Gå til innhold

Hva synes dere om at Schrøder er i Normandie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For første gang blir den tyske kansleren tilstede ved markeringen av invasjonen i Normandie. Bør han være der eller ikke?

Skal de være mest mulig autentisk bør man raske sammen en tysk ølhall eller to og hente Sturmabteilung uniformen.

 

Seriøst synes jeg det er greit. Brandt besøkte jo minnesmerke ved jødeghettoen (?) i Warszawa i 72 (?), så tiden bør være moden for Normandie. Men skjønner godt hvis veteraner eller de som mistet fedre i kamp synes det er upassende.

Lenke til kommentar

Egentlig kunne jeg ikke gitt mer faen om hvem som kommer på "feiring", men det er nok ikke så morsomt for de som knyttet direkte bånd til krigen. Jeg vet av erfaring at slikt fort kan bli følsomt. Uansett hvor en bagatell det egentlig er.

Som at bestemora mi nekter å lese eller ha noe med Hamsun å gjøre, fordi mannen hennes var i motstandsgrupper i krigen, og nazistene gjorde som kjent fryktinngytende.

Lenke til kommentar

Men nå har det seg jo slik at VELDIG mange av de tyske soldatene ikke fikk noe valg, de ble tvunget ut for å krige for nazityskland. Uansett hvor mye de likte Hitler, Nazismen eller Imperialismen.

 

Hva tyskere nå føler er jo blandet. Noen føler kanskje at de hadde det bedre under Hitler, siden Tyskland da var en ekspanderende nasjon, tok over store bedrifter, produksjon osv. På den andre siden er det folk som tenker over hva det førte til for mange millioner andre, jødene, og mange tyske familier som ble utsatt for terror, mistet familiemedlemmer i krigen osv.

Lenke til kommentar
Hva tyskere nå føler er jo blandet. Noen føler kanskje at de hadde det bedre under Hitler, siden Tyskland da var en ekspanderende nasjon, tok over store bedrifter, produksjon osv. På den andre siden er det folk som tenker over hva det førte til for mange millioner andre, jødene, og mange tyske familier som ble utsatt for terror, mistet familiemedlemmer i krigen osv.

De finnes åpenbart, men de blir nok stadig færre - poenget er at de ikke blir færre hvis Tyskland aldri trekkes inn i varmen igjen, og derfor er det som nå har skjedd viktig. Vi må videre. Schröders tale i dag, vitnet om det.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det alltid Hitler som blir nødt til å ta skylden for andre verdenskrig? Adolf Hitler og Tyskland hadde aldri klart seg så langt som de gjorde hadde det ikke vært for deres allierte Italia og Japan.

 

Adolf Hitler (Tyskland)

Benito Mussolini (Italia)

Tojo Hideki (Japan)

 

Disse gutta var de som stelte i stand andre verdenskrig. Ikke Tyskland alene. Folk har en tendens til å skylde på Hitler alene. Og når jeg tenker over pensumet på barneskolen og media så er det kanskje ikke så rart.

 

Tyskland this og Tyskland that. Gah!

 

For øvrig så synes jeg det er veldig fint at det kommer tyske representanter på feiringen nede i Frankrike. Husker ikke hvem som sa det, men på nyhetene i går var det en norsk politiker som mente dette brakte landene sammen og ga muligheten til å se fremover sammen. Kunne ikke vært mer enig.

 

Tyskland er ikke mer en noen snille pasifister nå, som ikke tørr og sloss pga fortiden sin. Like før Operation Iraqi Freedom begynte meldte de ifra om at de ikke ville delta. Men at de ville sende noen par hundre tusen gassmasker nedover til befolkningen en plass som kom til å bli hardt utsatt. Det ironiske var at på den plassen er 98% av befolkningen jøder. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig bra, Schröder jo ikke nazist. Uansett, Tyskland har jo fått en ny styreform. MEN, hvis det hadde vært Bush som hadde reist til Japan for å minnes de døde i Hiroshima og Nagasaki, det hadde vært noe annet, siden USA har ikke gjennomgått noen store forandringer, og ingen har vel beklaget det enda?

Endret av Elyas Machera
Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig bra, Schröder jo ikke nazist. Uansett, Tyskland har jo fått en ny styreform. MEN, hvis det hadde vært Bush som hadde reist til Japan for å minnes de døde i Hiroshima og Nagasaki, det hadde vært noe annet, siden USA har ikke gjennomgått noen store forandringer, og ingen har vek beklaget det enda?

Stemmer nok desverre det. En fryktelig ugjerning som burde vært unnskyldt for lengst! Men enig med deg i at det neppe burde være junior Bush som skal gjøre ting godt igjen. PR-messig hadde det nok ikke vært så dumt for ham; jeg mener, alt det freds-snakket hans er det vel ikke så mange som er med på. Det blir litt sånn "fighting fire with fire" tendenser.. :laugh:

 

Edit: for å ikke spore helt av her: Jeg synes det er bra at Schrøder er i Normandie. Veldig bra.

Endret av bulldog
Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig bra, Schröder jo ikke nazist. Uansett, Tyskland har jo fått en ny styreform. MEN, hvis det hadde vært Bush som hadde reist til Japan for å minnes de døde i Hiroshima og Nagasaki, det hadde vært noe annet, siden USA har ikke gjennomgått noen store forandringer, og ingen har vel beklaget det enda?

Må du være negative mot USA i alle postene dine? Helt overgitt :no:

Lenke til kommentar
Disse gutta var de som stelte i stand andre verdenskrig. Ikke Tyskland alene. Folk har en tendens til å skylde på Hitler alene. Og når jeg tenker over pensumet på barneskolen og media så er det kanskje ikke så rart.

kanskje noe med at Hitler var hovedgrunnen da :roll:

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...