Gå til innhold

Dual Opteron 246 og Hovedkort


Anbefalte innlegg

Nå har jeg AMD 64 3200+, Asus K8V deluxe og Crossair XMS 3200 1024 mb DDR ram osv... Jobber mye med 3d og ytelsen er ikke bra, skal gå over til Opteron, det har vært kraftig prisfall på Opteron 246, jeg går for den.

 

Men jeg lurer på hva jeg kan beholde fra det gamle systemet, kan jeg bruke RAMen eller må jeg kjøpe ECC REG ram? Hadde vært veldig greit å beholde RAMen, nå er RAM kjempedyrt...

 

Vet at jeg må ha nytt hovedkort, hva kan dere anbefale? Har også Chieftech Dragon medium tower med 360 watts PSU, kan jeg bruke samme kabinettet og PSU eller må det også kjøpes nytt?

 

Er det noen som kan sette opp et bra Opteron system til meg med pris og linker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok bytte minne, fordi socket 940 krever ECC/REG minne. Ville også her gått for minne fra Corsair, siden de bl.a. har spesialisert seg på å lage raskt minne til Opteron/Athlon 64 FX. Corsair TWINX-RE 1024LL 1024 MB tror jeg vil være et rimelig godt valg. Dette er minne som opererer ved timings 2-3-2-6, og det er rimelig bra til ECC/REG minne å være. Men disse brikkene er dyre...

 

Edit: Dual Opteron krever også en helt annen strømforsyning. Her må du faktisk også kjøpe en E-ATX PSU, som bl.a. brukes i P4 Xeon. Og disse begynner visst på 1700 kr

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hei

 

Du må ha Reg-minne, tror ikke du trenger ecc, men er ikke helt sikker.

 

Det kan godt være at 360w'n din holder, opteron er ikke så sinnsvakt strømsugende ;)

 

Alle dual kortene i atx format jeg har sett lar bare en cpu aksessere minne direkte. Dvs, du får dual channel pc3200 minne.

 

Dual kortene i e-atx er som regel med quad channel pc3200 minne. For å få brukt dette må du kjøre linux 2.6 kernel evt, windows 2003 server elns... tipper også at windows 64bit har støtte for dette også... Disse er numa-aware, dvs at mer enn en cpu kan gå direkte til minnet.

 

se test på www.gamepc.com og gå inn på labs og søk...

 

Er du sikker på at det er prosessoren som ikke er kjapp nok? Det kan jo godt være at du får bra nok ytelse med et nytt skjermkort. (forutsatt at det er real-time rendring som er problemet)

 

Ang. powersupply, komplett har et ok e-atx powersupply,

Enermax Strømforsyning ATX 460W PFC 3 in 1 Series, EPS12V, ATX 12V , ATX GES Vårt varenr.: 120278 / EG465AX-VE FM 24 PIN

Tilgjengelighet: Skaffevare (antatt leveringstid til oss: 10 dager) kr 1.137,-

 

Ang. hk så har quad følgende hk:

Thunder K8W (S2885) med agp og quad minnekanaler (obs trenger numa-aware os for å få brukt alle 4 kanalene, se tidligere kommentar)

 

Hvis du driter i quad minnekanaler pga få os som takler dette tror jeg

MSI K8T Master2-FAR Hovedkort Socket 940 KT800, Dual, SATA, GbLAN, ATX, DDR

Vårt varenr.: 120175 / K8T MASTER2-FAR

Tilgjengelighet: 7 stk på lager kr 2.195

 

Er greit.

 

Det siste er også vesentlig billigere, ettersom til det med quad channel ddr må du ha minst 4 rambrikker ;)

 

Latency på Opteron tror jeg ikke er så farlig... det var bare 2-3% forskjell på pc2700 og pc3200 på dual channel ddr minne.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene folkens, da må jeg selge nesten alt jeg har inne i maskinen :hmm:

 

Skal se hva det blir til, kan det være lurt til å vente på nForce3 250, skal det ikke være bedre enn VIA?

 

Jeg sliter ikke med Real-Time rendring, det går nesten like treigt som bæbare pcen med 2,8ghz cpu når jeg skal rendre en hel scene... Bruker 3dStudio MAX.

Lenke til kommentar

"Jeg sliter ikke med Real-Time rendring, det går nesten like treigt som bæbare pcen med 2,8ghz cpu når jeg skal rendre en hel scene... Bruker 3dStudio MAX. "

 

Hva var det du egentlig prøvde å si her? :)

 

Sjekket noen 3dsmax benchmarks, ser ut som 3400+ yter rimelig bra. Det kan godt være at det er billigere å kjøpe en pc til som du kan sette til å rendre, enn å kjøpe en dual maskin? Det kommer jo an på om problemet ditt er enkelt-bilder, eller om du rendrer animasjoner.

