Gå til innhold

Hvilken vifte(r) kjøler du din radiator med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joa, sikkert greit. Men jeg hører viften i Mist psuen min (skrudd ned til minimum) veldig godt, og når det ikke har noen innvirkning på stabiliteten ell., så hva er vitsen?

Mener å ha hørt at de fleste pumpene liker seg best under 35 grader jeg da :shrug:

 

Uansett blir det sikkert bedre bare du legger noe under raddisen sånn at det blir naturlig gjennomstrømning der.

 

Edit: Bruker 2 titan vifter (32db plast-versjonen) på raddisen forresten. Går vel på 5-7V sånn ca (sunbeam viftekontroller)

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar
Dette er galskap å kjøpe uansett hva du skal bruke dem til.

 

http://home.no/exdeath/video/DeltaComparison.avi

Husk at dette er 80mm. 120mm bråker sikkert enda mer!

Det kan jeg bekrefte, da jeg har erfaring med den.

 

Hvis du tar en 20dB vifte i sammenlikning, gir deltavifta på nesten 60dB 10^4 = 10 000 ganger høyere lyd, og ikke 60/20 = 3 ganger høyere som mange tror.

 

Du er herved advart!

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor du har det fra :p Jeg har lest flere steder at praktiske forsøk har vist at økning på 6dB oppfattes som fordobling. Men dette er kun hva hjernen til 100-1000 (?) folk har oppfatta lydøkningen.

 

Uansett, 60dB går greit de første 5 minuttene, men etter det er det helt forferdelig! 60dB sammenliknes med moderat trafikkstøy. Det er litt villt å ha moderat trafikk inni kabinettet, spør du meg

Lenke til kommentar

Then on the other hand... det holder jo med en delta som suger da..

suger all lufta ut av kabinettet så fersk luft "må" trekkes inn forfra for å ungå vakum.

 

 

Menneh hvilke vifter skal jeg kjøpe til Black Ice Extreme 2-.-

Har litt lyst på de 2 Titanium viftene.. men hvordan er montering av LEDS på dem?

Hvor mye lyd lager de @ ~7v?

Lenke til kommentar

Jeg har 2 stk justerbare Enermax 120mm - montert på hver side av radiatoren. Den ene blåser 'på' og den andre trekker luft igjennom.

 

Begge to er stilt ned på minimum turtall og kjøler bra - drar jeg dem på max får jeg et par grader bedre kjøling men også mye mer støy, så det gjør jeg aldri siden hovedpoenget med å ha vannkjøling for meg er å ha et stillegående system. Om CPU holder 35 eller 38 grader er helt uvesentlig slik jeg ser det.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Hvis du tar en 20dB vifte i sammenlikning, gir deltavifta på nesten 60dB 10^4 = 10 000 ganger høyere lyd, og ikke 60/20 = 3 ganger høyere som mange tror.

Dette er teoretisk. Menneskeøret oppfatter som oftest 10dB som en fordobling, selv om det (teoretisk) er feil, da 3 dB er en fordobling.

 

Fra Naturfags-boken:

 

"Tonehøyden oppgis med frekvens og måles i enheten hertz, Hz.

høy frekvens gir lys tone, og lav frekvens gir dyp tone.

Vi bruker desibelskalaen når vi oppgir lydstyrke. Desibelskalaen er laget slik at en økning på 10 dB tilsvarer en tidobling av lydstyrken"

 

Men ja, det må være et helvete med 60 dB. Hadde 42 på Volcanoen før og det var fælt på max. Men Delta og vifte-styring må vel være en god kombinasjon?

Lenke til kommentar
Uansett, 60dB går greit de første 5 minuttene, men etter det er det helt forferdelig! 60dB sammenliknes med moderat trafikkstøy. Det er litt villt å ha moderat trafikk inni kabinettet, spør du meg

Japp, tviler ikke.

Men vil nok også ha problemer med å overdøve støyen selv om du bruker et headsett. :wow:

Lenke til kommentar

brukte Sunon Black Label 120mm før(hakke over de som microplex selger)

fikk tak i 3stk NMB 12cm vifter, er det samme som brukes i apple maskiner og dell poweredge servere.

de er nærmest lydløse allerede nede på 9V :love:

 

kjøler de to Xeon 2,0GHz jeg låner hjem nå sammen med et ATI FireGL

på en EVO-360

 

leste her en gang om en som fikk pc så stille at han klagde på at skjermen og tastaturet bråkte så han nesten ble gal...

 

vel... han er ikke alene lenger :scared:

Lenke til kommentar
Begge to er stilt ned på minimum turtall og kjøler bra - drar jeg dem på max får jeg et par grader bedre kjøling men også mye mer støy, så det gjør jeg aldri siden hovedpoenget med å ha vannkjøling for meg er å ha et stillegående system. Om CPU holder 35 eller 38 grader er helt uvesentlig slik jeg ser det.

 

akkurat samme hos meg! støyen er ikke verdt de få 3 gradene der liksom :laugh:

 

edit: kjører 2 120mm papst 26 db på 7 volt... :)

Endret av klikko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...