nå. Det normale for extremeoverclocking er en time senere, men siden de allerede har stillet klokkene til sommertid ligger vi etter. Siste natt til søndag denne måneden pinser vi her på berget klokkene om til sommertid og da er vi tilbake til normalen igjen, som er 01.00 - 04.00 - 07.00 osv.

 

Gratulerer med nyriggen og jeg tenker du vil se resultatet for denne nå kl. 18.00, les 18.15

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jo, men plass til annet en vindtunell har dem ikke tenkt på.

99,999999999% av alle kabinettene i verden bruker det.

 

For lav for 120mm-kjølere, må bruke 92mm.

På G34 så er ene cpu helt på kanten av kortet så en kjøler er varm og må vries 90 grader og med en vifte som vil begrense OC da den prosessoren vil nå maks temp først.

Typisk 6-7-8-9-10 grader mer.

 

( se bort i fra pilen, da dette er et bilde for en annen post)

post-64596-0-65541300-1363889459_thumb.jpg

post-64596-0-87042800-1363889538_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Vann ja, en lekasje og hardware for 1 mill stablet under tar kvelden.

Kjølerene passer ikke, kan evt sette på andre kjølere som for eks kullet vannkjøling på den ene eller alle.

Slangene er ofte korte da.

 

Løsningen blir nok å gå for intel 2011 E5 heretter slik som neste rigg skal bli.

Har allerede kjølerene til den, makan til de alias skaffet og der er det minnespor etter socketen mot kabinettvegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...