Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har planer om å mekke meg ett lite kabinett til serveren min, som vil bli brukt som LAN-maskin, (greiere å ta med seg enn ett vannavkjølt miditower) filserver, gameserver og lignende. For øyeblikket bor den i en skoeske, som begynner å bli litt slitent.

 

Tanken bak er at den skal være så kompakt som mulig, men samtidig ha plass til litt kraftigere HW enn en 286.

Materialet den skal bygges i blir treverk.(smittet av trebølgen :p ).

 

Forhåpentligvis blir den sterk nok til at jeg kan ha skjemen oppå slik at den tar liten plass på LAN.

Lager den av forholdsvis kraftig materiale da jeg har en 19" CRT som veier noen kilo.

Hardwaren vil bestå av følgende:

  • ASUS A7266-VM HK (M-ATX)
  • AMD XP 1700
  • Twinmos 2x 256 DDR RAM
  • Silent Breeze CPU-kjøler
  • 250Watt PSU
  • 2 harddisker

HK-et har ett intregert skjermkort som jeg vil bruke når den står som server, men når jeg har den på LAN vil jeg sette i mitt 9800-kort og 360W psu fra hovedmaskinen.

 

 

Det jeg kom fram til foreløpig var at grunnplaten skulle være 50x35x15cm (BxDxH).

Utgifter så langt:

 

70,- kroner til en hobbyplate på 80x30x2.5cm og ett par hengsler.

 

Høres det gjennomførbart ut? Stay tuned, bilder kommer i morgen. :thumbup:

Endret av v0id
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du lage trekasse vil jeg anbefale kryssfiner plater skrudd på alu ramme eller noe sånnt. Lagde nettopp kasse selv av bare sponplater, de er liksom seigere og platene får ofte bulende fasong så sidepanelene ser ut som de har mage eller no :p Du vil vel ikke ha øl tønne design akkurat.

 

Brukte forresten hovedkort brettet fra et gammelt kabinett, skrudde det rett i det ene sidepanelet med treskruer. Finjengede hovedkort skruer sitter så dårlig i tre.

 

Du kommer nesten alltid til å bruke mere enn du tror av materialer til en sånn kasse, ta det rolig med sagen og planlegg godt.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
Jeg liker veldig godt å jobbe med MDF, men det er jo hakket dyrere. Veldig lett å få pent i forhold til finér.

Jepp , enig der . Men om du er nøye når du velger plater går det greit med kryssfiner. Men skal du lakke et trekabinett så MÅ du helsparkle det om du ønsker å bli kvitt trestrukturen.

Når det gjelder styrke så kan jeg nevne at jeg bruker 10 mm i veggene og 6 mm i topp/front , og det første utkastet jeg laget , "testet" jeg litt . Satte det nedfor balkongen og så hoppet jeg ned på det (ca 1- 1,5m høyt) kabinettet tok ikke skade av det. Jeg er ca 80 kg.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Takk for responsen. :)

Nå er ikke jeg noen snekker, så jeg aner ikke hva slags materiale platene er i, men hobbyplaten jeg kjøpte er iallefall i furu.

Har en annen plate som muligens er MDF (?) som jeg tok fra en gammel basskasse. Den er tykkere, 3cm så den blir grunnplaten. :)

En annen ting jeg legger kraftig vekt på når jeg konstruerer den, er at den skal være så stillegående som mulig. Jeg tenkte derfor å lage ett harddisk-oppheng av ett slag slik at harddiskene ikke vibrerer så mye.

 

Tok noen bilder av HK og materialer: (si ifra hvis de blir for store)

 

IMG_2652.jpg

 

Hobbyplaten jeg kjøpte

 

 

 

IMG_2654.jpg

 

Platen jeg tok fra Basskassen, grunnplaten.

 

 

 

IMG_2655.jpg

 

Fra siden. Som man kan se er den satt sammen av flere småplater.

 

 

 

IMG_2656.jpg

 

Platen jeg tenkte å ha HK på. Denne tok jeg fra ett gammelt kabinett som skulle kastes. Tenkte å borre noen hull i denne og skru den fast i grunnplaten med treskruer.

Den er full av riper og grusomt utskjært, men vet ikke om jeg gidder å gjøre noe med det dettersom den ikke kommer til å vises på noen måte alikevel. :p

 

 

 

IMG_2658.jpg

 

Hovedkortet med ram og CPU-kjøler. La det sammen med ett DVD-cover for å vise størrelsen, det er litt mindre enn ett ATX-hk. :)

 

 

 

IMG_2659.jpg

 

HK fra siden. Det har LAN, VGA og USB-porter innebygd, stort sett alt jeg trenger. Ettersom dette er intregert trenger jeg heller ingen ekstrakort, og da kan jeg lage hele greia betydelig lavere. :)

 

 

IMG_2660.jpg

 

Harddiskene. Disse blir bare med for å teste størrelsen foreløpig, da de kun er på henholdsvis 1 & 2 GB :p

 

 

 

IMG_2661.jpg

 

Strømforsyningen. Jeg har fjernet viften foreløpig, ettersom jeg skal sette inn en som bråker mindre, mulig jeg setter inn en 120mm-vifte istedet for den nåværende 92mm-viften som bråker en del.

 

 

 

IMG_2663.jpg

 

Her har jeg plassert ting slik det skal være. Som dere ser ble platen litt for stor, så jeg skal kappe den i dag.

 

 

 

IMG_2664.jpg

 

Platen fra en annen vinkel.

 

 

IMG_2665.jpg

 

Grunnplaten uten HK.

 

 

IMG_2668.jpg

 

Just testing. :green: Den vil bli ca så høy.

Endret av v0id
Lenke til kommentar

det er vert et forsøk å lage kabinettet med bare ein vifte. Dette vis du vil ha minst mulig bråk. Eksempel vifte i kabinettet over cpu 120mm med fandukt ned til cpu, vis du da har et tett kabinett der psu er eneste vei ut for lufta får da psu nok kjøling

 

http://home.no/meanbean/woodbox%20024.jpg

 

Bra arbeid!!! skal bygge noke lignande til sommaren eller høsten men da med ekstern psu eller ein slakta standard psu, vert ca 8cm høg....

Endret av meanbean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...