Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensin bruk?


knutby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

et lurt tips er å fylle tanken helt full. så kjører du f.eks 10 mil eller noe( dete r samma faen hvor langt du kjører egentlig). så fyller du tanken helt full igjen

da tar du antall liter du fylte på sist til den ble helt full og deler på antall mil \kilometer du har kjørt siden du fylte sist.

 

f.eks

 

 

har du kjørt 10 mil og brukt 16 liter bensin 16/10

blir det 1.6 l p åmila

 

 

men dette vil jo såklart avhenge om du kjøer langt \kort \gris osv:)

men prøv å kjøre vanlig og ikke gi på som faen ut av lyskryssa og sånn så blir det mer nøyaktig regnestykke :)

Lenke til kommentar

for å ta en bil du kan sammenligne med den feistaen. Min 83 ascona med 1,3liters motor på 60hk, forgasser (med manuell choke) bruker i snitt 0,8 liter på mye kaldkjøring, småkjøring og kjøring med choke på. Da har jeg ikke kjørt særlig pent heller.

 

På snill langkjøring vil jeg tippe endel under 0.8 ja. Nede mot 0.5 er du heldig

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å gi deg et svar ihvertfall.

 

Noe av det jeg liker best, er å kjenne skyvet fra motoren under fullt pådrag. Farten har ingenting å si. Som nevnt tidligere i tråden, litt ekstra gass ut av lyskryss opp til fartsgrensen, eller evt. gi litt ekstra gass ut av svinger, slik at du kommer tidligere opp i 80.

 

Det er ikke snakk om grisekjøring, men rett og slett utnytte den bilen en har. Dersom du derimot begrenser gasspådraget i bakker, svinger osv. går forbruket drastisk ned. Det er mye lettere å øke snittforbruket på en bil enn å senke det. :)

 

Corren min nå bruker 1,5 på "entusiast-kjøring" og 0,8 på langkjøring. Det ansees vel som normale tall for de fleste biltyper.

 

Størrelse på felg/dekk, fangere osv spiller også inn på forbruket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
tenk deg trøsykkel. :)

 

Du bruker mindre energi om du sykler 2 mil i passe fart i passe høyt gir enn om du tråkker som fa$¤# i 1ste gir i 2 mil.

Det blir vel litt feil, siden det blir da også snakk om aerobt og anaerobt arbeid... Men du har rett, dersom man sykler i så høyt gir som mulig uten at det blir tungt, bruker man mindre energi enn om man skulle ha trådd som faen i et lavere gir eller å ha stått på som f i et høyere gir.

Lenke til kommentar
lurer på HVORFOR en bil med automat bruker mere suppe enn en med manuellkasse, har enda ikke fårr en bra forklaring på det

suppe faktisk..

 

Uten å vere den spesielt store vitenskapsmannen meiner eg at det må noke med at en automatgirbil alltid "står i gir"....altså...den bruker også bensin i nedoverbakke...noke manuellgirkassebiler ikkje bruker...eller bruker lite av... nei seriøst...aner ikkje.....men teorien var der iallefall...

 

 

*filosofere videre for meg sjøl* :hmm:

Lenke til kommentar
lurer på HVORFOR en bil med automat bruker mere suppe enn en med manuellkasse, har enda ikke fårr en bra forklaring på det

Automatkasser har ofte "bare" 3 eller 4 gir, og vil ofte kjøre med større turtall enn manuelle kasser som oftest har 5 gir (og 6 gir).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...