Gå til innhold

jepp... enda en hjemmelaget vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oppdatering:

 

Har fått tak i kobber, ikke noe problem om du er god venn med en som går på mekk-linjen...

 

Har fått tak i plexi, fant dekslene til brønnene på PC'en min...

 

Fikk fri tilgang på omtrend hundre vraka biler på et gjennvinnings-senter i håp om å finne et register. aner desverre ikke hvordan det ser ut, eller hvor på bilen det sitter...

 

Kjøpte fire 3/8" nippler...

 

Har laget førsteutkast til en prosessorkjøler...

 

Bilde kommer snart, men den ble litt mindre enn jeg hadde håpet, nytt design er nødvendig...

 

vannkjoling+ny....JPG

 

er dette brukbart? en skillevegg diagonalt på midten (som vannet krasjer i), slik at vannet blir nødt til å gå rundt på sidene...

Endret av arnosmith
Lenke til kommentar

dum idee... siden du vil få et "dø punkt" på den andre siden.. men hvis du lager en nipper rettover den plata slik at vannstrømmen deles over det så vil det funke..

 

prøv å få vannet inn midt over cpu, så finner du ut åssen du vil ha kanalene.. :)

 

ps. varmeregisterene er små radiator som sitter midt i bilen under dashbordet.. få en mekaniker til å hjelpe deg siden de er JÆVLIGE å få ut.

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar

ok, men hva hvis jeg lager det slikt, med et hull nederst mot kobberet, en halvsirkel...

 

vannkjoling+ny2+del+to....JPG

 

vannkjoling+ny2....JPG

 

Det er nemlig ikke mulig med en som sitter midt på...

 

takk for tipset om varmeregistrene forresten :)

 

(høyre øverst er inn, og venstre nederst er ut...)

Endret av arnosmith
Lenke til kommentar

Jeg ville aldri ha gjort det sånn!! Alle blokker på markedet i dag har inngangen til vannet rett over center til cpu. Det bør du også gjøre. Av de du har foreslått er G formen og den første de beste. For inspirasjon se Avemorphine...

Sørg for å ha inngangen i center om ikke annet. :thumbup:

 

Leif henger over meg :blush:

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar

Hvis du absolutt må ha den skilleveggen, kan du ikke la inn- og utganger være i motsatte hjørner? Altså at de bli på linje med skilleveggen? Da skulle du hvertfall slippe unna dødpunktproblemet. Forresten så har ikke alle blokker i dag inngang rett over cpu, se på Maze4 f.eks.

Lenke til kommentar

ok, ser nå at jeg blir nødt til å gi meg... den prototype-klossen jeg har laget, med skilleveggen på diagonalen, blir sannsynligvis til NB eller noe sånt, om ikke jeg kaster den... Velger nok å gå for G-formen på CPU iallefall, men må lage den litt større denne gangen, endte opp på 4cm X 4cm, men får ikke laget noe mønster i den! planlegger en 6cm X 6cm til CPU nå...

 

Bilder av prototypen kommer nok sannsynligvis i morgen... da burde jeg ha radiatoren også :)

Lenke til kommentar

en siste ting før jeg tar kvelden... kan kobberet skjøtes? det vil si at jeg har to tynne (5mm) kobber-skiver som møtes på midten av blokka. Vil denne mikroskopiske (0,1mm kanskje) sprekken langs midten ha noen betydning når jeg kliner den ned med AS5?

Endret av arnosmith
Lenke til kommentar

ok, da var den ferdig satt sammen, med kobberplata og greier...

 

Picture+010.jpg

 

smmenligningsbilde:

Picture+012.jpg

 

Som sagt, ikke videre pen :blush: men jeg er ganske fornøyd til første gang å være, og lagd på en dag... (ble jo knøttliten!) havner nok på NB tenker jeg...

Endret av arnosmith
Lenke til kommentar

takk :) prøver å skaffe et varmeregister i dag, og jeg og faren min skal på jobben hans for å finne stor kobberplate til CPU kjølingen :D En ting jeg lurer på da (for denne gang iallefall) Jeg synes nipplene ser litt små ut... men mannen i butikken sa at det var 3/8". Enden som vannet kommer inn er ca. 6mm i indre diameter, og ca. 10mm i ytre... er dette normalt? blir det en flaskehals (bokstavlig talt) i forhold til pumpa for eksempel?

Endret av arnosmith
Lenke til kommentar

ok, fikk tatt meg sammen på fredag, og dro på et bilopphuggeri med faren min :) der fant jeg for øvrig en kjempeflott volvo med et enda flottere bilregister! det er mye finere enn de man får kjøpt til vannkjøling, og en del større... :D (mulig det er noe tull med bildeserveren slik at bare litt av bildet vises...)

Picture+019.jpg

 

man kan se at det ikke er mer enn ca. 0,5mm mellom platene på tvers av rørene

 

Picture+018.jpg

 

Og her er blokkene til GPU og CPU, CPU blokken er ikke ferdig enda da men...

 

Picture+020.jpg

 

PS: Dårlig Webkamera, men det får holde for nå...

Endret av arnosmith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...