Gå til innhold

GT4 Mother Nature - Problem


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For omtrent en uke siden så fikk jeg mitt Gainward FX 5900XT GS i posten. Dette kortet har hittil fungert utmerket og jeg er svært fornøyd med det. Til tross for denne fine oppgraderingen så må jeg si at resultatet i UT2004 var overraskende skuffende, og dermed satt jeg i gang min egen lille etterforskning på hva som kunne være galt.

 

Etter å ha prøvd meg frem ved å ha søket på forum, internet, lest reviews, resultater, sammenlignet og litt mer tenkte jeg at jeg kunne prøve 3dmark03 for å se sammenligne mine resultater med andre. Om denne testen gav meg en svært lavere poengsum enn andre har fått med samme hardware så kunne det være noe galt med hardwaren som ikke jeg viste om.

 

Jeg lastet så ned 3dmark03 og kjørte den mens jeg gikk i stua og så litt på TV. Når jeg kom tilbake så fant jeg maskinen rebootet. Dette lovet ikke godt, og det visste jeg. Kjørte testen nok en gang og fant ut at den rebootet mens den kjørte Game Test 4, eller "Mother Nature" som den også er kalt.

 

Problemet er så, tror jeg, svært uvanlig. Det har seg slik at testen begynner, men med artifacts over hele skjermen. Så renderer den litt av vannet (på begynnelsen) med grønne prikker midt på skjermen og deretter rebooter. Hvorvidt det er en bug i 3DMark03 eller i driveren til nVidia vet jeg ikke, det er kanskje derfor jeg spør dere.

 

Jeg har følgende hardware:

Asus P4C800 Deluxe (BIOS: final 1606)

P4 2Ghz NW

512MB DDR PC2700

Gainward GeForce FX 5900XT Golden Sample (v56.72 drivere, aldri overklokket)

2x Seagate HDD

Pioneer DVD

Plextor CD-RW

 

Kjørte nokså nyformatert Windows XP Pro med SP1 og DX9.0b under testen. Ingen andre programmer kjørende i bakgrunnen.

 

Jeg har tenkt å kjøre noen stresstester på pcen over natten, men spør dere fordi kanskje dere vet noe som ikke jeg vet. Jeg er svært takknemlig for hjelp, og om dere trenger mer informasjon om min hardware e.l. så bare spør.

 

Mvh

Rafael Moe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du skriver "relativt nyformatert XP Pro SP1"..

Betyr det at du har installert pånytt ifbm. kjøp/installering avd et nye FX5900-kortet?

Eller hadde du ett annet kort stående i maskina fra før?

I tilfelle.. hva slags kort var det?

Regner med at du har tenkt på dette dog...

Lenke til kommentar
har du mulighet til å prøve skjermkortet i en annen pc da? da er det jo litt lettere å finne feilen kanskje?

Jeg har en annen datamaskin her i huset. En Pentium III 450Mhz med 384MB SD-RAM. Jeg kan jo forsåvidt teste i den, men den har nok en del svakere strømforsyning og kanskje kortet ikke klarer å kjøre på et så gammelt system.

 

Du skriver "relativt nyformatert XP Pro SP1"..

Betyr det at du har installert pånytt ifbm. kjøp/installering avd et nye FX5900-kortet?

Eller hadde du ett annet kort stående i maskina fra før?

I tilfelle.. hva slags kort var det?

Regner med at du har tenkt på dette dog...

Jeg formaterte for noen dager siden, og da med det nye kortet. Har ikke hatt noen andre kort i maskinen siden FØR jeg formaterte.

 

 

Ellers har jeg også testet med en annen driver (53.03) og funnet ut at de gule artifactsene kommer på GT1 og den rebooter på GT2 (med denne driveren). Hadde jeg vist hva driveren gjør så kunne jeg kanskje ha gransket problemet litt mer.

 

På nvnews.net så sa noen at det kan være strømforsyningen, men det tviler jeg på siden jeg har en nokså god strømforsyning med grei effekt (watt). Tror ikke den skal være problemet.

 

Jeg tror jeg kanskje må sende kortet tilbake til pcutstyr.no, hva tror dere?

 

Mvh

- rafael

Lenke til kommentar
Har du noe mulighet til å få sjekke temperaturen på kortet, og i kassa ? Artifacts kan komme av for høy temperatur ... og GT4-testen kan stresse skjermkortet på en slik måte at temperaturen blir ekstra høy.

