Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ved normal bruk for en desktop-PC vil du merke stor forskjell mellom 5400RPM og 7200RPM disker, men det avhenger selvfølgelig minst like mye på cache og resten av disken. På en HTPC har du derimot rett; der vil du ikke merke store forskjellen, og lavere støy og temperatur vil uansett veie det opp.

 

Selv har jeg to Maxtor MaxLine 5400 disker i min, og det fungerer ypperlig. Stillegående og kjølige, og mer enn kjappe nok til multimedia og enkel filserver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig begynner det å skje ting her. Har fått tak i matriale til kassa nå.

 

pc1.jpg

Her har jeg så smått begynt å sette den sammen.

 

pc2.jpg

Her prøver jeg å finne ut beste plassering for knapper, lcd-display og dvdspiller. SketchUp er vel og bra, men noen ganger må man bare få ting fysisk forran seg for å få en feeling på åssen ting blir.

 

pc3.jpg

Har saget hull til display og dvdspiller. Har også satt inn festene for dvd og hd for å prøve åssen det ble. Er laget av noen aluminiums vinkeljern/lister jeg fant på Clas Ohlson. Ser perfekt ut :yes:

 

Det var faktisk alt jeg rakk i dag. Var ute å kjøpte noen småting til også og nå var klokka plutselig snart 24:00. Jobb i morra, så nå blir det bysse lalle. Mer kommer i morra.

Lenke til kommentar

Dette ser jaggu lovende ut!

 

Jeg har planer om å bygge noe liknende, da jeg allerede har et 4x40 display, og en komplett 600MHz duron og medfølgende stash.

 

Hvilken programvare skal du bruke til avspilling og liknende? Satser du på Wintedo XP eller linux? Jeg trenger tips!

 

Lykke til videre! :thumbup:

Lenke til kommentar

En god idé, men jeg skal jo ha en dvd-rom i front også. Å begynne å skjære ut en firkant i glass, pluss hullene til knappene, er jo oppskrift til katastrofe (iallefall sprukket glass). Dessuten vil jeg ha det plant med aluminiumsramma. Pluss at jeg allerede har kjøpt lcd-display ;) Men stilig hadde det nok blitt ja. Og bedre beskyttelse. Får sattse på at det blir godt nok uten noe forran lcd. Om noen skulle komme til å ødelegge det, så får de bare kjøpe et nytt til meg :mad: Evt. sette forran noe etter hvert. Får se åssen det blir. Men bare kom med tips fortløpende. Tar imot alle med takk.

 

Håper jeg får gjort litt mer i dag, men holder på å pusse opp noen rom. Så det kan bli knapt med tid.

Lenke til kommentar

Det er vel MDF ja. Topp matriale å jobbe med. Vet ikke hvor du kan få kjøpt det. Fikk tak i det på snekkerverksedet der jeg jobber. Men jeg tipper de fleste trevareselgere har MDF. Kasse er ca. 18 cm høy (uten fot).

 

Av programvare så har jeg tenkt å kjøre myHTPC med XP i bunnen. Til avspilling blir det brukt Zoomplayer med WinDVD codecs og ffdshow pluss winamp. Kommer vel også til å legge inn div. emulatorer så jeg har noe å spille på. :laugh:

 

Har fått ferdig selve kassa nå:

 

pc4.jpg

 

Her er bakparten.

 

Som dere ser av bildet bommet jeg litt med saging av hull til festebraketten for kort. Var det eneste jeg ikke tegna inn i SketchUp og da ble oppmålinga mi selvfølgelig gal. Får fikse det senere.

 

Men dvd-/hd-festet ble bedre:

 

pc5.jpg

pc6.jpg

 

HD'n er inni den sorte boksen, som er en SmartDrive (for de som ikke visste det).

Første festeidé var helt gal og kunne ikke gjennomføres. Etter diverse kompliserte tanker og prøving med sin feiling, så ble dette resultatet. Ikke akkurat estetisk perfekt (måtte til og med skjøte da jeg gikk tom for vinkeljern), men det funker.

Vinkeljernene ser ut til å funke som enkle kjølefinner pga formen. En liten bonus jeg ikke hadde tenkt på. :yes:

 

Får se om jeg får tilpasset lcd-displayet idag. Må også finne ut et fungerende design på knappene.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Dette ser svært lovende ut!

 

Jeg har selv et LCD display, som likner på det du har, bare motsatt farge (blå skrift på hvit bakgrunn).

Hvordan får man dette til å fungere med myHTPC? Jeg har letet og lest på mange forskjellige sider, men har ikke funnet ut av det. Har du fått det til å virke?

