Gå til innhold

MP3 skal identifisere brukerne


Anbefalte innlegg

Jeg tviler på at kundens ønsker har så stor innvirkning på avgjørelsene.

det de ønsker er naturlig nok å stoppe piratvirksomheten, siden de taper store penger på den.

At platebransjen taper STORE PENGER på fildeling kan vel diskuteres. Kom gjerne med noen undersøkelser hvis du har.

Bransjen har hatt stor nedgang ja (20% IIRC) og selvsagt skyller de på fildelere. Kanskje folk er lei av å betale 200 spenn for en cd med en bra låt?

 

De få cd-ene jeg finner det verdt å kjøpe har jeg som regel lastet ned og hørt på, eller hørt andre steder.

Blir da vel det samme om jeg sitter her eller må dra meg ned i byen og stå i sjappa og høre på, da hadde det blitt enda færre kjøp hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig samvittighet ja :p

 

a) mp3 er alt for godt utbredt, selv om det finnes bedre formater vil det ta laang tid før folk migrerer..

b) Det er vel mer det at de ser at de holder på å tape terreng til microsoft sitt format. Ingen av de som selger musikk over internett vil bruke et format uten noe som helst form for beskyttelse.. Tipper det har lite med samvittighet å gjøre :)

c) Who cares.. de eneste som kommer til å bruke dette er de som selger musikken over nett.. Vi som sitter hjemme å ripper plater er jo relativt lite interessert i å bruke formater som er så beskyttet at de er ubrukelige!

:)

Lenke til kommentar

Kopiering av musikk har eksistert de siste 40 år, og i mye større skala.

Kassettspillerne er det solgt mange hundre millioner av. Fildelerne utgjør under 50 mill.

Piratkopiering i Asia har alltid vært der kanskje i større skala enn idag. Den gang man piratkopierte kassetter. Kopiering av cd'plater har også vært utbredt lenge før fildeling kom til verden.

 

Det er kun arenaen som er ny.

 

Musikkbransjen har ikke drevet produktutvikling på 20 år . En cd kjøpt i 2002 er den samme uten noe extra goodies, som den man kjøpte i 1982.

 

Er det rart at folk migrerer til nye formater, som gir extras som id3 tag , mindre lagringsplass men allikevel akseptabel lyd, håndteringsmessig overlegen ????

 

Vi får nyte det så lenge det varer.

Lenke til kommentar

Hei

Det jeg tror mange av dere som diskuterer emnet har glemt å tenke på er at de aller fleste av nedlastere av MP3 filer ikke er spesielt interesserte, og derfor vil forholde seg på en lovlydig måte når slike tiltak settes igang. Husk at det er den store mengden av brukere/kjøpere som skaper omsetningen for plateselskapene.

:)

Lenke til kommentar

Enig med det folk sier her! Skal nye formater med kopisperre og annen ondskap slå gjennom, må jo vi forbrukere ta det i bruk. Hvis alle holder seg til gode gamle mp3 og ogg så vil jo alle nye formater aldri slå gjennom! :D

 

Tenk om det ikke fantes rippet musikk på nettet, hvor mange artister hadde du da gått glipp av?? Er man musikk interessert søker man seg fram til nye band, får smakebiter ved å laste ned enkelte sanger før man finner ut at dette er et band du bør kjøpe! Etter at man har fått et fint tilskudd i cd-samliga si, kan man jo rippe cd-en og ha på sin HTPC el mp3-spiller, noe som er lov etter norsk lov.

Skulle man spre disse filene videre, er jo en annen sak (ulovlig), men da oppdager jo andre mennesker disse bandene også!

Det det hele ender opp i er jo at folk kjøper cd-er, går på konserter, kjøper band-merchandise, og både bandene og plateselskapene tjener penger.

Det er jo samme hvilken vei du går, men stort sett så ender det her!

 

Skremmende er det jo også at datakriminalitet straffes hardere enn voldtekt og drap! Mener jeg leste at man kunne risikere 20 år for piratvirksomhet!

Latterlig! Hva med å bruke de uttallige resursene plateselskaper og andre aktører pøser ut på kopisperrer og heksejakter på å fange de riktig kriminelle?

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at kundens ønsker har så stor innvirkning på avgjørelsene.

det de ønsker er naturlig nok å stoppe piratvirksomheten, siden de taper store penger på den.

At platebransjen taper STORE PENGER på fildeling kan vel diskuteres. Kom gjerne med noen undersøkelser hvis du har.

Bransjen har hatt stor nedgang ja (20% IIRC) og selvsagt skyller de på fildelere. Kanskje folk er lei av å betale 200 spenn for en cd med en bra låt?

 

De få cd-ene jeg finner det verdt å kjøpe har jeg som regel lastet ned og hørt på, eller hørt andre steder.

Blir da vel det samme om jeg sitter her eller må dra meg ned i byen og stå i sjappa og høre på, da hadde det blitt enda færre kjøp hvertfall.

Tja, har plateselskapene merket oppgang etter skremselstaktikkene i USA som senket fildeling med XX antall prosent? nei....hva sier dette dere?

 

At de har hatt en XX% nedgang? jaha...og den øvrige industrien hadde akkurat samme prosentmessige nedgang i samme periode...men velger de å se dette i sammenheng? neeeeeida...

 

og som nevnt tidligere...samme skit produktet som for 20 år siden, men forskjellen er at 99% av musikken er dritt...mesteparten av musikken i dag er overprodusert, rett og slett fabrikert musikk... hvor mange låtskrivere er det blandt top 20 lista egentlig? 4?

 

Andre bransjer utvikler produktene sine, gjør dem bedre...Filmer kom på DVD, plutselig har du tonnevis av ekstra materiale og slikt... når man ser på at den gjennomsnittlige CD inneholder CA 10-14 sanger (ikke inkludert samlealbum), så sier det seg selv at det er nok av plass på den plata til ekstra materiale! video av "den låta du kjøpte plata for", bilder, tekst, o.s.v....

 

Det fine med platebransjen er at de lever i en drømmeverden (en ganske så forsinket drømmeverden)

 

Hvis de hadde vært smarte, så hadde platebransjen stått for 90% av alle MP3'er som brukes i dag. Men de var treige, de innså ikke de nye distribusjonsmulighetene Internett gav, og nå angrer de ræva av seg. Hvem får svi for det? Kundene...

 

Det er aldri en god ide å få kunden sur på deg hvis du 10min etterpå må satse på å selge noe til samme kunde...

Lenke til kommentar
Britney Spears var bare et eksempel, da.

ville bruke en artist som alle har hørt om.

Om Microsoft hadde tatt noen kildekoder fra for eksempel Linux, ville sikkert MS blitt utskelt her på foumet siden de uten å gi noe tilbake bruker noe andre har jobbet for å lage.

Er det så stor forskjell fra det til det å laste ned pirat-musikk?

Ja det er nok det...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Enda ett forsøk på å kontrollere oss!

Internet er ikke lenger så fritt som det var før.

Det er jeg vel ganske uenig i. Internett er vel enda friere og mere tilgjengelig nå enn tidligere. Det er bare det at folk ikke setter like stor pris på å tape penger pga ivrige nedlastere. Kunnskapsnivået er nå høyere hos disse selskapene som taper penger. Og ja, jeg må vel si meg enig i at noe av statistikken det opereres med fra mange av disse selskapene er helt på jordet, men det er jo fortsatt like ulovlig :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...