Gå til innhold

Tips til viftefattig Divx PC


Anbefalte innlegg

Har lyst til å sette sammen en enkel PC til stue bruk, for avspilling av divx og dvd. Ønsker at den skal være relativt støyfri, men med ålreit lyd og bildekvalitet. Tips til skjermkort, CPU, hovedkort, harddisk og kabinett, mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært fint med et lite budsjett, da blir det lettere å sette opp et forslag.

 

Jeg vet for eksempel at hvis jeg skulle hatt en DivX PC til stua så skulle den vært fin å se på -hva med en barebone shuttle/DigiDice eller noe slikt?De er jo iallefall fine å se på, men koster litt mer enn om du vil bygge i et vanlig kabinett.

 

Jeg ville gått for en socket A barebone med duron 1.6GHz, 512MB PC2100DDR, og en Seagate 7200.7 disk med valgfri størrelse, men gjerne over 120GB. Når det gjelder skjermkort så ville jeg gått for et ATi Radeon 9200. Det er jo også greit med skikkelig lyd, kanskje gå for et SB Audigy 2 lydkort, gjerne platinum utgaven.. Den koster riktignok flesk, men det er jo greit med fjernkontroll :)

 

Alt i alt kommer det an på hvor mye du vil bruke, og hvor viktig det er om det ser bra ut!

Lenke til kommentar

Budsjett er ikke fastsatt enda, men la oss si under 4000,-. Er ikke ute etter high end, men bildekvaliteten bør være grei. Ønsker det helst totalt vifteløst og har derfor tittet litt på Via prossesorer, problemet er at kortene jeg har sett hverken har AGP eller nok PCI sloter, så det utelukkes nok.

Lenke til kommentar

Eller finne en dedikert medieavspiller som f.eks. denne:

http://www.kiss-technology.com/?p=dp500&v=dists

 

eller denne:

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=6493

 

Det kommer flere enheter iløpet av sommeren som har innebygd dvd spiller sånn som den øverste jeg nevnte. Kiss har også spillere med harddisk om du ønsker dette, men om du har et nettverk ser jeg ikke den store vitsen med å ha en harddisk der som både gir fra seg litt støy, varme og er en ekstra feilkilde.

Lenke til kommentar

Ville også gått for en barebone løsning eller en mini-PC bygget på en slik VIA løsning

 

Problemet med de ferdige media løsningene er at dersom du har filer som IKKE funker blir det masse kluss med firmware og greier, en PC kan du spille av ALLE filer med. HD er jo også en stor fordel, du slipper å klusse med CD-Plater som ofte er en enda større feilkilde etter min erfaring. Oppdaget nylig at de eldste divx-CDene mine er uleselige :( Arbeider nå med å redde resten over på HD/DVD plater.

 

EDIT: Legger til forslaget mitt fra komplett:

 

VIA EPIA V10000, m/Via C3 CPU 1000MHz Mini-ITX, SDR, VGA, LYD, LAN, Tv-Out

Varenr.: 121762

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 1118.38 1118.38

 

Hitachi Deskstar 7K250 120GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 300187

Lagerstatus: 20 stk på lager 790 790

 

Crucial SDRAM PC133 128MB CL2 Unbuffered, 3.3V, 16Meg x 64, 7.5ns

Varenr.: 111286

Lagerstatus: 100+ stk på lager 598.99 598.99

 

Suntek Mini-ITX TH-612X Black/Silver Kabinett m/300W

Varenr.: 300394

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 60 dager) 549 549

 

Miljøgebyr: 0

Best.ref.: Totalt: 3056.37

 

Edit: En floppy drive og DVD spiller kommer sef utenom dersom du ikke har, samlet vil de koste rundt 500 ekstra.

 

Du kan sikkert finne ett ITX kabinett en annen plass enn komplett, eller bruke ett annet kabinett. Årsaken til at jeg foreslår Hitachi diskene er at den nye 7K250 serien er like støysvake som seagate og samsung, men yter bedre enn tilsvarende disker fra WD og Maxtor.. dessuten var den billig :) Mht RAM er 128 mer enn nok til å vise divx, ville brukt w2k som OS da det krever litt mindre enn XP. Så også etterpå at de har noname RAM hvor 256 faktisk er billigere enn den jeg plukket, så den er sikkert ett bedre valg da dette ikke er high-end uansett.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
hiatchi disk

Hitachi? Mener du en 2,5"? I vanlig 3,5" er nok Samsung harddisker stillest.

Det trodde jeg også. Stod med musepekeren på "Fullfør" i webshoppen og hadde puttet 2 P80 160 GB i handlekurven, men leste på www.storagereview.com i siste øyeblikk at de faktisk ikke kom spesielt godt ut støymessig.

 

Har forøvrig levert noen bokser med Samsung`s PL40-disk på 40GB, og den er det nærmeste jeg har hørt lydløs. Sleng på en Igloo Silent Breeze på Duronen så har du et svært stille system. OBS! Tror muligens det er forskjellige vifter man bruker på Silent Breeze, for noen eksemplarer har vært nesten lydløse mens andre har hatt en svak "lagerlyd". Denne lyden er svært lav, men vil nok bli til irritasjon i en divx-maskin...

