Gå til innhold

IKT på VK1/2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var innom websiden til gamle Gymnaset mitt og så at de hadde fått IKT som studieretningsfag. Det var nytt siden sist jeg var der. Det var ikke noe informasjon om kursets innhold, men læreplan fra Utdanningsdepartementet lå der.

 

Skummet litt igjennom den og fikk et stort sett godt inntrykk av fagets oppbygging. Syns blant annet inndeling av faget i Brukersystemer (for alle), Informasjonsbehandling, Systemutvikling og Systemdrift (de tre siste spesialisering) virket OK.

 

Læreplanen ligger her.

 

Men det jeg lurer på er hvordan en skal finne lærere som er kompetent til å undervise i dette faget. Det er selvsagt mange dyktige lærere som kan tillegge seg de nødvendige kunnskapene, men det er også mange som vil slite. Jeg vil tro at mange skoler tilbyr dette kurset uten å ha forutsettningene for det. En lærer som er dyktig i dette faget kan også enkelt få en bedre betalt jobb i en bedrift, så gjør ikke saken enklere akkurat.

 

Konklusjon: Hva som du lærer kommer veldig an på den som underviser, og dessverre er det gode muligheter for at en ikke lærer så fryktelig mye.

Lenke til kommentar

Trodde IKT og Informasjonsteknologi var samme faget. :blush:

 

IKT-faget virker helt latterlig (IMHO), men det er sikkert noen som kunne hatt bruk for det. (Samme folk som tar datakortet f.eks.)

 

Ja, ja, også i IKT tror jeg det som læres avhenger av hvor høyt læreren legger listen (noe som igjen avhenger av hans/hennes kompetanse).

 

EDIT: IMHO

Endret av eirikmid
Lenke til kommentar
nå snakker du om faget, trådstarter snakker om tilleggsfaget så man kan ta på bla Allmenn som kun er 2-3 timer elns..

sorry... leste ikke posten der det kom fram... :blush:

 

-----------------------------------------------------------

IKT-faget virker helt latterlig (IMHO), men det er sikkert noen som kunne hatt bruk for det. (Samme folk som tar datakortet f.eks.)

 

Ja, ja, også i IKT tror jeg det som læres avhenger av hvor høyt læreren legger liste (noe som igjen avhenger av hans/hennes kompetanse).

 

Snakker du om IKT-driftsfag VK1 nå.. eller det studieretningsfaget?

 

Hvis det er førstnevnte så kan jeg si deg ganske klart at du er på bærtur...

Jeg går IKT-driftsfag nå og har aldri lært så mye i mitt liv.. og ja.. jeg kunne mer enn gjennomsnittet før jeg begynte..

 

Elevene har ansvar for egen læring... Ihvertfall på skolen jeg går... Eneste kravet er at vi skal jobbe oversiktlig slik at veilederne (lærerne) lett kan ta en round-up sammen med elevene på slutten av hvert halvår..

Vi har også diverse prosjektperioder, og vi velger selv hva vi skal jobbe med..

 

Og du bommer totalt når du sier at det som læres avhenger av hvor læreren legger lista / eller nivået til læreren...

 

For det første så opptrer ikke de såkalte lærerene som det folk flest annser som lærere.. De er heller veiledere som kan hjelpe oss på vei hvis vi sliter.. og er elevene på et høyere nivå enn lærerne, så finnes det andre måter til å få hjelp.. f.eks hardware.no ;) og får fullt lovlig bruke dette forumet i skolegangen :cool: ...

 

På IKT-driftsfag der jeg går er det ca. 70 elever... med helt forskjellige nivåer...

noen er helt bånn i bøtta, noen er på topp.. noen er midt på treet...

 

 

Selvfølgelig sliter de dårlige mer enn vi som har litt peiling.. men det er så mye mer enn kunskapsnivået som teller...

 

f.eks bruken av kunnskapen man får... + myye mye mer, som jeg ikke har tid til å skrive nå, for nå må jeg bort en liten tur...

 

:)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
IKT-faget virker helt latterlig (IMHO), men det er sikkert noen som kunne hatt bruk for det. (Samme folk som tar datakortet f.eks.)

Tror du skal prøve det før du klager,

hilsen en som har gått IKT faget ;) (linjen IKT that is)

Klager ikke, hadde bare blitt utrolig skuffet hvis jeg hadde valgt det i gamle dager (selvsagt vet jeg ikke hva jeg snakker om og finner det nok aldri ut).

 

Å prøve faget er for min del litt sent. Har studert data de siste 5 årene så jeg ville ikke kastet bort tiden på det. Men, som jeg nevnte, Informasjonsteknologifaget virker greit slik Dep't presenterer det. Er bare litt skeptisk til hvordan det blir gjennomført.

Lenke til kommentar

Jeg snakker altså om studieretningsfaget, 5 timerskurs på VK1. Er det ikke verdt å ta likevel? Jeg har tenkt på kjemi også, men er usikker på om jeg tar det, liker ikke alle formlene i Naturfag vi holder på med og sånt. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke IKT dom hovedfag, hvis det er det du mener. Jeg har valgt 2mx, fysikk, og IKT. Er det forskjell?

Siden du har valgt fysikk og matte kan det lønne seg å velge kjemi, det er noen skoler som krever dette og det må man ta om sommeren eller noe hvsi man ikke har hatt det. De sa ihvertfall det på den messa vi var på

i sandefjord.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg har s0kt paa Medier & Kommunikasjon som grunnkurs til h0sten aa jeg satser forel0big paa IKT paa VK1/VK2.. IKT betyr jo Informasjons og kommunikasjons teknologi, sA hva kan man egentlig bli etter dette/eller hva kan man s0ke pA som videre skole?

Du blir en IKT-driftsoperatør..

 

En person som kan ha alskens ansvar innenfor Datamaskiner/Nettverk i en bedrift, uanz om det er Brio eller på et Hotell... skjønner?

 

Etter VK1 IKT-driftsfag så kan du velge mellom følgende:

 

- Gå ut som lærling i bedrift. :thumbup:

- Gå Allmenfaglig Påbygging (for å få en studiekompetanse)

- Gi faen og ta deg et fri-år :thumbdown:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...