Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

.. traff igjen på en av tullingene som ikke skjønner at når jeg tar dem igjen, så betyr det at jeg kjører fortere enn dem. Jeg kjører med fartsbegrenser nøyaktig på fartsgrense (feilvisning kompensert for selvsagt), og tar jeg dem igjen med bånn gass, så kjører jeg fortere enn dem. Når jeg da øker fartsbegrenseren et hakk (2km/t) etter å ha kjørt forbi dem, og laget avstand, og de tar meg igjen bak, så betyr det faktisk 100% sikkert at vedkommende har økt hastigheten etter forbikjøring.. Da hjelper det veldig mye å legge seg 5 meter bak meg i tanken på at jeg har redusert min hastighet til noe lavere enn de hadde før jeg passerte.

 

(Kan være at vedkommende ble sur fordi jeg kjørte forbi på en strekning med ett kjørefelt i kjøreretning, varsellinje (normalt sett ikke mulig med forbikjøring).. med en fotoboks på midten)

 

vel hvis man først har tenkt å forbikjøre så burde man IKKE redusere hastigheten etter å ha lagt seg inn på høyerefila igjen. Dette syntes jeg er litt idioti fra din side. hold samme farten. Jeg møter av og til folk som deg på veien. jeg kjører i ca 90 og de tar meg igjen ved å kjøre i 100. de legger seg på høyerefila og reduserer til 90. vel da må liksom jeg forbikjøre duden fordi jeg har biler bak meg, vel det ender da med at jeg forbikjører duden. Og det er ikke for å leke tøff eller noe, men hadde bare fyren holdt samme fart, vis han skal kjøre i 90 uansett, hva er vitsen med å forbikjøre meg da i første omgang?

 

Forbikjører du i 100 så hold 100 på høyerefila også. ikke gå ned i fart :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke lest hva jeg skriver.

 

Jeg tar igjen en person med fartsbegrenseren min innstilt på fartsgrense, nøyaktig. Jeg kjører forbi, setter fartsbegrenseren min et hakk over jeg hadde før jeg kjører forbi og holder bånn gass, og blir da tatt igjen. Det betyr 100% sikkert at den jeg kjørte forbi har økt sin hastighet, ikke at jeg har redusert den.

 

For å spesifisere litt nærmere, så tok jeg han igjen etter at fartsgrensen ble redusert fra 80 til 70. Jeg så tydelig at jeg kom nærmere før dette, men da jeg faktisk tok han igjen var det 70 og reduksjon til 50. Jeg lå bak vedkommende et stykke, med fartsgrenser innstilt på 54. Jeg så han kjørte noe raskere enn meg, men ikke mye. Fartsgrensen øker til 60, jeg setter fartsbegrenseren til 64, og ligger da bak han. Kjører igjennom en 40-grense, fartsbegrenser 44, ligger fortsatt bak han. Fartsgrensen øker så til 50 (fartsbegrenser 54), og så 80 (fartsbegrenser 84). På det tidspunktet like før jeg passerer står speedometeret mitt på 63, og det er 80-grense. Kjørte lenge da rundt 65, og kunne se vedkommende faktisk brukte bremsen i noen svinger i denne hastigheten.

 

Jeg passerer vedkommende, fortsatt med fartsbegrenseren på 84. Kjører et stykke fra. Da farsgrensen så blir 70 setter jeg fartsbegrenseren på 76, og blir da veldig kjapt tatt igjen. Fortsetter da etter fartsgrense 60 med fartsbegrenser på 66, og vedkommende ligger ca. 5 meter bak meg på det tidspunktet helt til vedkommende såvidt kjører forbi senere da det ble to felt i kjøreretning (fartsgrense fortsatt 60).

 

Det er veldig veldig enkelt for meg å avgjøre om jeg vil kjøre fortere eller ikke når jeg bruker fartsbegrenseren slik, og jeg kan si 100% sikkert at dersom vedkommende hadde beholdt sin kjørestil etter forbikjøring ville han aldri tatt meg igjen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg er lut lei folk som skal leke Politi på veiene. I løpet av dagen har jeg truffet på en som gjorde sport i å sperre venstrefeltet på motorveien, han lå med nåla på akkurat 80 km/h (som for øvrig er fartsgrensen, men han lå selvsagt egentlig i 75 km/h). Dette førte selvsagt til laaang kø. En annen lagde lang kø med 55 km/h i en 60-sone, og etter hvert som bilene kjørte forbi blinket han som en idiot med lysene for å indikere at de kjørte fortere enn ham. Når det i tillegg er mørkt er det lite hyggelig å få 10-12 blink med fjernlys bakfra når man prøver å legge seg tilbake i eget felt foran denne idioten. Hva tenker folk med?

