Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk en PC av en kompis for, ja..lenge siden. Så i går satte jeg meg ned og tenkte over hva jeg kunne bruke den til. Jeg kom frem til at jeg kunne bruke den til å styre lampene på rommet (noe lignende OK's Hauk?), via stemme (om det fungerer greit) eller med fjernkontroll. I tillegg hadde det vært kjekt med en PC å ta backup til. Ett-eller-annet formål vil jeg hvertfall kunne gi den etter hvert.

 

Så i dag morges begynte jeg. PCen skal stå inne i kleskapet mitt, i et kabinett av tre. Jeg lagde en liten skisse i hodet, og fant fram noe materiale; en skapdør, og det originale kabinettet.

 

skapdor.jpg

 

Restene av døren jeg brukte

 

platene.jpg

 

De ferdigskårede platene. Det er det originale kabinettet de lener seg mot

 

hovedkortbrettmm.jpg

 

Hovedkortbrettet, skåret til passe størrelse. Den mindre platen bak plastikkfolien er en del av 'gulvet' i PSUen. Til venstre ligger platen på-bryteren og lysdiodene for HDD og power skal monteres på, og I/O panelet til PSUen.

 

hdd_rack.jpg

 

Harddisk racken min :). Plass til 3 stk HDDer

 

uferdig.jpg

 

En liten test for å se om alt passer. Omtrent slik vil den se ut. Som sagt, denne skal stå inni i kleskapet, så den behøver ikke være så veeldig pen :p

 

hdd_fan.jpg

 

Viften (90mm) som skal blåse luft inn i kabinettet, med støvfilter forran.

 

hdd_rack_montert.jpg

 

HDD racken montert. De fire gummiføttene er for å hindre vibrasjon å forplante seg i kabinettet. Vet ikke om disse gjør nytten, eller om jeg trenger dem..men jeg fikk aldri brukt dem til noe annet likevel.

 

psu_plate.jpg

 

Platen PSUen skal skrues fast i. Under den skal det monteres en (120mm) vifte som suger luften ut av kabinettet.

 

 

Ja, det var alt for i dag. Batteriet til kamera gikk tomt ganske tidlig (1800), har satt det i laderen nå. Kassen er egentlig ferdig nå, må bare lodde litt. Flere bilder i morgen, tror jeg legger meg nå, klokken er 0300 elns..trøtt.

 

Hmm, kan kanskje skrive hvilken maskinvare PCen består av, om noen vil vite det:

450MHz Pentium 3 CPU

256Mb SDRAM (2x 128Mb)

En 4GB + en 40Gb HDD

ATI Rage 128 skjermkort

Ett-eller-annet Slot 1 hovedkort

Nettverkskort & lydkort

Endret av iver89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moro! Likte spesielt harddiskracket. Men jeg tror det støvfilteret gjør mer skade enn nytte. Skal det være noe poeng i å ha støvfilter må det vel være mer finmasket, f.eks. ei strømpebukse. Den nettingen kommer antakelig bare til å skape mere luftstøy, i tillegg til at den fungerer som viftegrill da.

Lenke til kommentar

jeg har prøvd en hel haug med forskjellige stoffer til støvfilter, og har funnet ut at slike finmaska vaskenett fungerer beste.. de hindrer ikke luftstrømmen alt for mye og fanger opp en god del støv...

 

silke strømper eller dame strømper er alt for tette, de virker nesten som en vegg, det er så vidt lufta kommer igjennom... men men, det er opp til en hver hva de vil bruke..

Lenke til kommentar

hmm, kanskje det. vi får se.

 

testet nettopp PSUen for å se om den fungerte. den gikk på, for viftene begynte å surre. men, da jeg målte utgangene viste det seg at 5V var omkring 3V, og 12V lå nede på 5V. i tillegg kommer det en slags klikkelyd fra PSUen. hva er grunnen til dette? leste et sted at man noen ganger må ha alt koblet til for at strømmen skal bli 'riktig', dvs belaste PSUen for at den skal gi riktig spenning. eller så kan det jo seff være mulitmeteret mitt som er litt dårlig (gammel analogt).

 

hmm

Lenke til kommentar

UPDATE:

 

Kassen er nå endelig ferdig. Kameraet ble ferdig oppladet for 4 timer siden, og jeg har tatt noen bilder siden da:

 

psu_montert.jpg

 

Montert PSUen. Ledningene som går via sukkerbiten er fra PSUens I/O panel, montert forran i kabinettet.

 

custom_io_bak.jpg

 

Panelet med brytere, LEDs, og hovedstrøm m/bryter montert, sett bakfra.

 

custom_io_forran.jpg

 

...og forfra

 

hdd_feil.jpg

 

Hadde et lite problem med HDD racken. Det var for lite plass mellom den nederste harddisken og hovedkortet. Derfor måtte jeg ta ut hele greia, og lage fire nye hull 1 cm lengre opp.

 

hardware_montert.jpg

 

All hardware montert.

 

boks_profil.jpg

 

Et lite profilbilde av boksen :)

 

boks_ferdig_profil.jpg

 

Slik skal boksen egentlig ligge, bare at toppen skal festes i taket av klesskapet.

 

 

Da var jeg ferdig. Eneste jeg mangler nå er to sånne plater man setter forran tomme tilleggskortplasser. Da gjenstår det bare å installere programvaren.

Endret av iver89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...