Gå til innhold

Hva trenger vi Symbian til?


Anbefalte innlegg

Jeg har laget meg en liten liste over fordeler/ulemper med Symbian, og jeg må si, jeg liker ikke Symbian lenger.

 

Se på denne listen:

 

Fordeler:

 

- Med Symbian har jeg mange spill og programmer tilgjengelig.

 

Ulemper:

 

- Gode programm koster penger, de pleier og ligge på rundt 150 kr

- Symbian er med på og gjøre min mobil:

Større, tyngre, og at den får dårligere batterilevetid.

 

Så her er mitt budskap:

 

HOLD DERE UNNA SYMBIAN, helt til jeg kan si at Symbian ikke gjør min mobil: nevneverdig større, tyngre eller kutter ned på batterilevetiden..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er delvis enig med deg. Symbian var morsomt på de første telefonene (7650/P800), men nå er det ikke så morsomt lenger. Det har rett og slett skjedd alt for lite i utviklingen. For meg er Symbian en "feature" man fort blir lei av og mister interessen for. Alt man sitter igjen med da er en helvetes diger telefon.

Endret av Swag
Lenke til kommentar

Watte? ingen vits med symbian?

Selfølgelig er det vits, det åpner jo for en rekke muligheter, og gjør mobilen til mye mer enn bare enn mobil. Selfølgelig gjør det telefonen stor å stygg, men jeg har hatt små telefoner også og jeg kan ikke si at jeg ville hatt en liten telefon, uten muligheter for å gjøre noe som helst :nei:

Men, men det er vel smak og behag :dontgetit:

 

Ang størrelse og pris på programmer, jeg ville ikke hatt mobilene mindre, det hadde gått på bekostning av skjermen og symbian mulighetene ville vært utelukket. Og hvis man bare leter litt så finner man jo masse "gratis" programmer rundt om kring.

 

Men jeg må inrømme at en s700 med symbian hadde vært det ultimate(jeg har jævli lyst på en s700 :love: )

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

jeg er delvis enig.

 

Symbian i seg selv er genialt, men grensesnittene er urgamle. Moderne symbian telefoner bruker fortsatt samme oppløsning som 7650 gjorde! Og samme oppløsning som P800 gjorde.

 

Når småskjermen som K700 har tilogmed har STØRRE oppløsning enn symbian-telefoner sier det litt. Symbian-telefoner bør beholde skjermstørrelsen, men lage nye grensesnitt med bedre oppløsning.

 

Det blir spennende å se 7700 med Series 90 (den skal jo komme nå i juni). Der er det virkelig snakk om skjerm :)

 

(som dere kanskje merker synes jeg skjermen er noe av det viktigste i en mobil, både pixelstørrelsen og selveste skjermstørrelsen)

Lenke til kommentar

Hvis ikke det er vits med Symbian, er det ikke vits i med noe av det andre som har kommet på markedet de siste årene. Hvis min neste telefon ikke kunne hatt symbian, hadde jeg uten problem tatt til takke med en Nokia 3310, som forøvrig er en av verdens beste mobiler.

 

Kan kanskje være OK med kamera, men det er det eneste som forsvarer kjøp av mobil med fargeskjerm er kamera og høy oppløsning.

 

Alt annet er jo egentlig bare piss. Hva skal du med polyfoniske ringetoner? Hva skal du med Java? Hva skal du med bluetooth? Eller wap? Det er jo på ingen måte nødvendig på en mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Smak og behag. Trenger du Symbian eller trenger du ikke Symbian og de muligheter det gir? Det er et spørsmål du må stille deg før du kjøper telefon.

 

For meg er Symbian en klar fordel. Gir telefonen uendlig med muligheter.

 

Vil en ha en mobiltelefon eller en smatphone? To helt forskjellige brukergrupper som har forskjellige behov.

 

Hvis en kun ringer sender sms og vil ha et bra kamera, trenger en ikke symbian.

 

Men trenger en mer avanserte muligheter kan det være greit å ha

Lenke til kommentar
Watte? ingen vits med symbian?

Selfølgelig er det vits, det åpner jo for en rekke muligheter, og gjør mobilen til mye mer enn bare enn mobil. Selfølgelig gjør det telefonen stor å stygg, men jeg har hatt små telefoner også og jeg kan ikke si at jeg ville hatt en liten telefon, uten muligheter for å gjøre noe som helst :nei:

Men, men det er vel smak og behag :dontgetit:

 

Ang størrelse og pris på programmer, jeg ville ikke hatt mobilene mindre, det hadde gått på bekostning av skjermen og symbian mulighetene ville vært utelukket. Og hvis man bare leter litt så finner man jo masse "gratis" programmer rundt om kring.

