Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skriverdeling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en HP PSC 2210 som står tilkoblet en maskin med w98 som står i nettverk hjemme. Har delt skriveren. Har xp pro og home på de andre maskinene som skal bruke skriveren gjennom nettverket.

Her står det forklart hvordan man skal koble denne til gjennom nettverk ettersom det ikke lar seg gjøre på normal måte : Her

Man må altså koble den som en lokal skriver og opprette en port gjennom nettverket, ENKELT!, tenkte jeg. Men når jeg skal opprette porten kommer problemet : Får melding om at "Nettverksbanen ble ikke funnet" Når jeg skal legge til porten. Ingen brannmur er aktivert på noen av pc'ene og jeg kommer til filene som er delt på den andre maskinen, ser også skriveren som er delt. Nettverksbanen er også rett skrevet, skjekket flere ganger. Hva er problemet ?

En annen ting det finnes en port med denne banen fra før av med beskrivelsen "Skriverport i LAN Manager" , men når jeg prøver å konfigurere denne får jeg opp meldingen "Det oppstod en feil under konfigurasjon av porten. Operasjonen støttes ikke." Derfor prøvde jeg å slette denne porten, men når jeg starta opp på nytt igjen var den fortsatt der :hrm: !!!

Edit : Må legge til at denne porten som er der fra før ikke virker, får ivertfall ikke skrevet ut når jeg prøver å bruke den.

Noen forslag ? :hm:

Endret av AsconaB
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, den bruksanvisningen der er hvis du har HP Jetdirect.. Det regner jeg ikke med du har siden skriveren er koblet til en PC.

Hvis skriveren fungerer fint på den ene maskinen, går du på skrivere, høyere klikker på skrivere og velger del skriver.

Deretter går du inn på \\pcnavn på de andre maskinene.. Der skal skriveren komme opp, så da skal det bare være å dobbelt klikke på den.. Så skal den installeres :)

Skrevet

Uansett kan du jo prøve hvis det er mulig å bare bytte pcer. Fjern pcen med w98 og ha bare xp pcer i nettverket. Sjekk om det funker da.

Skrevet
Hm, den bruksanvisningen der er hvis du har HP Jetdirect.. Det regner jeg ikke med du har siden skriveren er koblet til en PC.

Hvis skriveren fungerer fint på den ene maskinen, går du på skrivere, høyere klikker på skrivere og velger del skriver.

Deretter går du inn på \\pcnavn på de andre maskinene.. Der skal skriveren komme opp, så da skal det bare være å dobbelt klikke på den.. Så skal den installeres :)

Jetdirect er kun forklart nederst på siden, jeg følger Setup Windows NT to Windows 98.

Skriveren er delt allerede, og grunnen til at jeg gjør dette er fordi det du sier ikke virker...

Les hva jeg skriver : "Her står det forklart hvordan man skal koble denne til gjennom nettverk ettersom det ikke lar seg gjøre på normal måte : Her "

Skrevet

Ok, så ikke så langt ned på siden jeg :)

Det første du må begynne å sjekke opp er om maskinene finner hverandre i det hele tatt.

Dette gjør du ved å skrive \\maskinnavn i kjør.

Hvis de ikke finner hverandre (noe det ikke virker som de gjør), kan det lønne seg å legge inn IPX/SPX/NETBIOS protokoll, denne hjelper ofte når det er gamle maskiner i nettverket.

Skrevet

Joda, maskinene finner hverandre, men det tar alltid litt tid før jeg kommer inn på den med 98 fra min med xp pro. Har ikke prøvd å skrive i kjør, men det gjør vel ingen forskjell ? Og IPX protokollen er selvfølgelig lagt inn for å kunne diverse spill som kun vil ha IPX.

Skrevet

Hvis du kommer inn på maskinene så ser du vel at skriveren ligger der? Så er det bare å dobbeltklikke på denne så legger den seg inn?

Skrevet

Logger du på W98 maskinen ?

Jeg har selv hatt problemer med W98 og WinME om man ikke har brukerprofil og logger på, da får man nemlig ingen rettigheter i ett nettverk mot XP maskiner.

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...