Gå til innhold

Hvilken strømforsyning til 8 diskers RAID 5?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den er ikke bedre, med mindre du skal bruke mange 5V komponenter. Enermax 550W pumper som sagt ut 36A på 3.3V, 5V og 12V. Ser at denne PSU'en er svakest på 12V, klarer bare å yte 24A. På 12V er Enermax 550W 50% kraftigere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ser at det var den som vant testen jeg leste på tomshardware (antec'en).

Men den er visst ikke så kraftig på 12 volten, i motsetning til enermax.

Har mistanke om at mist saken til microplex og antec'en egentlig er bortimot samme sak?

De har nemlig identisk ampere spec på de ulike spenninger, pluss en sterk fysisk likhet.

Endret av Martin_03
Skrevet (endret)

Jeg leste de tekniske data i instruksjonsboken som fulgte med. Og der sto det 36A på hver rail.

Edit: og peak performance er på 650W

Endret av stigfjel
Skrevet
Til bearcarlsen: hva slags RAID-system er det han kameraten kjører? SCSI?

Jeg er kameraten :)

Systemet som kjører er for tiden 4xIBM180GB-disker i et array og 2xMaxtor200GB og 2xWD200GB-disker i et array.

Kontrolleren det hele kjøres på er en 3ware escalade 7500-12.

Strømforsyningen er ikke Enermax, men Mist550W og den har ingen problemer med å dra 14 harddisker, 1 dvd-rom, asus a7v8x deluxe, amd xp2500+, 1GB ram og et radeon 7000-kort.

Når det gjelder ytelse så har jeg nettop testet de to arrayene jeg kjører i hd-tach og resultatene kan sees her og her.

Tilbake til topic:

Jeg kan så absolut anbefale mist550W :)

Skrevet (endret)

118+432+180 blir ikke 550watt .

Enermax 550W EG651P-VE Power Supply with 12V power connector and Aux power connector:

DC OUTPUT: +3.3V(40A), +5V(46A), +12V(24A), -5V(1A), -12V(1A), +5Vsb(1.8A). +5V,+3.3V,+12V TOTAL: 525W. +5V, +3.3V, MAX 300W, TOTAL 550W, PICK 650W

Based on the information listed on the label, the actual 3.3v and 5v must be sharing the same rail. Based on the label information, the 3.3v and 5v lines individual can run at 119 and 180 watts, but the maximum listed wattage is 200 for the pair. The 12v rail has a wattage rating of 432 watts. If you calculated the individual voltage lines together based on their ampere ratings, the power supply would theoretically supply approximately 732 watts, well above its peak rating. Thus, based on the 200W maximum listing for the 3.3v and 5v combined with the 12v line, the maximum output is a more realistic 632W. Of course that is just the maximum peak rating and the continuous wattage should not exceed 535W which shouldn't be a problem for most consumer based platforms.

Dette er litt misvisende:

EnerEG651PVELabel.jpg

Endret av syar2003
Skrevet
Til bearcarlsen: hva slags RAID-system er det han kameraten kjører? SCSI?

Jeg er kameraten :)

Systemet som kjører er for tiden 4xIBM180GB-disker i et array og 2xMaxtor200GB og 2xWD200GB-disker i et array.

Kontrolleren det hele kjøres på er en 3ware escalade 7500-12.

Strømforsyningen er ikke Enermax, men Mist550W og den har ingen problemer med å dra 14 harddisker, 1 dvd-rom, asus a7v8x deluxe, amd xp2500+, 1GB ram og et radeon 7000-kort.

Når det gjelder ytelse så har jeg nettop testet de to arrayene jeg kjører i hd-tach og resultatene kan sees her og her.

Tilbake til topic:

Jeg kan så absolut anbefale mist550W :)

Hvor fikk du tak i 3ware kontrolleren?

Har lest om problemer med at folk "mister disker" under oppstart med den. Hatt noe krøll?

Skrevet

Jeg har 3Ware kontrolleren, fikk kjøpt den hos quad, de er litt dyre, men det får gå. Har aldri hatt problemer med denne. Husk max 1 disk per kanal (P-ATA)

Skrevet

Skal ha seriel ATA jeg, jeg ser at 3ware kontrolleren koster 6500 for 8 kanaler, uten noe minne, mens adaptec kontrolleren har 64MB, og koster 5500. Hmmm...

Skrevet (endret)

Har 2 stk 8-ports 3ware kontrollere i en server med 16 250GB WD disker.

Maskinen er en dual AMD MP 2200+

Har en Enermax 550W strømforsyning, funker stabilt det.

Hvis du vil ha en billigere kontroller så anbefaler jeg

HighPoint RocketRaid, de har en 8 ports RAID-5 IDE kontroller til 1100,-

lqpl

Endret av lqpl
Skrevet

Her var det litt av hvert av påstander, så jeg får føye til mine erfaringer.

Har selv 7 disker (LSI 150-6 med 6x250GB i raid5 + systemdisk) på en dual AMD boks. Dette kjører greit på en 460W Enermax 3in1 PSU.

Med hensyn til fordeler/ulemper/hastighet på hardware kontra software raid har jeg konkludert med følgende:

Softwareassistert raid5 er normalt raskere ettersom disse kan benytte CPU for utregning av paritet, men det varierer en god del fra produsent til produsent og fra driverversjon til driverversjon. Sammen med pris er dette de to største fordelene med softwareassistert RAID5.

Ekte hardwareraid (med xor prosessor) er normalt dyrere men er en selvstendig enhet som ikke har annet enn regulær devicedriver som forutsetning for å snakke med maskinen/OS-et. Fordelene med et slikt er vanligvis ingen belastning på CPU ettersom den har sin egen, "immun" mot påvirkning fra annen software (en løpsk/berserk prosess kan ikke forstyrre paritetsutregningen slik som med et softwareassistert raid). Dessuten skal et hardware raid alltid kunne starte opp maskinen automatisk selv med et degradert raid (ikke stoppe opp og vente på input fra brukeren) noe softwareassistert raid ofte ikke klarer. Tidligere har også hotswap-støtte vert forbeholdt hardwareraid, men dette er i ferd med å endres. Hardware raid er også gjerne grundigere testet ettersom hovedmålgruppen for slike kontrollere er servere, og man lever ikke lenge i bransjen med ustabile raidkontrollere.

Skrevet (endret)

Mist 550W burde være mer en nok.

Vil på det sterkeste anbefalle hardware raid baserte løsninger, dette for å få sikrere og jevnere ytelse. Software Raid5 er muligens raskere, men siden det bruker mye cpu.. så synes jeg ikke noe om det, samt veldig kjekt å ha raidet koblet på en ordentlig raid kontroller med eget raid program hvor du kan følge med på "helsen" til raidet.

Anbefaller IKKE HighPoint, synes det er noen ustabile shiit kort. Ville gått for LSI eller 3Ware!

:)

Endret av ColaBoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...