Gå til innhold

Streiken


Anbefalte innlegg

Så du mener folk hadde hatt bedre lønn hvis de hadde forhandlet selv? Neppe, kanskje noen. Men når en da spør om økning i lønna så får en slengt i trynet at en er lett å erstatte....

 

Neppe meg du siterte, men jeg er overbevist om at det nok ville bli bedre lønn til dem om de forhandlet seg frem til individuelle løsninger. Nå går det også mer i rettning av dette, at de ansatte forhandler mesteparten indivduelt.

Den individuelle metoden som du forespråker vil ikke gi samme resultat! I drømmelandet ditt USA har man ikke krav på mer enn 1 ukes ferie! (gjentar; én uke!) Det er det som er nedfelt i lovverket. Sleiker man sjefen oppetter ryggen kan man kanskje få mer. Hvordan ser du for deg at 3000 ansatte i Hydro hver og en skal forhandle sin egen timelønn?? Tull :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen fortjeneste, ingen eier.

Ingen eier, ingen arbeidsplass.

 

You do the math.

Hvem har snakker du om? Ingen eier som ser på seg selv som et overmenneske og føler at han/hun har rett til å leve i overflod mens de som virkelig gjør arbeidet såvidt overlever... Skal det først være en kapitalist på toppen så fatter jeg ikke hvorfor han skal tjene ræva av seg, selvfølgelig skal de også ha lønn, men det er gått helt overstyr. De tjener sinnsyke mengder penger, får fallskjermer når de blir sparket og gir faen i å betale skatt.

 

Ingen arbeidere, ingen fortjeneste

Ingen fortjeneste, ingen penger til kapitalisten

 

YOU do the math

 

Jeg er enig i at det er et urettferdig system. Men fikk industriarbeiderene det noe bedre som følge av lønnsøkning? NEPPE, i og med at arbeidsplassene deres forsvant! Og hvor i menneskerettighetene står det noe om lønnsforhold? Si meg det du......

Vet ikke helt hvilken sak du sikter til her når du sier at arbeidsplassene forsvant... Med mindre det var en lutfattig kar på toppen som rett og slett ikke klarte å gi arbeiderne mer lønn, så skjønner jeg ikke åssen arbeidsplassene kan ha forsvunnnet

Når jeg snakker om menneskerettigheter så var det iforhold til å ligge på vippen til å overleve mens andre mesker seg med godene fra deres arbeid.

Lenke til kommentar
Ingen fortjeneste, ingen eier.

Ingen eier, ingen arbeidsplass.

 

You do the math.

Hvem har snakker du om? Ingen eier som ser på seg selv som et overmenneske og føler at han/hun har rett til å leve i overflod mens de som virkelig gjør arbeidet såvidt overlever... Skal det først være en kapitalist på toppen så fatter jeg ikke hvorfor han skal tjene ræva av seg, selvfølgelig skal de også ha lønn, men det er gått helt overstyr. De tjener sinnsyke mengder penger, får fallskjermer når de blir sparket og gir faen i å betale skatt.

 

Poenget mitt er: For at en bedrift skal leve med privat eierskap, må den tjene penger. Ingen vil eie et pengesluk. Den oppgaven får staten ta seg av, det er tross alt derfor vi betaler skatt.

 

Hvem som stikker av med overskuddet har ikke jeg noe jeg skulle sagt om. Du må gjerne gå i tog og rope kapitalistsvin, men jeg gjør det ikke.

 

Litt enkel informasjon:

 

Gir faen i å betale skatt - Javel, har du problemer med å skille mellom personlig inntekt og inntekten til bedriften/selskapet du er medeier i? Det er to hovedtyper selskap. Personlig selskap og aksjeselskap. Du skatter privat av overskuddet til et personlig selskap, og you guessed it - aksjeselskapet skatter selv av sitt eget overskudd.

 

Lønn - Kapitalister som eier noe hever ikke lønn. Hvis de hever lønn, gjør de som regel et arbeid for bedriften, som de må skatte av som alle andre arbeidere. De kan ta utbytte av overskuddet til bedriften, som også skattes av.