 

Nå vet jeg ikke hvor dette skjedde, men det er ett sted i Oslo jeg pleier å gjøre det samme.

 

Bøtefella i Vålerengatunellen er skummel hvis man ikke vet om den. Det er jo 80 frem til tunellen, 60 der fotoboksen er og 70 i neste tunellen. Hvis jeg ser biler med skilter fra et annet sted i landet, så sperrer jeg venstrefeltet hvis de kommer i 100 km/t. De blir sinte - helt til jeg peker på fotoboksen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå vet jeg ikke hvor dette skjedde, men det er ett sted i Oslo jeg pleier å gjøre det samme.

 

Bøtefella i Vålerengatunellen er skummel hvis man ikke vet om den. Det er jo 80 frem til tunellen, 60 der fotoboksen er og 70 i neste tunellen. Hvis jeg ser biler med skilter fra et annet sted i landet, så sperrer jeg venstrefeltet hvis de kommer i 100 km/t. De blir sinte - helt til jeg peker på fotoboksen.

Og hvordan vet du at vedkommende ikke har en unge med akutt astmaanfall i baksetet og MÅ frem? I slike tilfeller har man lov til å bryte fartsgrensen, dersom det står om liv (dette gjelder da om du selv kan komme deg fortere til et sykehus enn å måtte vente på en sykebil).

 

Moralen er: ALDRI blokker for noen som av en eller annen grunn vil kjøre fortere. Får han bot er det faen hans problem, ikke ditt.

Lenke til kommentar

Jeg er i prinsippet helt enig, og jeg gjør ikke dette fordi jeg har noe problem med at folk kjører fortere enn meg.

 

Det handler om å hjelpe folk unna en bot på mange tusen/førerkortbeslag ved å få de til å bremse ned til 60 km/t i 500 meter. Den boksen er satt der ene og alene for å tjene haugevis av penger, og skiltene er også vanskelig å få øye på hvis man ikke er klar over de.

 

Sjansene for at personen bak driver med noe som er så akutt at de 20 sekundene de taper spiller noen rolle vil jeg si er forholdsvis liten.

 

EDIT: Uansett gjelder dette i Oslo. Dette er ikke på veien til noen av sykehusene i byen, og jeg har aldri hørt om noen som har måttet kjøre til sykehuset selv ved akutt sykdom her.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Hadde en "hjertet-opp-halsen" situasjon igår.

Noe lignede skjedde meg. Skulle kjøre ut da jeg ser en bil begynner å rygge, jeg stopper for å ungå at han skulle rygge inn i siden på meg, men så legger han litt over og begynner å rygge rett mot fronter min. Tenkte "hva faen?" og blei helt forvirra av en eller annen grunn, så jeg smelte giret i R for å rygge bakover, og han fortsatte. Er det mulig tenkte jeg, ser virkelig ikke folk bak seg når de rygger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis skiltene er vanskelige å få øye på og det står en fotoboks der skriver du en klage/tipser avisen (de elsker jo slikt for tiden). Man skal passe på seg selv og ikke leke politi over andre. Klart det er surt om han får en bot, men sånn er det.

Lenke til kommentar

Dette er ikke på veien til noen av sykehusene i byen

Nuvel. Tar man av til høyre ved Bispelokket og kjører Nylandsgata til Hausmanssgata så er det raskeste vei til legevakta om man kommer fra Helsfyrsida. Men uansett, jeg skal ikke kjefte på deg :)

 

Hvis skiltene er vanskelige å få øye på og det står en fotoboks der skriver du en klage/tipser avisen (de elsker jo slikt for tiden).

 

Tror neppe at det å kontakte media ville hjulpet her. Fotoboksen i Vålerengatunnelen er kanskje den mest omtalte fotoboksen i landet, samt den fotoboksen som tar flest (og bringer inn mest penger). Aldri om justisdepartementet eller hvem nå enn som har ansvaret ville endret på noe som helst.

Den står temmelig sleipt plassert, men har man kjørt den ruta flere enn to ganger sitter plasseringa godt i hjernebarken. Morsomt nok er det også en av de fotoboksene som er avslått flest døgn i året (kilde)

Lenke til kommentar

Hadde en "hjertet-opp-halsen" situasjon igår.

