Gå til innhold

RAID-0 spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis jeg kjøerer med et RAID-0 oppsett og den ene disken tar kvelden, hva skjer da? stopper maskina eller kjører den videre som om ingen ting har skjedd?

Da mister du tilgang til all data, og du får I/O feil så snart noe prøver å lese/skrive til RAID-settet.

Lenke til kommentar

Om du kjører raid 0, og den ene disken tar kvelden mister du det du har på array'et (samlingen av disker) all data vil være ødelagt.

 

Om du i tillegg kjører OS på arrayet, og en disk plutselig tar kvelden, Ja! da er det slutt.

 

Men for all del hvis du mener du tåler dette evt tapet, så kjør på.

om en disk bestemmer seg for å ta kvelden, så vil du alikevell miste noe.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Raid 1 er ment for bruk i servere osv hvor meget viktig info ikke må mistes. Når man bruker raid 1 så vil den samme informasjonen bli skrevet til 2 disker, dvs du får halvert hardisk plass på pc'en din. Kjører selv på raid 0 (striping) og er meget fornøyd med dette, anbefaler to helt identiske hardisker når du skal kjøre raid opsett!

 

Mvh

 

Hagmann

Lenke til kommentar
ei, jeg lurte på om jeg fikk beskjed om den ene av to disker i et RAID-1 oppsett røk

 

Du skal iallefall få melding om det under oppstarten av PC, når du kjører med raid vil det komme opp et statusbilde, hvor en av diskene vil være merker med Failed/error eller liggnende.

 

NB Raid 1 gir ikke noe ytelsesøkning, kun sikkerhet.

 

Mine anbefalinger

- Nå vet jeg ikke hva du har av disker, men jeg ville ikke kjørt raid 0 hvis jeg ikke hadde en ekstra gjerne eldre, disk som kunne være backup for de filene jeg helst ikke ville miste, som feks bilder, musikk og evt annet uerstattelig (samme gjelder forsåvidt uten raid 0 også).

Raid 1 - tja... hvis du har mye ledig plass og i nærmeste framtid ikke trenger det, så ja! kansje.....? Hadde jeg bare hatt to disker så Nei!

 

Edit : Personlig bruker jeg et raid 1 array (2*120) som lagringsplass for backup av 2 pc'er, i tillegg til filer som jeg absolutt ikke vil miste.

Men kjører også et raid 0 oppsett på OS med mer, for å få ytelsen.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
Dette er ikke helt riktig. for selvom Raid 1 ikke gir økt skrive hastighet, så dobler den lesehastigheten.

 

Du har forsåvidt rett, beklager :blush: men forskjellen er ikke imponerende, tror forøvrig det avhenger veldig av kontrolleren.

 

Kjørte en kjapp test (HDtach) her nå som viser en liten økning :

Alle er WD1200JD (ikke raid mot raid 1)

Random access time = 12.9 mot 13.7

Read Burst speed = 74.2 mot 74.5

Read speed Max = 48.1 mot 62

Read speed minimum = 32.1 mot 32

Read speed average = 42.2 mot 50

 

Edit : Testen er kjørt 1 gang og har derfor noe feilmargin, men en ser ca hvordan det ligger ann.

Får også legge til, til fordel for raid 1 at arrayet kjører på silicon chip, mens singel disk kjører på ICH5R (intel)

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...