Lenke til kommentar

Da begynner ting virkelig å skje her. Fikk omsider tak i et kabinett. Det var selfen et Digital-kabinett så ingentiong var standard. Det eneste jeg kunne bruke på det var power- og resetswitch.

 

pc7.jpg

 

Så her ser det ut etter at jeg har satt sammen kortet med power/reset-knapp. Var en tidkrevende jobb. Både fordi det tok tid å komme på en god løsning, jeg suger til å lodde og jeg gikk tom for skikkelige smergelskiver til dremelen. Det førte til at jeg måtte bruke de elendige tynne (som rives istykker bare jeg tenker litt hardt) og borre masse hull. Det ble ikke særlig pent på baksiden, men dette skal jo være inne i kassa og ute av syne. Derfor ingen ergelser over dette.

 

pc9.jpg

 

Slik ser det ut på innsiden når knapper og lcd-panel er montert.

 

pc8.jpg

 

Og slik ser det ut i front. Har også fått tilpasset knappene. De er laget av de samme endestykkene for gardinstenger som DrSpawn brukte. Vi hadde faktisk til alt overmål et par stykker liggende :wee: Det var også det eneste emnet jeg klarte å finne av klarplast (eller hvilken som helst farge) som egnet seg til knapper.

 

 

pc10.jpg

 

Slik ble så baksiden. Vakkert, ikke sant? :p

 

Baksiden blir heller ikke synlig, så jeg legger ikke tid og penger i å få den pen. Her er det det funksjonelle som teller. Aluminiumsplata er satt på for å ha noe å feste PSU i. Sitter som støpt.

 

Mulig jeg får satt sammen en fungerende pc i dag. Er så å si så ferdig jeg kan få blitt før jeg får fatt i aluminiumsplatene og glasset som skal være på utsiden.

Lenke til kommentar

Sånn, da har jeg faktisk fått satt i hardwaren.

 

pc11.jpg

 

Alt funka knirkefritt bortsett fra powerknappen og power-led (har ikke montert hd-led ennå). Byttet om reset og powerknapp for å få maskina igang. Får fikse den andre knappen i dag. Lyset vet jeg ikke hvorfor ikke funket. Det er en 2.1V rød diode kjøpt på Clas Ohlson. Kobblet den rett på hovedkortet slik alle power-leds er, men null reaksjon. Noen tips?

Skal teste hd-led i dag. Kan jo være noe galt med pæra. Kan vel også være jeg som har smeltet den når jeg loddet på ledningene. Er total amatør på lodding (tinnet har det med å suge seg fast på loddbolten :( ). Bruker en 35W bolt. Er det for kraftig?

 

Begynte å legge inn myHTPC i helga også for å få litt avbrekk i allmekkinga. Var temmelig enkelt og det ser ut til å bli ganske så kult å se på. Gleder meg til jeg er ferdig og kan kobble den opp på projektoren :w00t:

Lenke til kommentar

Virker som du har jobbet flittig i pinsehelga!

 

Apropos dioden, du prøvde vel å snu pluggen på hovedkortet? En lysdiode må ha korrekt polarisasjon. Hvis dette ikke funker, er det to ting du bør sjekke:

- er det noe galt med loddinga?

- er ledninga intakt?

 

Når det gjelder lodding, er 35 watt nok. Jeg bruker selv en 25 watts ersa kjøpt på clas ohlson. Den duger til hobbybruk. Da jeg jobbet på verksted hadde vi en 60 watter, og de eneste fordelene med så mye watt, er hvor hurtig den er klar til bruk etter at den er slått på, og hvor mye man kan lodde før bolten blir for kald.

 

Noen tips til lodding:

- Varm loddebolten godt før bruk

- Tilsett først litt loddetinn på bolten

- Sett bolten inntill det du skal lodde, og sørg for at du har god kontakt med overflatene

- Tilfør loddetinnet kun på de overflatene du skal lodde, og ikke på loddebolten! Hvis du tilsetter loddetinnet på bolten, vil tinnet ha problemer med å feste seg til det området du skal ha loddet!

 

Etter et kort søk på nettet fant jeg denne artikkelen. Den er på "nynorsk" så det kan være noen ord som ikke synker inn. Jeg har ikke lest så nøye på den ennå, men det kan hende det står noe lurt dær :D

 

Det hadde vært fint om du kunne si ifra hvordan du får LCD displayet til å funke. Jeg har selv letet og prøvd, men jeg får det ikke til. har prøvd alt fra girder til lcdc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...