Noe lignede skjedde meg. Skulle kjøre ut da jeg ser en bil begynner å rygge, jeg stopper for å ungå at han skulle rygge inn i siden på meg, men så legger han litt over og begynner å rygge rett mot fronter min. Tenkte "hva faen?" og blei helt forvirra av en eller annen grunn, så jeg smelte giret i R for å rygge bakover, og han fortsatte. Er det mulig tenkte jeg, ser virkelig ikke folk bak seg når de rygger?

 

Ja jeg tenkte liksom, har han ikke speil eller noenting!?

Var jo ikke i dødvinkelen engang liksom... Men ja, jeg hadde

nok hivi bilen i R hvis jeg ikke hadde vært såpass "paralysert"...

 

En annen gang kom jeg ut av en rundkjøring (midt på Skedsmokorset),

og kjørte ut av den, og det er en Meny-butikk ganske så snart på

høyre side hvor det var en trailer-sjåfør som dreit i vikeplikt

- en ting er at han ikke holdt plikten sin, men det som var ille

var at traileren var så stor, og uten ledd, også la han seg ut litt

feil eller noe slik at han var på vei til å treffe meg med sia hans.

Da heiv jeg meg i R og rygga dritraskt bakover, måtte gjøre det

for å ikke bli truffet - flaks for trailersjåføren at det ikke

sto noen bak meg, for det tenkte jeg ikke så mye over der og da...

Lenke til kommentar

Dette er ikke på veien til noen av sykehusene i byen

Nuvel. Tar man av til høyre ved Bispelokket og kjører Nylandsgata til Hausmanssgata så er det raskeste vei til legevakta om man kommer fra Helsfyrsida. Men uansett, jeg skal ikke kjefte på deg :)

 

Selvfølgelig. Beklager. Tenkte sykeshus. Glemte å tenke over legevakta. Uansett står argumentet om at sjansene for at det er noe akutt er ekstremt små.

 

Den står temmelig sleipt plassert, men har man kjørt den ruta flere enn to ganger sitter plasseringa godt i hjernebarken.

 

Det er derfor jeg kun gjør det når det er snakk om biler som er registrert utenbys. (Lillestrøm/Bærum teller ikke...)

Det er på ingen måte en sikker måte å si om folk vet om den eller ikke, men sjansene er hvertfall større for at de ikke vet om den dersom bilen er RJ-registrert.

 

Om noen kjører i 100 forbi meg i en 60 sone ville jeg heller ledd når de fikk boten, enn hjulpet dem å unngå den. Slik kjøring har jeg ikke mye til overs for.

 

Vet du hvor det er snakk om? Det er en motorvei...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Uansett hvordan du vrir og vrenger på det har du ingen autoritet og heller ingen god grunn til å gjøre det du gjør. Folk må ta konsekvensene av sine egne handlinger.

Jeg håper du en dag utfører dette foran en sivil politibil, og at DU må ta konsekvensene.

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen jeg har til å gjøre dette, er å hindre at folk får bøter på et sted hvor fartsgrensen er tullete lav og de har gjemt en svart fotoboks midt i en tunell.

 

Om jeg gjør dette foran en sivil politibil en dag, så kommer det ikke til å skje en dritt. Du mener at jeg skal få noen represalier rettet mot meg fordi jeg kjører i fartsgrensen i venstrefeltet i 500 meter?

 

Jeg mistenker at du har misforstått hva jeg gjør. Ikke at jeg skjønner hvordan det skulle vært mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har ikke misforstått noe, du blokkerer venstrefeltet med vilje, som er ulovlig på to måter: #1: Du oppholder deg i venstrefeltet uten grunn (man skal benytte høyrefeltet under normale trafikkforhold, spesielt når du ligger i samme fart som høyrefeltet), og #2: Du hindrer unødig annen trafikk.

Lenke til kommentar

 

a) Du har ingen myndighet til å hindre noen i å gjøre noe dumt.

b) Du har ingenting med årsaken til at de kjører fort.

c) At bilen har skilter fra Stavanger betyr IKKE at bilen ikke eies av noen i regionen(hørt om bruktsalg?)

d) Det er i din egen interesse å ikke ha vedkommende bak deg, enten fordi de har en god grunn til å kjøre fort eller ikke.

e) I praksis bryter du veitrafikkloven §6 første ledd:

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

f) I tillegg bryter du også sannsynligvis forskrift om kjørende og gående trafikk §5 første ledd:

Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

 

Så, kom deg ut av veien og la vedkommende kjøre forbi. Du gjør ingen en tjeneste. Enten så har vedkommende en god grunn, og du står da i veien, eller så er vedkommende et fartsfantom og det eneste du oppnår er en mer irritert sjåfør med tung gasspedal. Sistnevnte kan gå ut over deg eller neste bil vedkommende møter. I tillegg så hindrer du vedkommende i å bli straffet av den rette dømmende instansen(som ikke er deg) med et fellende bevis(bilde og fartsmåling).

