Gå til innhold

Kamera for svart/hvitt fotografering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... Ser egentlig ikke problemet her. Svart-hvitt bilder kan du jo ta med absolutt alle kameraer, analoge som digitale. Riktignok er det mange digitale kameraer som ikke har mulighet for å ta svart-hvitt bilder, men da tar man et fargebilde, og gjør de nødvendige endringene i Photoshop eller andre billedbehandlingsprogrammer i etterkant. Resultatet etter en slik behandling er etter min erfaring langt bedre enn å ta svart-hvitt bilder direkte i kameraet.

 

Mulig jeg rett og slett bare ikke forsto spørsmålet?

Lenke til kommentar

Joda, jeg har prøvd det òg, men jeg innbiller meg at jeg da må investere i ett nytt digitalkamera. Har EPSON PhotoPC800 og 2.stk IXUS 400 og med disse blir liksom ikke det samme som et kamera med svart/hvit film i.

Hvis jeg skal investere i enda ett nytt digitalkamera, hva skal jeg kaste meg over da? Jeg går vel ut i fra at det blir oppunder 10.000,- eller ... ? E.v.t hvilke kamera vil dere anbefale.

Så et program på TV Norge her om dagen, med en fotosession med Mona Grudt og hennes brudekjolefotograf. Han hadde et digitalkamera som han fotograferte med. Hvilke type var dette?

 

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Vel, jeg vil si det så enkelt som at det er etterbehandlingen som er alfa-omega når du jobber med digitale svart-hvitt bilder. Et svart-hvitt bilde rett fra et Ixus 400-kamera er kanskje ikke rare greiene, men med litt justeringer i et billedbehandlingsprogam tror jeg du skal kunne få et resultat temmelig likt analoge kameraer med svart-hvitt film i (typisk litt harde kontraster og sånt). Send meg gjerne et sånt svart-hvitt bilde, så kan jeg "fikse" det for deg og vise deg forskjellen :-)

 

Aner ikke hvilket kamera fotografen til Mona Grudt brukte, men det var nok et digitalt speilreflekskamera av et eller annet slag, tenker jeg. Sikkert et ganske dyrt et også, kan jeg tenke meg... De billigste digitale speilrefleksene på markedet i dag ligger oppunder 10.000 kroner, og er absolutt en interessant investering hvis du vil ha et kamera med alle muligheter, som du kan vokse og utvikle deg som fotograf med. Men like fullt: Du får ikke tatt bildene i svart hvitt, men må ta dem i farge, og fikse dem i etterkant. I det hele tatt bør man kjøre alle bilder fra digitale speilreflekskameraer gjennom et billedbehandlingsprogram, da disse kameraene overlater det meste av billedbehandlingen til brukeren selv, men kompaktkameraer gjør dette for deg, uten at du har mulighet til å påvirke resultatet.

Lenke til kommentar

Ja, det kan jeg prøve. Jeg har Adobe Photoshop 6.0 som jeg kan jobbe med. E.v.t ACDSee 6.0. Men, det tar sikkert litt tid å få det til slik som "ekte" bilder med svart/hvit photopapir.

Jeg tenker på de bryllupsbildene som Atle Helland tok av oss med svart/hvitfilm var bare ........ helt ....... vanvittig gode.

Er i Nordsjøen for tiden , sik at jeg kan ikke maile noen bilder. Allt ligger hjemme.

Endret av Gisle
Lenke til kommentar

Et par raske tips i så måte:

 

1. Knips bildet i farger

2. I Photoshop velger du Image -> Adjustments -> Hue/Saturation

3. Kjør så langt ned som du ønsker. Hvis du ikke kjører den helt ned, så vil du få en ganske artig effekt, synes jeg i hvert fall.

4. Velg Image -> Adjustments -> Levels... og juster dem etter behov.

5. Velg Image -> Adjustments -> Brightness/Contrast og juster disse også etter behov.

 

Dette er i korte trekk oppskriften jeg bruker når jeg lager svart-hvitt bilder i hvert fall, og jeg synes definitivt resultatet kan måle seg med det man får ut av svart-hvitt bilder fra analoge kameraer! I tillegg tar det veldig kort tid. Et par minutter pr. bilde, sånn cirka.

 

Lykke til :thumbs:

Lenke til kommentar
Et par raske tips i så måte:

 

1. Knips bildet i farger

2. I Photoshop velger du Image -> Adjustments -> Hue/Saturation

3. Kjør så langt ned som du ønsker. Hvis du ikke kjører den helt ned, så vil du få en ganske artig effekt, synes jeg i hvert fall.

