Gå til innhold

T-ledd vs Y-ledd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjapt spørsmål: går det mye utover flow hvis jeg bruker T-ledd istedet for Y-ledd? Regner ikke med at det gjør det, men det er jo alltid greit å være på den sikre siden ;).

En "Y"-løsning vil jo være å foretrekke både mht symmetri og flow, selv om vannmengden totalt sett vil være nokså lik, enten man velger "Y" eller "T".

 

Så spørs det da, hvor mye vekt man skal tillegge disse tingene?

Er det snakk om en CPU-blokk a´la RBX og tilsvarende blokkløsninger med tre nipler, så fremheves jo viktigheten av lik mengde vann i returen, altså en "Y"-løsning, for å få en symmetrisk vannstrøm i blokka.

I praksis er allikevel forskjellen marginal, om man av praktiske årsaker velger en "T"-løsning i stedet.

 

Ønsker man f.eks å forgrene vann via Y eller T (f.eks fra CPU til NB / GPU), så legg utgangen med størst vannmengde til den av blokkene som er mest restriktiv.

Dette gir den beste ballansen i vannstrøm / kjøling.

Lenke til kommentar

har selv en liten fobi mot forgrening i vannkjølesystem til pc.

Vannet vil sirkulere best gjennom der det er minst motstand og tar for gitt at forholdet mellom de forskjellige kjølerene ikke er like.

En forgrening vil også gå ut over flowen i de forskjellige kjøleblokkene som er involvert i forgreningen.

Det positive er jo selvfølgelig at blokk nr 2 i systemet ikke får allerede oppvarmet vann men... alikevel.

 

er en forgrening en nødvendig løsning hos deg ?

Lenke til kommentar

Er rimelig n00b når det gjelder vannkjøling, men jeg bare lurer:

 

Åssen funker en sånn y-kobling? Blir det ikke vanskelig mtp at vannet må sendes to veier (både inn og ut) for å komme gjennom blokka?

Vet at jeg er helt på jordet nå, men....

 

Btw, lagde en tegning av åssen jeg ser det for meg :hmm: Ikke mobb! :p

y-kobling_sAnn.GIF

Lenke til kommentar
Tja, skal kjøle CPU, GPU, NB, HD og PSU.. Tenkte å kjøre CPU/NB og HD/PSU/GPU.

Tjodå du.. en del varme som skal transporteres vekk her sammenlagt.

ville anbefalt adskilt vannkjøling.

mao. 2 vannkjølingssett istedenfor.

1 sett til CPU, GPU, NB

1 sett til HD, PSU.

 

dvs. 2 radiatorer og.

Til hint så skal eg gjøre samme hvor eg kommer til å bruke bunnen av kabinettet til min radiator plassering ettersom det ikke blir synlig her og den kaldeste luften i rommet er netopp i bunnen (benken/gulvet) hvor eg skal feste gummiknotter under bena til kabinettet både for støyisolering og høyde mellom bunnflate og kabinett.

 

2 radiatorer i bunn skal eg plassere med radiator, 2 stl 120mm vifter og radiator oppå der igjen.

 

det funke faktisk.

går ikke utover PCI slottene heler med litt fantasi

Lenke til kommentar

I tillegg bruker vi Y-ledd med blokker som RBX, Waterchill Antartica og WhiteWater, hvor vi har to kanaler med vann ut, men bare en kanal inn. Der bruker vi å samle sammen vannet i de to kanalene til en kanal.

Som dette:

 

blokkliten.jpg

 

(Hadde egentlig lite med saken å gjøre, men jeg tok det bare med.)

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Tjodå du.. en del varme som skal transporteres vekk her sammenlagt.

ville anbefalt adskilt vannkjøling.

Nå har jeg en schwæær raddis da, tatt fra en VolksWagen Passat av god, gammel årgang ;). Så jeg håper på å få kjølt ned alt sammen. Det skal nevnes at det bare er én disk, pluss at når jeg sier at jeg skal kjøle PSU, så tenker jeg på den 45min.-modden med bare et kobberrør som er i kontakt med kjøleribbene (skal ha en vite som kjører på 5V i den også). HD-kjølingen blir en plate under HD, med et bøyd kobberrør loddet på.

 

Så jeg kjører på med T-ledd i første omgang, tenker jeg. Regner med å kjøre størst vannmengde til CPU/NB-delen, da jeg tror disse to blokkene til sammen er mer restriktive enn de to kobberrørene + GPU-blokka til sammen.

 

Og viser det seg at vanntemp blir for høy, så er det ikke no mer stress enn at jeg tar PSU- og HD-kjølingen ut av kretsløpet.

 

Grunnen til at jeg spurte er forresten at jeg ikke har funnet Y-ledd på verken Clas eller Biltema.

Lenke til kommentar

Har to nesten identiske maskiner på samme pumpe

og radiator. Alt er koblet i serie. Altså blir hele den

ene maskinen kjølt før vannet går inn i den andre.

Det er ubetydelig forskjell på CPU-temp på de to

maskinene.

 

Ser da ingen grunn til å bruke T eller Y-ledd.

Men man må jo det på blokker med to utløp f.eks.

 

Har forresten et T-ledd, men det er der jeg har

montert en tempføler (probe) i vannstrømmen.

 

T og Y-ledd kan man få hos akvariebutikkene.

De er i plast.

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg spurte er forresten at jeg ikke har funnet Y-ledd på verken Clas eller Biltema.

Biltema har et sett med nylon-nipler i nær sagt alle varianter, inklusive både "Y"-og "T"-forgrening i 5/16, 3/8 og 1/2" utførelse.

Settet koster 70-80 flis, og finnes i marineavdelingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...