Gå til innhold

Case- modding for redusert CPU temperatur.


Eldroy

Anbefalte innlegg

Dårlig tittel?

 

Feil forum?

 

Kanskje det...., mulig jeg bare tar sorgene på forskudd. Men nå til sakens kjerne.

 

Tror jeg gjorde en fatal feilvurdering når jeg skulle få en AMD XP 3200+ cpu til å fungere inne i et Antec desktop-kabinett. Mener å kunne registrere at jeg sliter med temperaturen her. Mange vil vel tenke; "dette kunne jeg fortalt deg før", men skaden er altså skjedd.

 

Det eneste jeg synes er rart er at alt "fryser" allerede ved rundt 70°. Men det er jo ganske høyt lell.

 

Platen på top av kabinettet kan tas av og jeg lurte på om det var mulig å montere en trakt (et par tre cm) på toppen av platen som går direkte ned på CPU? Avhenger av om CPU vifte blåser ned mot kjøler eller opp fra.... hva gjør den egentlig? Har aldri sjekket (og njet.... jeg orker ikke nå heller). Dette burde jo hjelpe bra (hvis den blåser ned mot kjøler) med tanke på at tempen i kabinett kommer opp i 50° på det mest kritiske.

 

Har noen av dere erfaringer med slike tiltak, og hvor bra effekt gir det evt.?

 

Det nevnes;

 

CPU = AMD Athlon XP 3200+ FSB 200MHz

Kabinett = Antec desktop "Overture" (tror jeg) med 380W "true power" PSU

1 stk 92mm kabinett vifte (temp.styrt)

Hovedkort = MSI med nForce 2 Ultra 400 chipsett

 

CPU ble kjøpt boxed og kjøler fulgte med

fungerer noenlunde "stabilt" som XP 2500+ men kan fremdeles fryse ved høy belasting i f.eks. UT2004.

 

Mange av dere har sikkert noe fornuftig å si om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare husk at når det gjelder kjøling er det alltid temperaturforskjellene (også kalt 'delta t') som gjelder!

 

Dvs. at hvis du har 70C på CPU og 50C i kabinettet... U do the maths... de 50C er nok lettere å gjøre noe med enn de 70C for å si det slik!

 

Problemet er ofte at varmen blir sirkulert slik at systemet blir varmere og varmere inntil det paradoksalt nok fryser :p

 

Ville anbefalt å sette inn en eller flere kabinettvifter så store og kraftige som plassen og støytoleransen din tillater. Helst kombinert med en regulerbar viftekontroller slik at du får 'tunet' støy/ytelse til det som funker best for deg!

 

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar
Bare husk at når det gjelder kjøling er det alltid temperaturforskjellene (også kalt 'delta t') som gjelder!

 

Dvs. at hvis du har 70C på CPU og 50C i kabinettet... U do the maths... de 50C er nok lettere å gjøre noe med enn de 70C for å si det slik!

 

Problemet er ofte at varmen blir sirkulert slik at systemet blir varmere og varmere inntil det paradoksalt nok fryser :p

 

Ville anbefalt å sette inn en eller flere kabinettvifter så store og kraftige som plassen og støytoleransen din tillater. Helst kombinert med en regulerbar viftekontroller slik at du får 'tunet' støy/ytelse til det som funker best for deg!

 

timtowtdi

Joda.... dT er alltid i tankene ;)

 

Tanken er å ventilere CPU mot mest mulig "fri luft" og på denne måten oppnå bedre dT og samtidig lavere temp i kabinettet.

 

Romvolumet er jo betraktelig mye større enn kabinettvolumet og tilgangen til "kald" luft større.

 

Så lenge jeg prøver å kjøle med kabinettluft så har du helt rett... det er rett og slett en ond sirkel.

 

Flere kabinett- vifter hadde nok vært tingen for å jevne ut forskjellene mellom rom og kabinett, men dette er det altså ikke plass til.

 

At box'ed kjøleren ikke er av de beste kan jeg godt være enig i........, men jeg tror problemene vil bestå også etter et bytte av denne.

 

Takker for tilbakemeldinger. Skal ta bilder når jeg har gjort endringene..... vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...