Gå til innhold

Hjelp!! Ny 160GB HDD er plutseli blitt 148GB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har akkorat kjøpt meg ny HDD, på 160GB, har 2 partisjoner på den, ene for windows og andre for andre ting, jeg fant ut at C disken (os disken) ble for liten, så jeg flyttet litt plass fra D disken som jikk griet. Jeg brukte Partition Magic 8.

Men da jeg la i hop C og D (størrelsen) så ble d bare 148GB, det vil si at 11GB mangler :mad:

Det jeg lurte på, Hvor i huleste har det blitt av de 11GB ?? Er det muli å få dem tilbake ? Kan ikke miste 11GB på en Ny hardisk, det finner jeg meg ikke i !! :mad:

Men disken skal jo uansett være 160 GB vel ?

HJELP ! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

160 Harddisk produset Gigabyte = 149 windows Gigabyte, så det er nok helt normalt.

Har med at harddisk produsentene oppgir 1 GB som 1 000 000 000byte, mens i windows er en GB = 1024*1024*1024 byte

Endret av Signatur
Skrevet

Dette er vel tatt opp minst 150 ganger før?

Windows regner 1024B pr KB, 1024KB pr MB, 1024MB pr GB osv.

Harddiskprodusentene regner 1000B pr KB, 1000KB pr MB, 1000MB pr GB osv.

Resultatet blir derfor

160,000,000,000 Bytes = 160GB (Harddiskprodusentene)

160,000,000,000 Bytes ~ 149GB (Windows)

- Judaz -

Skrevet

Pappa så på det, og han mente at 11GB var altfor mye å miste, han kom fram til at jeg skulle mangle ca 3GB, han regnet det ut me kalkulator.. men 11gb syns jeg er ALTFOR mye og miste !

Og jeg mener på at den var større før jeg flytta plass fra den andre..

Skrevet (endret)
Jeg mener på at den var nesten 160GB med en gang jeg var ferdig å instalere windows og slikt..

mn at den mangler 11GB er jo veldi mye??

jeg mangler 9 giga på min seagate 120gb

altså blir den til 111gb ikke 120gb etter formatering gjennom windows... :yes:

så at en 160gb mangler 11gb hørtes helt fornuftig ut...

kommer vel ann på hvilke system man formaterer den til? fat16,fat32,ntfs osv..

Endret av svennand
Skrevet
Pappa så på det, og han mente at 11GB var altfor mye å miste, han kom fram til at jeg skulle mangle ca 3GB, han regnet det ut me kalkulator.. men 11gb syns jeg er ALTFOR mye og miste !

Og jeg mener på at den var større før jeg flytta plass fra den andre..

111- 112 GB er vanlig å ha på en 120GB HDD... Det er vel ca 7 %.

Hvis du mangler 11 GB på din 160 GB er det omtrent ca like mye "mangel"

HDD'en din er heeelt frisk :thumbup:

Skrevet

Leste du i det hele tatt på linken?.

Tlater meg å qoute fra nevnte link.

For å regne ut sånn ca hvor stor din disk blir i Windows/*n*x, ganger du din diskstørrelse i GB med 0.93 (dette er en tilnærmet verdi av 1000^3/1024^3).

Typiske approksimerte diskstørrelser [oppgitt SI-størrelse ≈ iB-størrelse (Win/*n*x/etc)]:

200 GB ≈ 186 GiB

160 GB ≈ 149 GiB

120 GB ≈ 111 GiB

80 GB ≈ 74 GiB

I tillegg kommer litt overhead fra selve filsystemet, men det er noenlunde neglisjerbart. Ta verdiene med en klype salt, men de skal stemme sånn noenlunde.

Skrevet

Jeg har lest på linken ja, mn jeg forsto ikke så mye, men litt mer nå :dontgetit:

men jeg syns likevel det er mye som forsvinner, dette burde vært jort noe med.. kjøper jo en 160GB for å få 160 GB..

Takk for all hjelp og forklaring!

Skrevet

min Matrox 300GB disk blir i windows etter formatering registrert som 299,984,150,528 bytes stor, noe som grovt oversettes til 279GiB. at din 160GB disk blir 149GiB i windows, lev med det eller forbann harddiskprodusentene som bruker andre standarer enn hva man hadde ønskt de brukte..

Skrevet
men jeg syns likevel det er mye som forsvinner, dette burde vært jort noe med.. kjøper jo en 160GB for å få 160 GB..

Takk for all hjelp og forklaring!

Du mister ingenting! Uansett om du benevner en mil i antall kilometer eller miles, så er det akkurat like langt.

Windows beregner størrelsen på disken på samme måte som den beregner størrelsen på filene du skal legge inn på disken. Hadde windows brukt samme metode til å beregne størrelsen på disken som produsentene av diskene bruker, ville størrelsen på filene blitt beregnet på den måten også. Resultatet er at du ville fått akkurat like mye inn på disken, hverken mer eller mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...