piit Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Hei. Jeg skulle oppgradere BIOS på mitt ASUS A7V8X i dag, ved hjelp av Asus Update-programmet. Det har funket helt fint de to andre gangene jeg har brukt det, men denne gangen bestemte det seg for å klikke under lasting av den nye BIOSen. Med andre ord, det gikk ikke helt som planlagt, og nå vil ikke maskinen boote. Jeg tenkte på å flashe BIOSen fra DOS, men jeg kommer jo ikke så langt at maskinen leser fra diskettstasjonen. Er alt håp ute, eller finnes det en smart måte å fikse det på? Trenger nytt hovedkort anyway, men hadde vært kjekt å fått det til å funke Takk for alle svar.
Zimon Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Hmm, uheldig update altså. Du kan prøve å cleare CMOS'en, men tviler på at det hjelper. Les i manualen på mitt P4B533-E kort så kræsjet ting helt. Fjernet batteriet og kortsluttet to små loddepunkter på hovedkortet i 10 sekunder. Vips det løste mitt. Les manualen til hovedkortet om hvordan løse dette. Hvis ikke så ta kontakt med ASUS på www.asus.com.tw og få bestillt opp en ny BIOS prom, det koster da 2-3 hundre kr ca tenker jeg, men billigere enn å kjøpe nytt hovedkort. Spørs jo hva man vil da.
piit Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Skrevet 29. mai 2004 Jepp, jeg får ta en titt i manualen. Hadde jo vært kjekt om det kunne vært en løsning. Takk for svar
Zimon Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 I allefall, om det ikke hjelper å cleare CMOS, noe jeg ikke tror hjelper, men tar en 5-10 minutt å prøve det. Samt at man ikke gidder å bestille ny BIOS prom fra ASUS så blir det nok som Lautsprecher sa. Nytt kort. Men lykke til i allefall.
piit Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Skrevet 29. mai 2004 Jeg prøvde å cleare CMOS nå, men det hjalp ingenting desverre. Da passet det igrunn at jeg har fått feriepenger i dag da *bestille nytt* Takker for alle svar
greiguttn Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 (endret) Jeg prøvde å cleare CMOS nå, men det hjalp ingenting desverre. Da passet det igrunn at jeg har fått feriepenger i dag da *bestille nytt* Takker for alle svar Du kan flashe biosen din i et annet hovedkort om du finner et hovedkort som bruker samme biostype. Du kan eventuelt kjøpe et akkurat likt hovedkort, flashe brikken på ny og selge det ene kortet, så taper du litt mindre.... Jeg forteller gjerne mer, om du vil prøve denne løsningen... mvh greiguttn Endret 29. mai 2004 av greiguttn
piit Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Skrevet 29. mai 2004 Vi får se hva det blir til. Jeg kan komme tilbake med en ny post om det skulle bli aktuelt Men takk uansett!
ragstian Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Hei. "Been there, done that!". Du er ikke den første dette skjer for. Alt håp er imidlertid ikke ute!. Om du har en buddy eller noen kjente med samme hovedkort så kan du låne bios-kretsen og sette inn i ditt kort så du får bootet fra diskett. Videre må du ta ut bios kretsen mens kortet er powret opp. Inn med din krets og så flashe denne. Har gjort dette noen ganger uten å "svi av" hverken chipper eller kort. Om du ikke har denne muligheten så kan du laste inn bios imaget på kretsen din ved hjelp av en chip-programmerer. Good Luck.
