Gå til innhold

Støttoleranse på harddisker


KAS

Anbefalte innlegg

Ser man har begynt å oppgi støttoleranse på harddiskene som selges nå til dags, og forskjellene varierer åpenbart noe fra disk til disk og produsent til produsent.

 

Ta f.eks denne disken. Nederst står det "Støttoleranse 63 g ved 2 ms halvsinuspuls (operativ) / 350 g ved 2 ms halvsinuspuls (ikke-operativ)".

 

Jeg lurer på hva dette betyr, oversatt til praktiske eksempler i dagliglivet...noen som vet?

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[gjetting] jeg er ingen ekspert i det hele tatt, men en sinuspuls er en bølge der en bølgelengde er opp og så ned.

 

en halv sinuspuls er vel da et støt, men ikke "tilbake".

 

Altså et støt i en retning på et gitt antall gram på et gitt antall millisekunder.

utifra det kan man kanskje kalkulere en g-kraft.

Man kan da kanskje slippe disken ned på en vekt fra en høyde som gjør at støtet blir diskens vekt+angitt støt toleranse i vekt over 2ms[/gjetting] :ermm:

Lenke til kommentar

Viktig forsjell, om disken står i en pc eller er i en eske / boks, eller om den er løs.

Er usikker på hva de 63 g ved 2 ms betyr for en belastning på fks 0.1 sekund alså 100ms. men om vi sier 20g i 0.1 s betyr dette at man ikke trenger å rystelser i bruk selv om man kjører rally eller speedbåt , harddisken vil klare en en bilkræsj bedre en deg.

 

Det farlige for disken er å miste en i gulvet når den er løs, mister man den på betonggulv er dette værre en på et teppegulv siden teppet tar av og fordeler støtet over lengere tid. Samme når hd er i pcen så virker pc som en støtdemper og også som deformasjons sone på biler og kan ta av store støt :p

 

Noen som vet mer om å miste disk på gulv.

Mistet en gammel hd på betongulv en meter ned og den døde, men var fra 1990.

 

Magne

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke g'en der er G som i tyngdekraft, altså den G'en som man bruker i f.eks. fly. Da burde den ha stått med stor G. Et trykk på 350G er jo vanvittig mye...

 

Operativ/ ikke-operativ betyr rett og slett om disken kjører eller ikke. Jo høyere rpm på en disk, jo mer forsiktig skal man være med å bevege på den under kjøring. Disker til bærbare er vel litt mer tolerante her, men disker til stasjonære bør man la være i fred så lenge de kjører.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke g'en der er G som i tyngdekraft, altså den G'en som man bruker i f.eks. fly. Da burde den ha stått med stor G. Et trykk på 350G er jo vanvittig mye...

 

350 G er ikke så mye når du tenker på det øyeblikkelige støtet! En bråstopp fra 1 meters høyde på et hardt underlag er nok i nærheten. Gidder bare ikke å regne på det...

Lenke til kommentar
Støttoleranse 63 g ved 2 ms halvsinuspuls (operativ) / 350 g ved 2 ms halvsinuspuls (ikke-operativ)".[/i]

 

Jeg lurer på hva dette betyr, oversatt til praktiske eksempler i dagliglivet...noen som vet?

Jeg kan fortelle deg hva det betyr rent teknisk, men lette sagt.

 

Om en harddisk har støttoleranse 63 g ved 2 ms halvsinuspuls, så betyr dette at harddisken kan overleve et støt på ca 62N (altså kreftene som oppstår når 63gram påvirkes av tyngdekraften) fordelt over en støt-tid på 2ms.

 

Et mykere materiale = lenge støttid = mindre krefter i et gitt øyeblikk. Det er derfor (rent teknisk forklart) at glasset ditt ikke nødvendigvis knuser når du mister det på et teppe framfor å miste det på et betong-gulv.

 

Derimot å oversette dette til noe mer hverdagslig som vi kan lettere forstå er ikke så enkelt.

 

Skal absolutt ikke si at jeg ikke kan ha misforstått dette. Jeg bare forklarte det slik som jeg forsto det. Jeg tviler likevel sterkt på at g'en i denne beskrivelsen har noe som helst med g-krefter som brukes for å beskrive sentrifugalkrefter f.eks. i jetfly å gjøre. Hadde det blitt beskrevet med g-krefter hadde det vel ikke vært nødvendig å oppgi noe støt-tid? Kanskje noen med måleteknisk utdannelse kan gi oss noen korrekte svar.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jo, G-en her refererer til G-kraften, og 2ms er den tiden som kreves i nedbremsningstid for at en ikke operativ disk skal overleve 350G, 2ms er i nærheten av den tid det vil ta for en disk som faller fra ca 1,5 meters høyde å trykke inn f.eks et hjørne av aluminium ca 1-2 millimeter, dersom gulvet er for eksempel flislagt, vil dette bli rundt 300 - 350G i negativ akselerasjon, hvis den faller på et parkettgulv, vil også dette gi etter, og det samme fallet vil gi ca 100 - 120G i 5-6ms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...