 

Fallskjermer - Sjefene / Lederene i bedriften blir ofte lokket med fallskjermer for å kapre den beste kompetansen. Tilbud og etterspørsel. Dette har ingenting med kapitalisten som eier selskapet å gjøre, gitt at han ikke selv er ansatt som leder/sjef og skatter 50%+ av inntekten sin.

 

Ingen arbeidere, ingen fortjeneste

Ingen fortjeneste, ingen penger til kapitalisten

 

YOU do the math

Sant så lenge selskapet er avhengig av arbeidere for å tjene penger. Nå er det slik at det er overskudd på arbeidskraft, dog kan det være stor etterspørsel av en viss type kompetanse.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er: For at en bedrift skal leve med privat eierskap, må den tjene penger. Ingen vil eie et pengesluk. Den oppgaven får staten ta seg av, det er tross alt derfor vi betaler skatt.

Den må tjene penger, det er nå greit, men her var det snakk om at arbeiderne såvidt overlevde mens en rik kar satt på toppen og ikke ville gi mer lønn.

 

Gir faen i å betale skatt - Javel, har du problemer med å skille mellom personlig inntekt og inntekten til bedriften/selskapet du er medeier i? Det er to hovedtyper selskap. Personlig selskap og aksjeselskap. Du skatter privat av overskuddet til et personlig selskap, og you guessed it - aksjeselskapet skatter selv av sitt eget overskudd.

Når norges rikeste har null i skattbar inntekt og høyre-nissene fjerner formueskatten så resulterer det at rike folk ikke betaler skatt mens vanlig folk gjør det. Uansett om dette er lovfestet eller ikke er det galt... Greit nok at det at aksjeselskapene skatter.

 

Lønn - Kapitalister som eier noe hever ikke lønn. Hvis de hever lønn, gjør de som regel et arbeid for bedriften, som de må skatte av som alle andre arbeidere. De kan ta utbytte av overskuddet til bedriften, som også skattes av.

Når jeg sa lønn så mente jeg utbytte av bedriften. uansett om dette skattes er det jo latterlig mye høyere enn de som virkelig gjør arbeidet...

 

Fallskjermer - Sjefene / Lederene i bedriften blir ofte lokket med fallskjermer for å kapre den beste kompetansen. Tilbud og etterspørsel. Dette har ingenting med kapitalisten som eier selskapet å gjøre, gitt at han ikke selv er ansatt som leder/sjef og skatter 50%+ av inntekten sin.

Greit nok det er ikke eieren som får fallskjermene. Men de lederne som får dem tjener uansett latterlig mye penger de også uten at de er den reele arbeidskraften, greit nok de jobber de også de gjør tilogmed en viktig jobb, men de ville aldri hatt noen jobb uten arbeiderne (eller kapitalisten). Hele prinsippet med fallskjermer er helt horribelt, greit at man vil ha den beste kompetansen, men når alle overbyr hvernadre med fallskjermer tas jo bare neda mer penger fra de som gjør det reelle arbeidet.

 

Sant så lenge selskapet er avhengig av arbeidere for å tjene penger. Nå er det slik at det er overskudd på arbeidskraft, dog kan det være stor etterspørsel av en viss type kompetanse.

 

Arbeids- lause i prosent av arbeids- styrken: Februar: 4,3 %

-kilde

Meget lav tall, men det er jo forsatt ikke overskudd, med mindre det er slik at det er EKSTREMT stor etterspørsel etter en type kompetanse, som du sier. Det er dog vanskelig å avgjøre.

 

Men hvis det nå er overskudd på arbeidskraft så mister arbeiderne forhandlings grunnlaget om høyere lønn så lenge de ikke står sammen, eller kan man jo bare si "du er lett og erstatte" hvis det gjelder en enkelt arbeider... Derfor er det lurt å fagorganisere seg, dersom noen velger å ikke gjøre dette så skal det jo selvfølgelig være opp til dem, men da kan de jo heller ikke kreve godene av det de som betaler har forhandlet frem... Derfor er det streik...