Det blir nok verre om ikke kortet har en innebygd temperaturmåler, og det finnes et program som kan logge temperaturen i en fil e.l. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg formaterte for noen dager siden, og da med det nye kortet. Har ikke hatt noen andre kort i maskinen siden FØR jeg formaterte

 

Betyr dette at du har hatt kortet installert en stund... og så reformatert/installert alt pånytt?

Hmmm..kan dog ikke se at det skulle ha noe å si, med mindre du ikke har fått installert rett drivere for Chipset (AGP).

 

For å være helt sikker på at det er FX5900-kortet *bør* du teste det i en annen maskin..

Jeg har hatt tilsvarende problem med mitt Radeon 9600XT..

Ville ikke på vilkår funke i min MSI KM4ML - Athlon XP2500+ PC.. Prøvde mange forskjellig drivere og mente jeg hadde renset for gamle skjermdrivere..

I denne maskinen har jeg nå ett Geforce4 Ti4200-8x som fungerer OK

Tenkte som deg å returnere 9600XT-kortet, men ga det en sjanse i en i845GE - P4 2.66 PC..

Og der fungerte kortet helt knirkefritt..

Så dette bør du nok sjekke ut.. Surt å få kortet i retur igjen fra PCUtstyr.no med beskjed om at det skal funke OK ifølge deres teknikere...

Lenke til kommentar
Prøvde et slik kort for et par uker siden. Da jeg gikk ud i windows, etter å ha spilt Need For Speed Underground i 5 minutt var kortet 70 grader i følge den innebygde temperaturmåleren.

 

Temperaturproblem (?)

70 grader i gpu core? I såfall er dette langt innenfor normalen. Er det derimot ambient temp vil jeg påstå du har ett problem :p

Lenke til kommentar
Prøvde et slik kort for et par uker siden. Da jeg gikk ud i windows, etter å ha spilt Need For Speed Underground i 5 minutt var kortet 70 grader i følge den innebygde temperaturmåleren.

 

Temperaturproblem (?)

70 grader i gpu core? I såfall er dette langt innenfor normalen. Er det derimot ambient temp vil jeg påstå du har ett problem :p

Hva er ambient temp?

Lenke til kommentar

ambient temp = rom tempratur.

 

 

jeg tror at problemet kan ligge i driverenne, ikke nødvendigvis drivera til skjermkorttet. kan godt vere no driver komplikasjoner mellom lydkort og skjermkort.

 

 

kan også vere hovedkortet som har en defekt driver noe sted.

 

ta og prøv først og installer nyeste drivere av alt (chipset og full pakke) og prøv etterpå med en eldre driver

Lenke til kommentar

:green:

 

 

 

 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Til tross for at det faktisk fungerte så må jeg si at jeg er litt skuffet over meg selv, men til gjengjeld har jeg også lært en god del. Som regel så har jeg aldri brukt chipsetdrivere fordi jeg rett og slett har aldri sett dems funksjon, eller hva de er gode for m.a.o. Etter at jeg installerte chipsetdriverne så gikk alt fint, og nå etter alt strevet så reformaterer jeg for å få en clean install.

 

Etter denne erfaringen så tror jeg at jeg aldri igjen vil undervurdere chipsetdrivere og deres VIKTIGE rolle i en stabil og fungerende installasjon av Windows. Jeg vil takke alle sammen som bidro til denne tråden og reddet kortet fra å bli sent tilbake, noe som jeg hater å gjøre. Ikke nok med det så reddet dere også mine bekymringer angående min datamaskin og dens til dels rare problemer den har fått.

 

TUSEN TAKK :)

 

Mvh

Rafael Moe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk selv for tilbakemelding!!

Kjempeviktig at du gir en slik flott tilbakemelding slik at vi alle kan lære noe.

Selv er jeg av og til usikker på hvorfor man må installere chipset-drivere når Windows/"dataen" tilsynelatende funker greit nok ved 1.runde etter install.

Men jeg laster likevel *alltid* ned aktuelle drivere fra leverandør (HK) når jeg driver og mekker PC (og det er *ofte*) :-)

Har jo (som du) funnet ut at chipset-drivere har *alt* å si for AGP-ytelse/stabilitet.

:thumbup:

 

Hnnggh!!

Nå gleder jeg meg til Gainward FX5900-kortet mitt dukker opp på "bennser'n" (Posten)...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...