4. Velg Image -> Adjustments -> Levels... og juster dem etter behov.

5. Velg Image -> Adjustments -> Brightness/Contrast og juster disse også etter behov.

 

Dette er i korte trekk oppskriften jeg bruker når jeg lager svart-hvitt bilder i hvert fall, og jeg synes definitivt resultatet kan måle seg med det man får ut av svart-hvitt bilder fra analoge kameraer! I tillegg tar det veldig kort tid. Et par minutter pr. bilde, sånn cirka.

 

Lykke til  :thumbs:

Metoden du beskriver er en relativt dårlig løsning for konvertering fra farge til sort/hvitt.

Da er det faktisk mye bedre å velge mode-greyscale i Photoshop.

 

Det finnes mange manuelle løsninger og nesten like mange preferanser på konvertering av fargebilder til s/h. Søk på google.

Det finnes også flere plugins som automatiserer prosedyrene. Bruker

selv "Convert to B/W Pro" fra theimagingfactory og er veldig fornøyd med den. Gir bla muligheter for å

emulere fargefilter og filmtyper.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar
Metoden du beskriver er en relativt dårlig løsning for konvertering fra farge til sort/hvitt.

Da er det faktisk mye bedre å velge mode-greyscale i Photoshop.

 

Eh... Kan du forklare nærmere hvorfor det er så mye bedre å velge Mode -> Greyscale? Kan være med på at Image -> Adjustments -> Desaturate er en enklere måte dersom man skal fjerne all farge fra bildet, men Mode -> Greyscale? Denne påstanden trenger en grundig forklaring, Pulsar! :dontgetit:

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Hei Gisle.

 

Digitale kameraer, uansett modell, er gode utgangspunkt for å ta svart/hvitt bilder. Så langt jeg har funnet ut registreres bildene først i svart/hvitt eller rettere sagt gråtoner (256 gråtoner). Fargene blir først lagt til i etterkant etter en algoritme i RGB-kanaler. Dermed skulle det bli slik at hvis du vil ha bildene dine i svart/hvitt bruker du programvaren på datamaskinen til å fjerne fargeinformasjonen i bildene og står dermed igjen med de opprinnelige gråtonene.

 

Jeg tror ikke jeg vil anbefale deg å bruke såkalt svart/hvitt modus på kamera ditt. Dette fungerer i så fall slik at farger ikke blir lagt til i filinformasjonen. Dermed kan du jo risikere å miste noe som kunne vært et godt fargebilde. Svart/hvitt kan du uansett lage i etterkant, men har du ikke fargeinformasjonen blir det meget vanskelig å lage et fargebilde.

 

I tillegg kan du selvfølgelig bruke diverse programmer for etterbehandlig for å justere "graden" av svart/hvitt, enten dette er med et svakt fargeslør i hele eller deler av bildet eller for eksempel å lage en sepia-variant av bilde ditt.

 

 

Lykke til.

 

 

Roger

Lenke til kommentar
Metoden du beskriver er en relativt dårlig løsning for konvertering fra farge til sort/hvitt.

Da er det faktisk mye bedre å velge mode-greyscale i Photoshop.

 

Eh... Kan du forklare nærmere hvorfor det er så mye bedre å velge Mode -> Greyscale? Kan være med på at Image -> Adjustments -> Desaturate er en enklere måte dersom man skal fjerne all farge fra bildet, men Mode -> Greyscale? Denne påstanden trenger en grundig forklaring, Pulsar! :dontgetit:

Her kan du se noen eksempler på desaturate og greyscale med kommentarer.

 

Poenget er at Photoshop gjør noe mer med bildet enn å fjerne fargene når du velger mode-greyscale. Uten å ha sjekket det, så regner jeg med at Photoshop har predefinert en "channel-mixer" innstilling som gir ett brukbart resultat på de fleste bilder. Desaturate fjerner bare alle farger i alle kanaler.

 

Forøvrig er det skrevet en del om det der ute. Google. Og, sjekk gjerne selv. Det er synlige forskjeller på enkelte bilder (mindre synlige på andre, men jeg har sett att desaturate ofte får mer støy, bla i hudtoner.

Lenke til kommentar
So in conclusion, using "desaturate" is a poor choice if you want to retain the real look of your image. Your best option for keeping your image looking the way they should be is to use the grayscale mode.

 

Tatt fra linken i Pulsars forrige post.