Lenke til kommentar

EHh, det jeg mente var at jeg har ikke problemer med skjermkortet, bruker Wildcat VP880pro og er fornøyd med den, funker bra i MAX.

 

Problemet er at jeg rendrer nesten bare still-bilder, og det tar tid:( Gamle bærbare pcen med 2,8 Ghz rendrer samme bildene nesten like fort som AMD64.

 

Det er kansje litt dumt å bytte maskinvare nå? Hadde kansje vært lurt å kjøpe Nforce 250 hovedkort med agp/pci lås og klokke litt?

Lenke til kommentar

Du trenger bare REG minne

PSU kommer an på HK

MSI master-2 kortet jeg har, funger en vanlig atx psu og det får plass i et vanlig atx kabinett. (kjøp en kraftig en...)

Tar du Tyan Thunder k8w trenger du EPS12V/SSI (24 + 8 + 6 pin) psu. Dette HK hadde jeg valgt idag. Dette kommer av at hver cpu har hver sin minnebuss. Du får det hos www.quad.no for ca 5500,- tror jeg.

Lenke til kommentar
Dual Opteron kort med nyeste Nvidia chip sett: IWILL DK8N

 

Men dessverre ikke noe PCIexpress ennå.. argh!

 

:roll:

Dette hovedkortet har jeg veldig stor tro på, og hadde vært det jeg hadde valgt i dag. Det har overklokkingsmuligheter, samt fungerende PCI/AGP-lås m.m. Det at det mangler PCI-Express er ikke noe stort minus, for de PCI-Express x16 skjermkortene som kommer i år vil ikke bli noe særlig raskere enn AGP 8X uansett.

Lenke til kommentar
Å kjøre Dual Opteron uten SCSI er nesten som å bruke Radeon 9800 Pro på en PIII 667 MHz...

Til tallknusing trenger du ikke SCSI. Jeg er enig med deg i at SCSI er utrolig greit når man skal jobbe med tunge ting, men trådstarter bør heller da kjøpe et eskernt SCSI-kort om det trengs. Tror ikke prisforskjellen utgjør så mye på å kjøpe et med ingrert framfor egen kontroller siden.

 

(Hilsen en som har brukt SCSI siden K6-2 450 og fortsetter med det! Herlige greier!)

Lenke til kommentar

For den prisen det IWill-kortet koster, får han faktisk et like godt hovedkort med en integrert Adaptec SCSI-kontroller, med støtte for Zero Channel RAID... Jeg hadde i hvert fall ikke sagt nei takk til det. Og SCSI-kontrollere er rimelig dyrt nytt.

 

Edit: Og ja, jeg kjører også SCSI på min maskin, og jeg kommer ikke til å gå over til ATA igjen. Neste maskin får nok en SAS-kontroller, tenker jeg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Å kjøre Dual Opteron uten SCSI er nesten som å bruke Radeon 9800 Pro på en PIII 667 MHz...

Tja, greit nok at SCSI er bedre enn SATA men det forsvarer neppe en dobling i prisen og vel så det (hvis man inkluderer en kvalitets SCSI-kontroller, og da tenker jeg ikke på Adaptec). Når jeg har en Western Digital Raptor 74GB 10000RPM SATA, så savner ikke akkurat jeg SCSI bare se her f.eks:

 

High Speed Storage Compared: Raptor WD740 vs. Cheetah X15.3

 

"With faster spindle speeds and lower access / seek times, the Cheetah can indeed push some very impressive benchmark numbers. Nevertheless, in day to day usage, we did not find the Cheetah to be that much faster compared to the Raptor.

 

The Raptor is an impressive disk in its own right. Faster and quieter than its predecessor, the Raptor mixes mature 10K RPM technology with a new Serial ATA/150 interface. The Raptor 74GB is about the same price as a 74GB 10K RPM SCSI disk, but without the added cost of a SCSI controller, the Raptor is much more attractive to gamers and workstation users."

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Nå blir det litt off-topic her, men jeg må spørre: Hva mener du med en "kvalitets-SCSI kontroller", hvis du ikke tenker på Adaptec?

 

Edit: skulle gjerne sett "generelt heftigste pc" med en SCSI RAID-kontroller og 4x Cheetah 15K.3 i RAID 5... Da kunne vi VIRKELIG snakket om generelt heftigste PC.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...