Lenke til kommentar

Formueskatten kommer deg&meg tilgode, da investorer reinvesterer pengene hele tiden. Dette kan være real estate, aksjer, nye selskaper, whatever. Trodde du visste dette. Det er altså veldig få kapitalister som sitter med cash i lommen.

 

Røkke er verdt så & så mange milliarder. Sitter han med pengene på bok?

Nei - dette er tall beregnet ut fra aksjepostene i selskapene han eier. Det være seg Aker Kværner eller eiendomsselskaper i statene.

 

Nyoppstartede bedrifter som trenger egenkapital for å investere i essensielle ting slipper å bli flådd levende før de har satt i gang. Noe vi kan takke "høyre-nissene" for.

 

Det er i tilleg blitt innført bl.a. skatt på aksjeutbytte, som gir et mer rettferdig skattesystem - Igjen, takk til "høyre-nissene".

 

Så, mens vi ser på at Norge tar et steg i riktig retning, vil jeg benytte anledningen til å takke commie-nissene for deres oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Formueskatten kommer deg&meg tilgode, da investorer reinvesterer pengene hele tiden. Dette kan være real estate, aksjer, nye selskaper, whatever.

En del kommer nok oss tilgode, men en stor del kommer investorene tilgode ellers ville det ikke vært så attraktivt å være investor.

 

Trodde du visste dette. Det er altså veldig få kapitalister som sitter med cash i lommen.

 

Røkke er verdt så & så mange milliarder. Sitter han med pengene på bok?

Nei - dette er tall beregnet ut fra aksjepostene i selskapene han  eier. Det være seg Aker Kværner eller eiendomsselskaper i statene.

Men allikevel eier han en stor jævla_ båt og mest sannsynlig et fett hus...

 

De pengene han har kastet bort i luksus kunne så absolutt blitt brukt til noe bedre.

Når noen tjener fett med cash så er det nødt til å være noen som tjener mindre som følge av dette, enten dette er et u-land eller arbeidere så er det unytting... Trenger Røkke en luksus båt? Skal han kunne unne seg dette når det er folk som ikke har tak over hodet?

 

Det er i tilleg blitt innført bl.a. skatt på aksjeutbytte, som gir et mer rettferdig skattesystem - Igjen, takk til "høyre-nissene".

Trodde det var slik at man ikke betalt skatt på aksjeutbytte fordi ellers vil kapitalistene flytte bedriftene ut av landet... det er den forklaringen jeg har fått tidligere...

 

Så, mens vi ser på at Norge tar et steg i riktig retning, vil jeg benytte anledningen til å takke commie-nissene for deres oppmerksomhet.

Norge tar så avgjort et steg i gal retning med den regjeringen vi har nå...

 

Nyoppstartede bedrifter som trenger egenkapital for å investere i essensielle ting slipper å bli flådd levende før de har satt i gang. Noe vi kan takke "høyre-nissene" for.

Hva skal man med private bedrifter egentlig?

Endret av SilverKhan
Lenke til kommentar
Nei, LO tror at arbeiderne er for dumme til å forhandle om lønn selv.

Er det ikke artig å være dum? Appåtil ikke å vite om det selv!

 

Nettopp det som er poenget. De som er fagorganiserte har like stor rett til å forhandle lønn til seg selv som en uorganisert har rett til å forhandle sin.

 

Poenget til fagorganisasjonene er at det har blitt en standard å følge tariffen til alle.

Kan du med din eminente antipsykopatlogikk motsi det?

Lenke til kommentar

Når skal folk forstå at fabrikker blir flyttet til Kina for å ØKE profitten, ikke fordi fabrikken ikke går med profitt der den ligger. Det er dessuten ett vestlig fenomen, ikke ett særnorskt fenomen. Ett eksempel; Ringnes. Tou ble lagt ned fordi Ringnes ville få større profitt ved å heller øke produksjonen på andre fabrikker, ikke fordi Tou gikk med underskudd. Tou tjente peng. greit nok at fabrikken ikke ble flyttet til Kina, men poenget er jo at produksjonen ble flyttet til en annen fabrikk for å ØKE profitten.