TRS Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 (endret) nå vet ikke jeg om dette fungerer på et asus kort siden jeg fant det på msi sine sider, men bios'ene blir jo levert eller whatever av faste "bios-firmaer" men det er vel verdt et forsøk: BIOS Recovery Feature For AMI BIOS Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive. When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer. For Award BIOS Make a bootable floopy disk Copy the Award flash utility & BIOS file to the said floppy disk Create an autoexec.bat with "Award_Flash_Utility BiosFilename" in the content (e.g. awdfl823K w6378vms.130) Sample on how to create an autoexec: a. On Windows, open the notepad b. On the notepad, write "awdfl823K w6378vms.130" (without the " ") c. Save the file as autoexec.bat Boot up system with the said floppy (it will take less than 2 minutes before screen comes out) Re-flash the BIOS & reboot. Lykke til anyways. EDIT: Kilde Endret 29. mai 2004 av Eurofighter
Vice Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Jeg prøvde å cleare CMOS nå, men det hjalp ingenting desverre. Da passet det igrunn at jeg har fått feriepenger i dag da *bestille nytt* Takker for alle svar Du kan flashe biosen din i et annet hovedkort om du finner et hovedkort som bruker samme biostype. Du kan eventuelt kjøpe et akkurat likt hovedkort, flashe brikken på ny og selge det ene kortet, så taper du litt mindre.... Jeg forteller gjerne mer, om du vil prøve denne løsningen... mvh greiguttn Hva er det du mener egentlig? Det er selve Biosen som er ødelagt. Om han kjøper et nytt hovedkort med ny Bios får han jo ikke gjort noe med den gamle biosen? Eller mener du at han skal boote opp med en ny Bios og så "hotswappe" til den gamle biosen mens maskinen står på? Tror ikke det er noen metode å satse på.
piit Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Skrevet 29. mai 2004 Jeg prøvde å cleare CMOS nå, men det hjalp ingenting desverre. Da passet det igrunn at jeg har fått feriepenger i dag da *bestille nytt* Takker for alle svar Du kan flashe biosen din i et annet hovedkort om du finner et hovedkort som bruker samme biostype. Du kan eventuelt kjøpe et akkurat likt hovedkort, flashe brikken på ny og selge det ene kortet, så taper du litt mindre.... Jeg forteller gjerne mer, om du vil prøve denne løsningen... mvh greiguttn Hva er det du mener egentlig? Det er selve Biosen som er ødelagt. Om han kjøper et nytt hovedkort med ny Bios får han jo ikke gjort noe med den gamle biosen? Eller mener du at han skal boote opp med en ny Bios og så "hotswappe" til den gamle biosen mens maskinen står på? Tror ikke det er noen metode å satse på. Nei, vet ikke helt om dette er noe å satse på. Ikke for meg iallfall Ikke vet jeg om noen som har samme hovedkort som meg heller. Men nå er nytt hovedkort og CPU allerede bestillt så Takk for hjelpen uansett!
diss Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Nei, vet ikke helt om dette er noe å satse på. Ikke for meg iallfall Ikke vet jeg om noen som har samme hovedkort som meg heller.Men nå er nytt hovedkort og CPU allerede bestillt så Takk for hjelpen uansett! Her er det ganske klart at det er bios chippen din som er "renset" eller i verste fall gåent. En mulighet som er nevnt tidligere i tråden er å "hotflashe" bios chippen, altså sette chipen i en maskin som er bootet opp og fungerer, og på den måten legge inn bios på nytt. Et annet alternativ er å bestille ny bios chip fra www.badflash.com. De programerer chipen for deg. Jeg hadde samme problem som deg, og bestillte chip herfra, kostet 160 kroner og jeg hadde den i postkassen en uke senere. Enkelt, greit og fungerte prikkfritt. Så kan du bruke de pengene som du har brukt på hovedkort på noe annet, som ram eller hva med nytt skjermkort i disse skjermkort tider?