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Du mener altså at politiet kommer til å gjøre noe med dette? Du kan ikke ha kjørt mye bil, isåfall.

 

I alle andre situasjoner, så er jeg selvsagt helt enig. Og jeg irriterer meg nok minst like mye over venstrefeltknullere som deg.

 

Hvis jeg derimot hadde skjønt at de sparte meg for 6500 kroner, så hadde jeg, i motsetning til deg, satt pris på hjelpen.

 

Du blir vel kanskje irritert når folk blinker på deg når det er laserkontroll også? Det er også fryktelig plagsomt å bli blinket på, og det er i tillegg ulovlig. Fysj og fy. Håper de idiotene blir buret inne.

 

Når du ikke klarer å skjønne forskjellen på de som gjør noe av uvitenhet/arroganse, og de som gjør noe lignende for å hjelpe, så unner jeg deg faktisk alle bøtene du kan få. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

(...)

Ditto, akkurat hva jeg prøvde å komme frem til, men jeg orket ikke å finne frem de nøyaktige lovene.

 

Ang. punkt c, det gjelder ikke bare bruktsalg. Jeg bor i Stavanger (RJ, nå over til RK), men min nye bil har DN-skilter (Oslo) fordi jeg ba om det. Skiltene i Norge er en veldig idiotisk måte å identifisere førerens bosted på.

 

EDIT: Jeg har aldri blitt blinket på mtp. laserkontroll, men jeg har utallige ganger blitt ringt av sjefen (når jeg hentet min nye bil ringte til og med BILSELGEREN) og blitt tipset, og svaret mitt er som alltid: "Jeg holder meg til fartsgrensene, så det er ikke et problem for meg."

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Som jeg skrev, så er det absolutt ingen sikker måte å identifisere en bil på.

 

Det er likevel ikke til å stikke under en stol at sjansene for at en bil med DJ/DK/BR/DN/CF er fra Oslo-området, er relativt mye større enn at en bil med RJ eller UR er det.

 

EDIT: Ok. Hvis du aldri kjører så mye som fem km/t over fartsgrensen, så er det flott for deg.

 

Jeg ligger ofte både 10 og 20 km/t over fartsgrensen der det er tilrådelig. Ja, jeg fortjener sikkert all den straffen jeg kan få, men jeg prøver så godt jeg kan å unngå den. Det gjør de fleste andre som er i samme båt også, og da er det bare hyggelig å hjelpe/få hjelp.

 

Dere kan godt syntes at både jeg, og alle andre som kjører i 100 i 80-sonen, fortjener å få hodene våre kappet av, men det driter jeg ærlig talt i. :)

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Gjøre noe med hva? Bilister som kjører for fort? Det gjør de ofte, men ikke ofte nok. Eg vil dog heller at en bilist skal bli avbildet og få saken henlagt enn at du potensielt irriterer et fartsfantom eller hindrer noen i en nødsituasjon. Kall meg gjerne naiv.

 

Det som er rart her er at du er enig, "i alle andre situasjoner". Et av poengene mine er at du overhode ikke besitter nok informasjon til å kunne avgjøre hvilken situasjon som faktisk gjelder. I tillegg tyder det på dobbeltmoral.

 

Og ja, eg blir irritert når andre bilister blinker på meg på grunn av laserkontroll. Om en møtende bilist blinker på meg så tolker eg det som et faretegn. At det for eks er dyr, mennesker, biler eller andre ting i veibanen som eg må være oppmerksom på(kræsjet bil som kommer plutselig på eller lignende). For eks feil lysbruk eller at ei lyspære har tatt kvelden. Ellers er lyshornet unødvendig og kan til nøds på en dårlig dag irritere meg.

 

Eg ligger gjerne noe over fartsgrensen selv(speedometer fart) og dømmer ingen andre som gjør det samme. Men dersom et "fartsfantom" kommer i 120 bak meg og vil forbi så bidrar eg til at dette skjer på den mest effektive og ufarlige måten. Eg vil nemlig ikke ha en 1.5 meter bak meg i 80km/t, og eg anser det som fortjent dersom vedkommende blir tatt i en fotoboks eller fartskontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...