Lenke til kommentar

Jeg begynner å helle mer og mer mot VIA løsningen. Har allerede to Performance PCer, samt en bærbar, (som fungerer om DVD og DIVX nettverksavspiller). Ønsker igrunn en permanent erstatning til den bærbare.

 

I utgangspunktet tenkte jeg at et dugende vifteløst skjermkort, tunerkort og et trådløst nettverkskort ville være ideelt. Men siden jeg har ledige porter på ruteren og noen lengde med kabel, kan jeg alltids slenge opp et uttak i stuen. Videre, etter og ha trålet et par tester på nettet viser det seg at den integrerte GPUen duger til DVD og DIVX, dermed har jeg plass til et tuner kort på den eneste PCI sloten. Løsningen er vel ikke den billigste, men hva angår støy og størrelse virker det ideelt for meg.

 

Om noen har andre støyfrie alternativer mottas de selvfølgelig fortsatt med takk. Kunne også tenk meg noen tips til enkle og fornuftige små (ITX) kabinett med plass til en standard DVD spiller og en harddisk, samt fjernkontroll løsninger.

Lenke til kommentar

Hitachi? Mener du en 2,5"? I vanlig 3,5" er nok Samsung harddisker stillest.

Det trodde jeg også. Stod med musepekeren på "Fullfør" i webshoppen og hadde puttet 2 P80 160 GB i handlekurven, men leste på www.storagereview.com i siste øyeblikk at de faktisk ikke kom spesielt godt ut støymessig.

Bah, storagereview har ikke peiling på støy. Måten de måler støy på, en mikrofon helt opptil disken, vil ikke gi et godt bilde av hvordan støyen vil oppleves. Nei, sjekk heller www.silentpcreview.com, der har de i det minste erfaring med stille maskiner.

Lenke til kommentar

Hitachi? Mener du en 2,5"? I vanlig 3,5" er nok Samsung harddisker stillest.

Det trodde jeg også. Stod med musepekeren på "Fullfør" i webshoppen og hadde puttet 2 P80 160 GB i handlekurven, men leste på www.storagereview.com i siste øyeblikk at de faktisk ikke kom spesielt godt ut støymessig.

Bah, storagereview har ikke peiling på støy. Måten de måler støy på, en mikrofon helt opptil disken, vil ikke gi et godt bilde av hvordan støyen vil oppleves. Nei, sjekk heller www.silentpcreview.com, der har de i det minste erfaring med stille maskiner.

Håper jeg ikke har gjort en tabbe når jeg bestilte en 7200.7 200GB s-ata istedet da...og skal kjøre en p-ata 7200.7 120GB i tillegg...blir vel ikke plagsomt tenker jeg! :p

Lenke til kommentar

Hitachi? Mener du en 2,5"? I vanlig 3,5" er nok Samsung harddisker stillest.

Det trodde jeg også. Stod med musepekeren på "Fullfør" i webshoppen og hadde puttet 2 P80 160 GB i handlekurven, men leste på www.storagereview.com i siste øyeblikk at de faktisk ikke kom spesielt godt ut støymessig.

Bah, storagereview har ikke peiling på støy. Måten de måler støy på, en mikrofon helt opptil disken, vil ikke gi et godt bilde av hvordan støyen vil oppleves. Nei, sjekk heller www.silentpcreview.com, der har de i det minste erfaring med stille maskiner.

Godt mulig, men HDene som er testet der er jo enten Samsung eller Seagate så vidt jeg kan se. Den av Hitachi diskene som er med er en utgått/gammel modell, det samme gjelder flere andre disker som de har testet. Litt dumt ettersom HDer er noe som stadig kommer i nye utgaver, er vel egentlig bare den siste testen av samsung og seagate testen som fremdeles er aktuell. Den siste HD modellen(E7k250) fra Hitachi skal som sagt være mer stille enn 180GXP.

 

Dessuten forstår jeg ikke problemet med storagereview sin målemetode, dersom de måler ALLE HDene på samme måte vil de jo gi en indikasjon på hvilke som støyer mest/minst. Selv om kanskje denne metoden ikke sier noe om reelt støynivå, ser jeg egentlig ikke helt hvordan dette kan gjennomføres på en bedre måte i praksis ettersom det vil være avhengig av kabinettet, plassering i kabinett, festeanordninger etc etc etc. Dvs det viktigste med disse målingene er etter min mening å finne hvor mye de bråker relativt til hverandre. dB skalaen i seg selv er vel heller ikke absolutt, men relativ etter det jeg husker. I denne sammenheng funker det vel å si at det samme gjelder viftestøy fra kjølere og løse vifter som selges rundt forbi, dvs annet enn at en vifte med lav dB mest sannsynlig bråker mindre enn en med høy dB, men ikke sikkert fordi man måler dette forskjellig.

 

Dvs eneste måten å få seg en lydløs PC på er å gå for vifteløse løsninger og HDer basert på minnebrikketeknologi :) Sistnevnte blir kanskje litt dyr.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...