piit Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Skrevet 29. mai 2004 Nei, vet ikke helt om dette er noe å satse på. Ikke for meg iallfall Ikke vet jeg om noen som har samme hovedkort som meg heller.Men nå er nytt hovedkort og CPU allerede bestillt så Takk for hjelpen uansett! Her er det ganske klart at det er bios chippen din som er "renset" eller i verste fall gåent. En mulighet som er nevnt tidligere i tråden er å "hotflashe" bios chippen, altså sette chipen i en maskin som er bootet opp og fungerer, og på den måten legge inn bios på nytt. Et annet alternativ er å bestille ny bios chip fra www.badflash.com. De programerer chipen for deg. Jeg hadde samme problem som deg, og bestillte chip herfra, kostet 160 kroner og jeg hadde den i postkassen en uke senere. Enkelt, greit og fungerte prikkfritt. Så kan du bruke de pengene som du har brukt på hovedkort på noe annet, som ram eller hva med nytt skjermkort i disse skjermkort tider? Et ASUS A7V8X og en AMD Athlon XP 1800+ har godt av å bli byttet ut det også, skal jeg love deg
greiguttn Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Jeg prøvde å cleare CMOS nå, men det hjalp ingenting desverre. Da passet det igrunn at jeg har fått feriepenger i dag da *bestille nytt* Takker for alle svar Du kan flashe biosen din i et annet hovedkort om du finner et hovedkort som bruker samme biostype. Du kan eventuelt kjøpe et akkurat likt hovedkort, flashe brikken på ny og selge det ene kortet, så taper du litt mindre.... Jeg forteller gjerne mer, om du vil prøve denne løsningen... mvh greiguttn Hva er det du mener egentlig? Det er selve Biosen som er ødelagt. Om han kjøper et nytt hovedkort med ny Bios får han jo ikke gjort noe med den gamle biosen? Eller mener du at han skal boote opp med en ny Bios og så "hotswappe" til den gamle biosen mens maskinen står på? Tror ikke det er noen metode å satse på. Jeg mener hotswapping ja, har selv gjort dette og det er dette de vil gjøre om du sender hk inn på reperasjon hos feks komplett også. Dette er ikke noe problem om man ikke har 20 tomeltotter! mvh greiguttn
SilverCRX Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Jeg mener hotswapping ja, har selv gjort dette og det er dette de vil gjøre om du sender hk inn på reperasjon hos feks komplett også. Dette er ikke noe problem om man ikke har 20 tomeltotter! mvh greiguttn Fungerer som bare juling dette. Bare sørg for at du bruker riktig verktøy for å plukke ut bios-brikken.
MCDr Skrevet 29. mai 2004 Skrevet 29. mai 2004 Nei, vet ikke helt om dette er noe å satse på. Ikke for meg iallfall Ikke vet jeg om noen som har samme hovedkort som meg heller.Men nå er nytt hovedkort og CPU allerede bestillt så Takk for hjelpen uansett! Her er det ganske klart at det er bios chippen din som er "renset" eller i verste fall gåent. En mulighet som er nevnt tidligere i tråden er å "hotflashe" bios chippen, altså sette chipen i en maskin som er bootet opp og fungerer, og på den måten legge inn bios på nytt. Et annet alternativ er å bestille ny bios chip fra www.badflash.com. De programerer chipen for deg. Jeg hadde samme problem som deg, og bestillte chip herfra, kostet 160 kroner og jeg hadde den i postkassen en uke senere. Enkelt, greit og fungerte prikkfritt. Så kan du bruke de pengene som du har brukt på hovedkort på noe annet, som ram eller hva med nytt skjermkort i disse skjermkort tider? Jeg har også benyttet meg av www.badflash.com og det funker utmerket tilogmed på min bärbare FS maskin. Alle de som sier man må bytte hovedkort, slutt med det! 150 kroner for en ny bios er da ganske mye billigere!
tbend Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Produsentene skulle lagt med en ny bios chip med hvert enkelt kort....
Uxzuigal Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Etter dette anbefaller jeg deg og gjøre om bios'en din til "Uber Bios", en konge BIOS for A7N8X(vanlig eller deluxe) Pass bare på at du får riktig versjon, versjonen står på hovedkortet ditt ved siden av den hvite store skrifta som sier "ASUS A7N8X", der står det noe som f.eks. "Rev 1.04", last ned riktig bios til til denne og kos deg med en mye mer stabil bios, SATA buggen fixet og bedre ytelse:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå