Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fant feilen på dioden. Den var defekt. Prøvde med en ny og da funket det. Ganske lyssvak, men det passer egentlig godt.

Vet alt det der med at man skal varme opp det man skal lodde. Derfor jeg spurte om 35W. Lurte på om det var for mye. Var redd for å ødelegge komponentene om jeg varmet dem for mye/lenge. Lurte om det var det som skjedde med dioden. Når jeg loddet bryterne, så var føttene så korte at det var umulig å varme dem opp og ikke kmme borti tinnet. Som jeg bannet :blush: Men jeg har lært mye bare på dette prosjektet. Den linken var forresten interressant. Skal studere den nøye.

 

Har ikke kommet så langt som til å teste lcd-displayet ennå. Men skal legge ut hvordan/om jeg får det til å virke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, det burde jeg ha nevnt... :roll:

Man bør ikke varme opp komponentene så mye. En loddebolt holder en temparatur på ca 300-400 grader, så burde ikke være nødvendig å ha loddebolten lenge inntill komponentene. Kjapt og målbevisst er tingen. Hvis man får problemer med å få tinnet til å feste seg, eller liknende, bør man heller ta et par minutters pause, slik at komponentene ikke blir overopphetet.

 

Et godt tips er å bruke noe til å feste det du skal lodde i en skrustikke eller liknende. Da har man hendene fri, og kan konsentrere seg om loddinga.

 

Men erfaring må alltid man opparbeide seg for å bli flink.

Lykke til videre :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, det er lenge siden jeg har oppdart denne loggen nå. Grunnen er flytting og at budsjettet gikk tom for penger. Men nå har jeg kommet i orden og fått tak (litt) mer penger.

 

plater.jpg

 

Her er aluminiumsplatene kjøpt inn, kuttet, pusset og lakkert. Har litt å lære med pussing ennå. Uansett hva jeg gjorde, så var det umulig å få et helt jevnt resultat. Fikk en liten ripe der, mønstrete der. Brukte helt opp i 1200-papir. Neste prosjekt tror jeg at jeg bare lakkerer hele ruklet :roll:

 

naken.jpg

 

Her er kassa ferdig montert, men ganske så naken. Svartmalinga kommer jeg til.

 

ferdig1.jpg

 

ferdig2.jpg

 

Og her er platene, og glasset jeg har lakkert sort med bengalakk på baksiden, montert. Dessverre gikk en del ting galt på slutten her.

Når jeg dro for å kjøpe glasset, så glemte jeg å måle bredde og lengde. Trodde dog at jeg hadde målene klar fra tidligere måling. Men alas...der tok jeg feil. Som dere kan se av det nederste bildet, så går ikke glasset inn til den midtre aluminiumslista. Glasset ble for smalt!! 200 kr rett i dass. Kommer til å kjøpe nytt glass når lommeboka tillater det. La glasset mot topp og bunn og malte treplaten sort i glippene. Ble faktisk ganske bra.

Det andre som gikk galt var at dvd-spilleren jeg skulle bruke plutselig hindret maskina å boote. Måtte derfor bytte den ut midlertidig med en slot-in spiller. Som dere også kan se av bildene så stikker den langt ut av kabinettet. Ikke spessielt pent. Men er som sagt midlertidig. Skal kjøpe en dvd-spiller med tray (også når jeg en gang i framtiden får mer penger) og lime en aluminiumsplate på skuffen som passer akkurat inn i hullet i fronten. Dermed blir spilleren helt skjult. Knappen helt til høyre er for lukking/åpning av skuffen. De to knappen til venstre er power (øverst) og reset. Powerknappen har power-led i seg, så den luser rødt hele tiden når maskina er på. I resetknappen har jeg puttet hd-leden, så den blinker når hd'n går.

 

Tips om god, stille dvd-spiller mottaes med takk.

 

Lcd-dispalyet har jeg dessverre ikke fått til å virke enda. Har gjort alt det jeg har funnet ut på nettet at jeg skal gjøre, men niks. Skal syssle mer med det i tiden framover.

 

Vel det var min første worklogg. Kommer kanskje til å lage flere kabinetter nå som jeg har gjort alle feilen som kan gjøres. Dermed så skulle neste prosjekt gå noe lettere. Men det vil tiden vise.

Lenke til kommentar

Ser du bruker slot-in spiller. Det klart peneste du kan gjøre (hvis du orker å lage ny front) er å bare kutte ut slissen som disken skal gjennom og relokere eject knappen. Da får du en helt plan front med bare en sprekk å stikke disken inn i. Ganske enkelt å utføre også. Du kan ta en liten titt på hvordan jeg har gjort det i workloggen min hvis ikke du har sett det. Synes det er en veldig elegant løsning selv i alle fall. Ellers pent arbeid.

 

Edit: Leste ikke all teksten..... Kan alikevel anbefale Pioneer sine slot-in spillere. Pen løsning og bra kvalitet. Drawbacket er at de fåes ikke som brenner.

Endret av Tabaqui
Lenke til kommentar

Snekker'n:

Se for deg ei plate som akkurat dekker det hullet som spilleren stikker ut av. Den limmer jeg så på trayet som går ut og inn. Da vil det gå i ett med resten av aluminiumen. Blir litt kulere enn å bare ha en spiller der hvor plastiken er byttet ut med aluminium. Den C01A var riktignok ganske fin, men da må jeg begynne å sage og herje igjen, og det orker jeg ikke akkurat nå.

 

Tabaqui:

Da kan det hende jeg gjør som du sier. Hadde tenkt på det, men da jeg begynte på prosjektet så hadde jeg en spiller med tray som jeg skulle bruke. Nå må jeg jo kjøpe en ny uansett, så mulig jeg gjør noen forandringer. Blir jo billigere også å skaffe ei ny alu-plate som passer inn mellom glasset, så glippene forsvinner, enn å kjøpe nytt glass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...