 

Kan ikke dere kapitalsympatisører lære dere hvordan kapitalismen funker? Jokke vet det, men han vet også at familien hans tjener peng på at det er slik, derfor vil han beholde systemet.

Lenke til kommentar
Når skal dere forstå at det ikke er NOE GALT I DET HELE TATT ved å øke en profitt? Dette gir et mer levedyktig næringsliv.

Det kommer vel helt an på hvordan profitten blir brukt til det da... Blir det brukt til å forbedre produktet, effektivisere eller forske på nye produkt så er det en fin måte å bruke overskuddet. Men hvis det blir bare brukt til å putte penger rett innpå forbrukskontoen til eierne så er det ikke en god måte å bruke overskuddet. Reinvistere er også en god måte å bruke pengene på. Derfor er det bra at de har tatt vekk skatt på aksjeutbytte til reinvestering og ikke til aksjeutbetaling...

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=226332

"Streikeviljen er absolutt ikke så stor hos alle de streikende slik leder i Transportarbeiderforbundet (NTF), Per Østvold, hevder."

-Fagforbundet prøver å spille på en konflikt som ikke finnes.

- Mange av oss kommer til å melde oss ut av fagforeninga etter denne streiken. Vi er ikke enige med fagforeningsledelsen om grunnlaget vi streiker på.

Hvorfor er du i det hele tatt medlem vil jeg spørre.

- Det er en skam å streike når vi har det så godt som vi har det i Norge i dag, avslutter Kleven.

Se, en proletar som tar til fornuften.

Lenke til kommentar

Javel, ett par streikende er uenig med fagforeninga, det vil ikke si at ett flertall er uenig, eller at det er mange som er uenig.

 

Det var infomasjonssjef i Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon, Jarle Hammerstad, som tipset VG Nett om at enkelte av de streikende ville annonsere manglende streikeviljen på møtet på Kalbakken.

 

Her lukter det klassesamarbeid lang vei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De fagorganiserte eier jo ikke vett... De er med i en fagorganisasjon, og drar dermed nytte av masse goder (billigere forsikringer etc..), men de forlanger i tillegg høyere lønn !! Jeg synes dette er sykt, og at staten skulle tatt fra dem streikelønna. De har ingen grunn til å rakke ned på alle de uoarganiserte. :mad:

Lenke til kommentar

Hvis noen skal få høyere lønn, burde de få det fordi de gjør en god innsats på arbeidsplassen.

 

En ting er at man forhandler seg frem til bedre avtaler, det er jo greit, men å nekte andre å få det samme når de gjør den samme jobben, ærlig talt!

Lenke til kommentar
De fagorganiserte eier jo ikke vett... De er med i en fagorganisasjon, og drar dermed nytte av masse goder (billigere forsikringer etc..), men de forlanger i tillegg høyere lønn !! Jeg synes dette er sykt, og at staten skulle tatt fra dem streikelønna. De har ingen grunn til å rakke ned på alle de uoarganiserte. :mad:

tror det er du som ikke eier vett, poenget er at det som faktisk bruker PENGER på å forbedre lønna og arbeidernes kår er lei av alle gratis passajerenene... hadde det ikke vært for fagforeningene hadde du jobba for krepppair og glansbilder nå...

streikelønna<kommer ikke fra staten såvidt jeg vet, sier vel mer om din grad av innsikt i saken ;)

Lenke til kommentar
De fagorganiserte eier jo ikke vett...  De er med i en fagorganisasjon, og drar dermed nytte av masse goder (billigere forsikringer etc..), men de forlanger i tillegg høyere lønn !!  Jeg synes dette er sykt, og at staten skulle tatt fra dem streikelønna. De har ingen grunn til å rakke ned på alle de uoarganiserte. :mad:

tror det er du som ikke eier vett, poenget er at det som faktisk bruker PENGER på å forbedre lønna og arbeidernes kår er lei av alle gratis passajerenene... hadde det ikke vært for fagforeningene hadde du jobba for krepppair og glansbilder nå...

streikelønna<kommer ikke fra staten såvidt jeg vet, sier vel mer om din grad av innsikt i saken ;)

Og for det bør man ha høyere lønn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...