 

Min oppskrift på konvertering til svart-hvitt baserer seg på å endre det opprinnelige fargebildet, og målet mitt er altså ikke å "retain the real look of my image", men snarere fikse og trikse litt på det, og få det til å se litt mer "klassisk svart-hvitt/litt røft" ut, for å si det sånn. Til dette formålet synes jeg Hue/Saturation-funksjonen gir et glimrende utgangspunkt, ettersom jeg da også kan la være å fjerne absolutt all fargeinformasjon dersom jeg ønsker det. Jeg bruker altså ikke Hue/Saturation uten noen annen form for etterbehandling. Dette er jo selvfølgelig en smakssak, men å si at Desaturate er en "relativt dårlig løsning" synes jeg blir en smule arrogant. En alternativ løsning, vil jeg heller si, akkurat som channelmixer-forslaget til medi8or, som jeg forøvrig aldri har prøvd må jeg innrømme.

 

Kunne forresten godt tenke meg en god forklaring fra medi8or også på hvorfor denne svart-hvitt konverteringen er så mye bedre enn greyscale og desaturate! Man lærer tross alt så lenge man lever.

 

 

Edit: Et lite eksempel på et bilde der jeg har brukt oppskriften jeg nevner i en tidligere post: Bilde

 

Ikke 100% svart-hvitt altså, men jeg synes i hvert fall det duger ganske bra.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

;) Hei alle som lurer på sorthvit konvertering, Tenkte jeg skulle lage en artikkel om hvilke metoder som fungerer best, for det er litt avhengig av motivet man har. Noen ganger er det greit å bare bruke Image>Greyscale, men her er problemet at Rød og Blå farger som regel får samme gråtone. Setter meg ned å lager en guide, over de tre metodene (jeg personlig mener) som funger best. Samt jeg vil å gi en guide om hvordan man oppnår HighKey (veldig lyse hudtoner) men bavarer "sortheten" i bilde. Regner med at denne er klar på mandag. Inntil da fortsett å komme med gode tips og løsninger til andre her i forumet. Men som sagt enig med tråden som ligger her, et godt S/H har kun med etterbehandlingen å gjøre.

 

:thumbup: All the best FrankL

 

 

The brain is like a parachute, it wont work unless it`s open

Frank Zappa

Lenke til kommentar

Ojsann, her var det mye materiale å ta tak i. Jeg ser at dere har forskjellige metoder for å gjøre om fargebilder til svart/hvite. Og jeg legger merke til at jeg liksom ikke er alene om å synes at et bilde i svart/hvitt faktisk er vakrere enn i farger av og til. Noen ganger synes jeg at farger forstyrrer intrykket eller utseène såpass mye at jeg bare MÅ ha vekk fargene.

 

Jeg har et bilde som dere kan prøve dere på, hvis dere legger igjen en mailadresse i meldingsboksen min. Et 1600x1200pixel *.jpg-bilde tatt med ett gammelt EPSON PhotoPC800 på 256 490 bytes.

 

Så kan dere legge inn bildet her for sammenligning hvis dere vil?

Lenke til kommentar
Kunne forresten godt tenke meg en god forklaring fra medi8or også på hvorfor denne svart-hvitt konverteringen er så mye bedre enn greyscale og desaturate! Man lærer tross alt så lenge man lever.

I stor grad er det kontroll og valgmulighet det kommer an på. Med greyscale og desaturate har du bare ett mulig resultat, og med desaturate har du i tillegg de ulempene som står nevnt i linken til Pulsar.

Ta f.eks. et portrettbilde av ei pen dame. Ser du på den røde kanalen har hun glatt, nesten hvit hud. Ser du på den blå kanalen er huden mørk og grov. Med channelmixer kan du mixe det som du vil, avhengig av hva slags bilde du vil ha.

 

Ser frem til artikkelen til FrankL. Kanskje vi blir litt mer opplyst av den... :)

 

Edit:

Kom akkurat over en side som viser hvordan du kan bruke 2 hue/saturation adjustment layers for å få bedre kontroll med svart/hvit konvertering:

http://www.digidaan.nl/indexframedigidaan....ixer/index.html

 

Egentlig ikke så dumt. Du bruker bare en slider, hue, i stedet for tre-fire slidere i channelmixer..

Endret av medi8or
Lenke til kommentar

301.jpg

 

Dèt var et godt tips. Kansje jeg skal prøve meg frem med de kameraene jeg har nå, for så å bruke litt mer tid på Photoshop enn det jeg har gjort til nå. Det ligger jo i menneskets natur å ta raskeste veien, men jeg innser nå at skal jeg få et bra resultat, må man jobbe litt med bildene.

 

Ellers synes jeg at siden til Jenny Lee Bridal er full av fantastiske og stemningsfulle fotografier , som fremstiller produktet på en litt annen måte en de fleste andre slike sider.

Det er nettopp denne stemningen og vinklingen på motivene jeg er ute etter å adoptere.

Men selv alle bildene på siden hennes, kan trenge en "vask" i Photoshop, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...