 

Men jeg må inrømme at en s700 med symbian hadde vært det ultimate(jeg har jævli lyst på en s700 :love: )

Jeg er også blandt de som stusser på dette med symbian. Men når vi spør om hvorfor symbian er bra, så får vi svar som dette: "åpner for rekke muligheter" "uten kan jeg ikke gjøre noe som helst" osv.

 

Men kan dere konkret gi noen eksempler på gode smarte ting man kan gjøre med en symbiantelefon, som ikke koster mye penger, fungerer godt og ikke trekker batteri som en annen oioi?

 

Og skjermargumentet holder egentlig ikke lengre, da de "vanlige" telefonene begynner å få minst like bra skjermer.

Lenke til kommentar

Det er klart at den vanlige mannen i gata ikke vil ha den helt store bruken for en PX00 f.eks. For den vanlige mannen i gata holder det å sjekke mail på jobb og å bruke hjemmedatan til å sørfe pupper og litt fotballresultater.

 

Men for andre er det derimot et levebrød å være tilgjengelig 20 timer i døgnet, og da kommer symbian baserte løsninger godt med. Tidligere var jeg avhengig av en telefon, ei lita skriveblokk med kundekartotek, ei penn og et lite oppslagsverk.

 

Per i dag har jeg kun en P900. Med denne får jeg utrettet alt det jeg trenger for å gjøre en god nok jobb når jeg er ute og reiser. Dermed slipper jeg å drasse med meg den bærbare over alt. Nå gjenstår det bare å øve på å ta med seg laderen i tillegg. Begynner å ha ganske mange ladere etter å ha "nødkjøpt" en lader når jeg er ute på tur... :)

 

De applikasjonene jeg bruker mest er:

 

Opera. (Sjekke status i nettet jeg drifter.)

Jotter. (Ta notater og lage fakturagrunnlag.)

Adressebok. (Holde oversikt over kunder. Har separate bøker for jobb/privat.)

HandySafe. (Ha oversikt over alle passord og brukere i de systemene jeg bruker.)

 

På toppen av det hele har du sjakk installert på den også!

 

Jeg er kort sagt meget fornøyd med telefonen og kommer nok ikke til å bytte den ut med det første!

 

-KJ

Lenke til kommentar

Bah - muligheten til å kjøre emulatorer på Symbian er det som virkelig teller :D

 

Jeg vil nå si at den ene fordelen du ramser opp denger de ulempene dine så fjernt at det ikke er håp om å komme til samme konklusjon her. Skikkelig skjermsparer, emulatorer, mp3-spiller, filmavspiller og alt det der gjør alt annet gå vekk :love:

Lenke til kommentar

Ganfalf: Du sier S700 med Symbian hadde vært drømmetelefonen. Men tenk deg om, hadde den da? Tenk deg, S700 er ganske stor fra før av, aner du hvilken størrelse, tyngde den hadde kommet på MED Symbian? Og tenk deg batteritiden, den hadde sunket drastisk. Min neste telefon blir nok en S700, jeg pleier og kjøpe en telefon, ha den et år, deretter kjøpe ny. Hvis jeg nå kan kjøpe S700 om litt under et år, deretter vente et år, og kjøpe med en "liten" high-teck symbianmobil, då slår jeg til :)

 

EDIT: Jeg glemte og si at jeg er veldig enig med 'arehei' :)

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Symbian gjør det mulig å legge inn programmer, og det er det som gjør Symbian til så mye mye mer enn en mobil. Noen programmer jeg bruker ofte på min Symbiantelefon er:

 

- opptaksmulighet (har her lagt inn flere forskjellige opptakere som gir langt flere muligheter enn hva en standard som følger med mobiler kan gjøre)

- fjernkontroll til tv

- fjernkontroll til pcen for å styre winamp ol.

- MP3 spiller. Du må ikke ha symbiantelefon for dette, men uten symbian telefon kan du ikke legge inn .ogg-player, alternative mp3-spillere m.m.

- Radio. Kan også brukes via gprs som gjør at radiokanaler fra hele verden kan tas inn

- Quickword som gjør at jeg kan lese .doc-filer på mobilen.

- En mye bedre skjerm en mobiler uten symbian

- Filmer. Alltid gøy når man kjeder seg

- Opera, gjør at man kan lese .html-sider tilfredstillende

- Email

- Spill selvfølgelig

- Gameboy colour og lignende spill kan emuleres

 

Fordelen med Symbian er at du kan legge til nye funksjoner og/eller forbedre de som ligger i telefonen. Det øker nytteverdien. Musikkavspilling med muligheter som ikke finnes på telefoner uten symbian.

 

Skal man ha en musikkspiller og mobil i lommen tar det like mye plass som Symbian-telefoner alene.

Symbian er en drøm hvis man lærer å utnytte mulighetene den gir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...