Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

87' Volvo 740 Turbo Intercooler


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har kjøpt meg en volvo 740 turbo. Det er en 2.3L 8v uten katalysator. Noen som har gode tips til hva jeg kan gjøre med denne?

Noen sier jeg kan korte ned turbostaget og bytte chip for å få av trykksperrsperre. Går selvfølgelig ann å bytte turbon og intercoolern også. Men hvordan lønner det seg å gå fram, og hva tjener man av effekt på de forskjellige metodene. Nytt luftfilter og eksosanlegg kommer vel også.

Må også spørre om hvor mye effekt jeg kan legge på de orginale 184 hk uten at jeg må bytte drivledd clutch bremser osv.

Finnes det feks. noe som heter "tuning 4 dummies" håndbøker eller liknende internett sider?

Har tilgang på verksted og det meste av utstyr, tenkte jeg skulle gjøre dette sjæl.

Hvordan gå frem på ett sånt prosjekt?

 

-crownJ

 

Edit: må legge til at den har motortype B-230 ET

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme bil, å lurte på det samme. Hvis jeg ikke husker helt feil ville en chip gi bilen ca 230 tot. men dette koster ca 4000/5000.

 

Men som sagt, bilen er jo gammel, min har gått 306 000 km. Så selvom det ikke har vært behov for bytte av noen deler, er det fort å ryke ettellerannet i en så gammel bil. Blokka tåler det, men resten av motoren kan ligge igjen i bunn av bakken en vakker dag.

 

Så det "billigst" å enkleste er å chipe den. Tips: Sverige (hvor aner jeg ikke, skulle gjerne vist det selv)

Lenke til kommentar

B230ET må være en av de enkleste motorene å trimme.

Begynn med åpent luftfilter av god kvalitet (KN, GreenCotton etc.. ca 700kr). Kjøp et 3" eksosanlegg helt fra turboen. ca 4-5000. (GIK Turbo). Dette øker lyd og effekt og mest kjøreglede.

Vil du fortsette er neste steg chip. (Søk på nettet, mange som har. Ca 5000). Du kan også øke turbotrykket noe ved å justere staget fra wastegaten. Du bør ha måler når du gjør dette. 98 oktan bensin tillater også noe høyere turbotrykk. Jeg vil også anbefale en trimkam fra for eks SAM Bilmode i sverige. Motoren drar MYE bedre på turtall.

Nå har du plutselig en Volvo som lager lange sorte striper og som kjører kjappe runder på Rudskogen. (Etter en overhaling av bremser og understell self.!)

 

Etter dette er det på tide å åpne motoren og investere i nye langt dyrere deler som større turbo, data-innsprøytning, ventiler, porting, stempler råder og veiv.

 

Resten av bilen er nesten skuddsikker så den tåler litt mer effekt!

Lenke til kommentar

Kunne også tenkt meg en 16 ventilers topp. Noen som vet om toppen fra nyere modeller glir rett på? og hva dette vil si i effekt og bensiforbruk.

 

og en 5 trinss manuell girkasse (har 4trinns med ovverride M46), har hørt at m47érn er for svak på 5te giret for turbon jeg har, noen andre forslag som ikke krever for store modifiseringer?

 

har også hørt at rådene i B230 Et´n er dårlige, stort prosjekt å bytte disse, og hva er det egentlig?

 

Spør mye for jeg er helt ny i gamet, men satser på å bli hobbymekaniker da dette er supermorro. Så jeg samler lektyre og erfaringer fra internett før jeg går ignag med prosjektet mitt. som blir en supersprek 740 ;)

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

B230 motorene frem til sent 1988 har dårlige råder og små/dårlige lager på veiva.

 

B234ET (som du har), er veldig fin å trimme, du kan få opptil 250hk uten å bytte noen deler. Dvs åpent sportsfilter, effektanlegg og chip.

 

Du bør kontakte BCB i Brummundal, litt nord for Hamar. De kan volvo :thumbup:

Besøk www.bcb.no

Lenke til kommentar
B230 motorene frem til sent 1988 har dårlige råder og små/dårlige lager på veiva.

 

B234ET (som du har), er veldig fin å trimme, du kan få opptil 250hk uten å bytte noen deler. Dvs åpent sportsfilter, effektanlegg og chip.

 

Du bør kontakte BCB i Brummundal, litt nord for Hamar. De kan volvo :thumbup:

Besøk www.bcb.no

Han har ikke b234, 234 er en 16v motoren fra 960..

Letteste oppgraderingen du kan gjøre er mer turbotrykk og bedre filter.. Og eksos.

Lenke til kommentar
B234ET?

Står på taggen i motorrommet at det er en B230Et, og det er forøvrig en 87 modell. Men takk for gode svar, og linken var fennmenal :)

Den som skal være den beste B230 blokken sies å være turbomotorer fra -92, de plugger som regel underspylingen på stemplene. Eller bruk gode gamle B23

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
B234ET?

Står på taggen i motorrommet at det er en B230Et, og det er forøvrig en 87 modell. Men takk for gode svar, og linken var fennmenal :)

Den som skal være den beste B230 blokken sies å være turbomotorer fra -92, de plugger som regel underspylingen på stemplene. Eller bruk gode gamle B23

den beste er 230ft/fk motoren fra 91 til 94 for da hadde de underspyling IKKE PLUGG DENNE!! nyere enn 94 hadde startsperre, og da blir det mye klunder med å sette den i en annen bil.

 

Underspylinga er jo hovedsaken til at folk vil ha denne motoren, det er små dyser som spyler olje under stempelene slik at de får konstant smøring/dvs kjøling.

 

Plugger du dette kan du jo likegreit bruke en vanlig 230ft blokk..

Lenke til kommentar

Hmm B234 har nå ikke vært levert i turbo.

 

B234 kom i 1988 på Volvo 740 og heter B234, også kommer det ann på miljøkrav om den slutter på F/G.

 

I butikken Orginal og bytteenhet så koster den 17798,50,- og har art nr 5003733.

Om toppene går om hverandre tør jeg ikke svare på.

 

Du kan få 16V turbo men da heter den B204T altså en 2L.

Lenke til kommentar
Den som skal være den beste B230 blokken sies å være turbomotorer fra -92, de plugger som regel underspylingen på stemplene. Eller bruk gode gamle B23

den beste er 230ft/fk motoren fra 91 til 94 for da hadde de underspyling IKKE PLUGG DENNE!! nyere enn 94 hadde startsperre, og da blir det mye klunder med å sette den i en annen bil.

 

Underspylinga er jo hovedsaken til at folk vil ha denne motoren, det er små dyser som spyler olje under stempelene slik at de får konstant smøring/dvs kjøling.

 

Plugger du dette kan du jo likegreit bruke en vanlig 230ft blokk..

Det har vistnok noe med at oljen skummer ved høye turtall...

Er ikke sikker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...