Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette lov? (Butikk relatert)


Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en butikk, og der gjør jeg ikke så mye annet om dagen enn å bare sitte i kassa og slå, og slå og slå...

 

Er dette lov?

F.eks i dag måtte jeg jobbe overtid, så jeg satt i kassen fra klokka 10 - 20.

Joda, jeg fikk 2x10min pause og 2x30min pause,

 

men alikevel, i morra skal jeg liksom tilbake i kassa og sitter der fra 9-18,

og vidre og vidre og vidre?

 

Er dette egentlig lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Synes du har godt med pauser - selv om jeg skjønner at du er døden nær etter å ha sittet i kassa så lenge. Her kan du lese litt mer om bestemmelsene rundt arbeidstid.

Lenke til kommentar

fredrikrb: Ok det er off topic delen men det må vere mulig for folk å få fornuftige svar her også, i alle fall så lenge spørsmålet er fornuftig.

 

Her blir det ganske mykje opp til kva/korleis arbeidskontrakta/stillingsinnstruksen din er definert.

Seier den kassa arbeid har sjefen lov til det, men alle stillinger har vel eit krav om variert jobbing (sett over eit år eller noko slikt)

 

Men når du jobber overtid 10-20 er 2 timer overtid.

Då har du ein del rettigheitar, blant anna dekking av mat + 30 min ekstra pause.

I tillegg (alt etter tid på døgnet og dag) vil overtidsbetalinga intre frå 150% og oppover.

 

Men føler du den utnytta av arbeidsgjevar vil eg anbefale deg å ta kontakt med handel og kontor si fagforening eventuelt melde seg inn der.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Alt kommer ann på kontrakten og/eller om du er med i sånnt forbund.. 1 time og 20 minutter er iaffal mer pause enn du har krav på..

Husker ikke alt det her jeg.. om du jobber under 8 timer om dagen så har du krav på pause.. hvor lang den skal være er ikke no bestemmelse på.. jobber du 8 eller mer skal du vell ha minst 30 minutter. ved over-tid så er det jo flere regler osv.. Men alt kommer på om du er fag-organisert eller ikke. Hvis du ikke er det, så er alt bestemt av arbeids-kontrakten din.. Uten kontrakt har du heller LITE med rettigheter, så lenge det er innenfor menneskerettighetsloven.. hehe

 

Mener å huske at det var no så dær.. :roll:

Endret av Mac
Lenke til kommentar
Alt kommer ann på kontrakten og/eller om du er med i sånnt forbund.. 1 time og 20 minutter er iaffal mer pause enn du har krav på..

Husker ikke alt det her jeg.. om du jobber under 8 timer om dagen så har du krav på pause.. hvor lang den skal være er ikke no bestemmelse på.. jobber du 8 eller mer skal du vell ha minst 30 minutter. ved over-tid så er det jo flere regler osv.. Men alt kommer på om du er fag-organisert eller ikke. Hvis du ikke er det, så er alt bestemt av arbeids-kontrakten din.. Uten kontrakt har du heller LITE med rettigheter, så lenge det er innenfor menneskerettighetsloven.. hehe

 

Mener å huske at det var no så dær.. :roll:

Det er i alle fall feil... Skulle ønske folk kunne slutte å uttale seg om ting de ikke har peiling på, eller i det menste påpeke at de ikke er sikre.

 

Etter hovedavtalen har man krav på, og plikter å ta ut 30 minutter pause hvis arbeidstiden overstiger 5 timer og 30 minutter. Småpauser husker jeg ikke helt hvordan det var med, men lurer på om det er noe ala 5 minutter annenhver time. Altså jobb 4 timer og ta 10 minutter pause.

 

Jeg husker heller ikke den eksakte ordlyden om overtid, men jeg mener det er snakk om mer enn 10 timer før du har krav på å få dekket mat, men at 10 timer kvalifiserer til 2 pauser av 30 minutter.

 

Vidre er det regler for hvor mange betalte overtidstimer du har lov til å ta ut i året avhengig av størrelsen på stillingen, og alder. Over dette tallet er det en viss menge overtid som kan taes ut mot avspasering, men også dette er et begrenset antall. Jeg stiller meg bak forslaget om å kontakte Handel og Kontor hvis du føler deg utnyttet. Der får du mye god hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...