Gå til innhold

Hva trenger man av deler for å lage viftestyring ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville anbefalt å bare kjøpt en Sunbeam Rheobus jeg, takler 20watt på hver kanal og jeg tror ikke 10-13 120mm trekker så mye.

(Ja, du kan koble flere vifter på hver utgang)

 

Blir sannsynligvis det billigste alternativet også..

Lenke til kommentar

mhm , på den sukkerbiten fester man alle ledningene fra viftene , men hvordan får man samla ledningene som går ut til en ?

 

 

Har lagd "tegning" , men orker noen gi meg url til sted jeg kan load opp på uten å måtte regge ?

Lenke til kommentar

Kjøp, ikke lag med mindre du vil ha et eget særpreg over den. Det er sååå mye dyrere å lage selv. Lagde selv for en stund siden og kjøpte på Classern:

-Brytere til 60kr stykket (6 stykk)

-Leds til 8 kr stykket etter kvantumsrabatt (16 stykk)

-Ledninger og krympeslange osv.

 

Totalt over rundt 500kr.

 

Kjøp..

Lenke til kommentar

skal prøve å svare på topic i tillegg jeg... :

Hva trenger man av deler for å lage vifte styring

 

Det er mange måter å lage en viftestyring på. Den desidert enkleste er å bruke en vanlig rheostat/variabel motstand , og koble den i serie med viften.. Da er det bare å regulere, men det er begrenset om man får 0 volt, og 12 volt i det hele tatt..

 

En bedre løsning er å lage sin egen "strømforsyning", med 12 volt matespenning.

Dette kan gjøres med en "Lm-ic", orker ikke å sjekke hvilken.

 

Det finns også de ic`ene som kun trenger en rheostat koblet mellom to av beinene, for å regulere ut-spenningen, selv om inn-speningen er 12 volt. Disse er kjekke..

 

Det er ike så vanskelig, faktisk veldig lett. Men det krever litt elektronikk kunskap/innsikt :)

 

 

Jeg vil nok si at det blir lettere med innkjøp av rehobus :yes:

 

Da svarte jeg på topic jeg da :p

Lenke til kommentar

Jeg har lett litt etter noen kraftige pot metere som helst kan kjøpes fra norden og tåler ~10W eller mer. Men jeg har problemer med å finne noe som ikke koster skjorta.

 

Evt hvis du skal lage en enkel viftestyring kan du bruke to JK vipper(tellere) om du vil ha 4 forskjellige hastighetstrinn finne noen heftige effekt transistorer og paralellkoble noen effekt motstander.. Men jeg er ikke sikker på om det blir noe serlig billigere enn en Sunbeam Rheobus med tanke på at du må betale frakt også.

Lenke til kommentar

Hur kraftiga fläktar (vifter) är det?

Vanliga 2-3W vardera eller Delta på 24W vardera?

 

Min rekommendation om du vill ha alla styrda av ett vred är ett darlingtonsteg. Då kan du styra utspänningen steglöst i området 0-11V.

Några transistorer, en billig potentiometer och en kylfläns är allt som behövs. Kostar max 200:- plus eventuell frakt (om det inte är fråga om Deltafläktar).

 

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...