Gå til innhold

Overføre operativsystemet til s-ata


Anbefalte innlegg

Jeg får i dag komponenter for å oppgradere pc'en min. Nytt hoverkort, cpu, minne og en 160 Gb HD fra seagate (barracuda) i S-ATA-format. Jeg har fra før 40 + 80 Gb fra WD stående i kabinettet. Nå vil jeg ha WinXP på den nye S-ATA disken min og lurer på hvilke av følgende alternativ jeg bør velge?

 

 

1.) Clean installasjon på S-ATA som beskreveti guiden i dette forumet. Dette tar veldig lang tid, da jeg har mange program installert på den gamle hd'en (40).

 

 

2. ) Sette inn S-ATA disken i kabinettet, koble den til hovedkortet og formatere og partisjonere, og så speile gamle c:\ over på den nye disken. Da slipper jeg å installere alle programmer på ny. Slipper jeg i så fall å bruke floppy til dette? Har ikke det nå, og tungvint å låne en bare for dette. Vil dette gjøre den nye harddisken treg med en gang, altså gammel installasjon på ny harddisk, fragmentert og med unødvendige filer og registerfeil.

 

 

3. ) Kan jeg installere en clean installasjon på den nye disken, og velge i BIOS hvilken hdd jeg skal boote opp fra? Altså ha to disker med WinXp operativsystem samtidig, eller skaper dette krøll i systemet. Har noen prøvd dette? Dette hadde iallefall passet meg ganske godt, i og med at jeg kan bruke litt tid innimellom til å installere nye progs på den nye disken, og samtidig ha den gamle disken å kunne boote opp fra, i tilfelle jeg må bruke noen programmer jeg ikke har fått rukket å installere eller trenger instillinger til f.eks. mail, DC, oppsett etc.

 

 

Det er alternativ 2 eller 3 jeg ønsker å få til, eksamenstiden er ikke den beste tiden å starte på ny installasjon av alt på.

 

 

Leoss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke meningen å dumpe, men nå skal jeg hente pakken min på posten. Vet dere om jeg kan kjøre ti winxp systemer på samme maskin. Altså om jeg kan installere xp på den nye disken, om jeg setter den gamle som slave eventuelt, og setter den nye disken min som primary boot-disk?

 

Leoss

Lenke til kommentar

Foreslår at du kopierer(Clone) disk til disk. feks ved bruk av Norton Ghost.

Så kan du under alle omstendigheter velge i bios hvilken HD som skal stå som første boot. Du står da med 2 identidke kopier, og står fritt til å sammenligne og evnt. formatere SATA'en hvis du ønsker en "ren" installasjon senere.

Systemet blir ikke noe tregere på Sata'en enn på Pata'en hvis du har klonet disken korrekt. På denne måten sparer du tid, hvis det kun er mere diskplass som er årsaken til innkjøp av ny disk.

Lenke til kommentar

Har foretatt en fresh installasjon av xp og progs nå, men jeg har fått et uventet problem. Når jeg går inn i biosen, m¨jeg velge HDD0 som startupdisk, dersom jeg velger Seriel ATA får jeg beskjed om at systemet ikke finner en systemdisk under oppstart. Og når jeg setter inn den gamle disken som foreløpig er satt utenfor, så booter maskina opp med den gamle diskens partisjoner, og partisjonen c: på seriel ATA-disken blir til g: eller noe. Og den gamle XP installasjonen virker som aldri før. Jeg vil gjerne formatere den gamle XP partisjonen, men hvordan skal jeg unngå at maskina booter opp med den gamle partisjonen? Jeg har prøvd å sette opp den gamle disken som slave og sette den på midten av IDE-kabelen med cable select, og gåå inn i biosen og deaktivere andre oppstartsområder enn HDD0 og CD-rom. Må jeg kjøpe et eksternt usb/firewire - harddiskkabinett og sette inn dette etter at jeg har boota opp med den nye partisjonen?

 

 

 

Jeg synes det er skummelt å formatere c:\ på den gamle installasjonen mens den er aktiv systemdisk.

 

 

Leoss

Lenke til kommentar

1: hvilket hovedkort er det snakk om?

... enkelte hovedkort/bioser har problemer med på kjøre f.eks disker på raidkontroller og SATA kontroller samtidig.

 

Når jeg byttet fra PATA til SATA systemdisk, prøvde jeg først å clone med Norton Ghost, men det fungerte dårlig. Så klona jeg med Partition Magic 8, og det fungerte strøkent.

 

Du må også huske på å sette "boot from other devices" som on i bios. Også sette SATA kontrolleren som førsteprioritet hvis du har muligheten til det.

 

Når jeg byttet hovedkort gikk det bra å bruke samme xp installasjonen. Tok å avinstallerte omtrendt alt av drivere før hovedkortbytte og slettet det meste fra device manager'en. Men fant raskt ut at ytelsen ble mye bedre hvis jeg installerte på nytt!

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Har et abit nf7-s v.20 hovedkort, http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117213&cks=PRL. Jeg valgte boot from other devices til off/disabled, for å unngå at maskina boota opp med den gamle disken jeg satte inn igjen.

 

Tror jeg kjøper et HD-kabinett uansett nå, fint å bruke som backup av data. Tror min gamle 40 gig er stor nok til familiebildene og my docs for alle brukere.

 

 

Bør jeg satse på et hd-kabinett med firewire eller usb2.0 tilkobling? Hvem er raskest og enklest å installere/bruke. Skal bare bruke den som backupmedium, så den trenger ikke være så rask egentlig.

 

 

Leoss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...